۱۳۹۷ فروردین ۷, سه‌شنبه

تمدید مرخصی کورش زعیم تا پایان تعطیلات نوروز



مرخصی   زندانی سیاسی سالخورده و عضو شورای مرکزی  که از اوایل اسفند ماه سال ۹۶ جهت انجام آزمایشات پزشکی به مرخصی اعزام شده بود ، تا پایان تعطیلات نوروز تمدید شد. این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۶ تیرماه ۹۵ جهت اجرای حکم ۳ سال حبس قطعی بازداشت و روز بعد به سالن ۱۰ بند هشت زندان   منتقل شده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مرخصی کورش زعیم که از اوایل اسفندماه ۹۶ جهت انجام آزمایشان پزشکی آغاز شده بود، تا پایان تعطیلات نوروز تمدید شده است.

آقای زعیم در مردادماه سال ۹۴ با محکومیت دوباره خود در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و با اجرایی شدن حکم سه سال حبس تعلیقی پیشین خود، جمعا به ۴ سال حبس و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای محکوم محکوم شده بود؛ و در تاریخ ۲۶ تیرماه سال ۹۵ جهت اجرای حکم، بازداشت و روز بعد به سالن ۱۰ بند هشت زندان اوین منتقل شد؛ این حکم با ادغام جرائم و مشروط بر “رعایت دو سال عدم فعالیت سیاسی و رسانه‌ای و به ویژه عدم فعالیت در جبهه ملی ایران، پس از آزادی”، در دادگاه تجدید نظر به ۳ سال حبس و ۲ سال محرومیت از فعالیت سیاسی و رسانه‌ای تقلیل پیدا کرده بود.

این فعال سیاسی مردادماه سال ۹۴ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
آقای زعیم پیش‌تر در گفتگوی کوتاهی با گزارشگر هرانا درباره‌ی حکم صادره گفته بود: “گناه و اتهام من تبلیغ علیه نظام عنوان شده است و اغلب مصداق‌هایی هم که برای اتهامات ذکر شده است طرح‌هایی بوده که ارائه کرده بودم؛ مثل طرح “بزرگداشت سرباز ایرانی” و طرح “پشتیبانی از کارگران ایرانی” و همین طرح‌ها به عنوان گناهان کبیره‌ی من تشخیص داده شده است.”
وی پیش از این در فروردین ماه ۱۳۹۱، توسط شعبهٔ ۱۴ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به ریاست قاضی ماشاءالله احمدزاده، به اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و تجمیع پرونده‌های دستگیری در سال‌های ۱۳۶۱، ۱۳۸۵، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹» به ۳ سال حبس و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای محکوم شده بود و در نهایت «نظر به کهولت سن» این حبس به مدت پنج سال تعلیق شده‌ بود؛
لازم به ذکر است که علی‌رغم گذراندن حدود دو سوم از دوران محکومیت ۳ ساله‌ی این زندانی سیاسی و دارا بودن کهولت سن، کماکان آزادی مشروط شامل حال وی نشده است.
آقای زعیم متولد ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۸، نویسنده، مترجم و از اعضای شوراى مرکزى و هیئت اجرایى جبهه ملى است که پیش از این نیز سابقه بازداشت و احضارهای مکرر به مراجع قضایى را داشته است.
از این نویسنده و پژوهشگر آثار متعددی در زمینه‌های علمی و تاریخی ازجمله “خود آموز ساختمان”، “کتابدستی ریاضییات”، “راهبرد زنده مانی”، “زیست انرژی”، “بزرگان کاشان”، “امپراتوری شوروی به کجا می رود؟” و “تاریخچه جبهه ملی از پیدایش تا کودتای ۲۸ مرداد” منتشر شده است. کتاب “آزادی و مسئولیت روشنفکران“ نوشته کارل پوپر نیز توسط ایشان ترجمه و منتشر شده است. کورش زعیم با تاسیس کانون اندیشه و سخن و با پژوهش در زمینه‌های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی به عنوان یک پژوهشگر نیز فعالیت داشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر