۱۳۹۷ فروردین ۸, چهارشنبه

صدور حکم حبس برای دو تن از دختران خیابان انقلاب



 و  ، دو تن  ، طی هفته های اخیر از سوی دادگاه انقلاب به حبس محکوم شده اند........
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مریم شریعتمداری ، یکی از دختر خیابان انقلاب که در زمان اعتراض با خشونت پلیس مجروح و بازداشت شده بود ، به اتهام « تشویق به فساد از طریق کشف حجاب » از سوی شعبه ۱۰۹۱ دادگاه کیفری دو استان تهران به یک سال حبس محکوم شده است.
مریم شریعتمداری ، ۳۲ ساله ، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، غروب روز جمعه چهارم اسفند ماه در اعتراض به حجاب اجباری به بالای یکی از صندوق‌های مخابرات خیابان انقلاب رفت و روسری سفیدش را در دست تکان داد دقایقی بعد مامور انتظامی پس از درگیری لفظی از پشت سر او را به پایین پرتاب کرد که در اثر این پرتاب شدید پای مریم آسیب شدید دید.
نرگس حسینی نیز «به اتهام تشویق مردم به فساد از طریق کشف حجاب» ، به ۲۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
۲۱ ماه از این حبس به مدت پنج سال تعلیق شده است.
نرگس حسینی ۳۲ ساله، اهل کاشان، دانشجوی فوق لیسانس علوم اجتماعی روز نهم دی ماه در حرکت اعتراضی در خیابان انقلاب روسری خود را از سر برداشت. او دقایقی پس از شروع اعتراضش از سوی پلیس بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد. نرگس روز ۲۸ بهمن ماه با قرار وثیقه ۶۰ میلیون تومانی آزاد شد و روز پنجم اسفند ماه در دادسری فرهنگ و رسانه به سه اتهام عدم رعایت حجاب شرعی، تظاهر به عمل حرام و تشویق به فساد متهم شد.
ویدا موحد، متولد ۶۵ و دارای یک کودک، اولین زنی بود که اوایل دی ماه ۹۶ در اعتراض به حجاب اجباری روسری خود را از سر درآورد به چوب بست و بر بالای صندوق برق خیابان انقلاب ان را در هوا تکان داد. او پس از پایین آمدن از صندوق برق از سوی ماموران نیروی انتظامی بازداشت شد. مدتی بعد خبر آزادی او با قرار وثیقه در شبکه‌های مجازی منتشر شد. پس از انتشار خبر آزادی او دخترهای دیگری به نشانه اعتراض به حجاب اجباری بر بالای سکوی در خیابان ایستادند و روسری های خود را بر سر چوب کردند. آنها به دختران خیابان انقلاب معروف شده‌اند.
ده‌ها زن و مرد ایرانی طی روزهای نهم، دهم و یازدهم بهمن با در آوردن روسری و تبدیل آن به پرچم روی سکوهایی در پیاده‌روهای شهرهای مختلفی چون تهران، مشهد، اصفهان و رشت، به حجاب اجباری زنان اعتراض کردند. شاپرک شجری‌زاده، شیما بابایی، نرگس حسینی، اعظم جنگروی، مریم شریعتمداری و نرگس حسینی از جمله این دختران هستند. همچنان این حرکت اعتراضی در ایران ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر