۱۳۹۵ آذر ۲, سه‌شنبه

وضعیت نامساعد جسمانی آیت الله نکونام در زندان و ممانعت از اعزام به بیمارستان


Image result for ‫وضعیت نامساعد جسمانی آیت الله نکونام در زندان و ممانعت از اعزام به بیمارستان‬‎

 آیت‌الله محمدرضا نکونام، روحانی منتقد در سال ۹۳ پس از سخنان انتقاد آمیز در نفی «فیلترینگ و حرام خواندن اینترنت پرسرعت» با شکایت برخی از روحانیون بانفوذ در مراجع قضایی و امنیتی بازداشت و پرونده‌ای برای ایشان تشکیل شد. وی اکنون در زندان ساحلی قم نگهداری می‌شود. گزارش می‌شود این روحانی منتقد از آغاز آذرماه در وضعیت نامساعد جسمانی به سر برده و از اعزام او به بیمارستان ممانعت بعمل می‌آید.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با مخالفت مسئولین قضایی در دادگاه ویژه روحانیت و زندان ساحلی قم، از اعزام آیت‌الله محمدرضا نکونام به بیمارستان ممانعت بعمل می‌آید.
منابع نزدیک به این روحانی زندانی از «وضعیت رو به وخامت» او از روز اول آذرماه و کمبود تجهیزات پزشکی مورد نیاز در زندان خبر می‌دهند. آقای نکونام بیش از بیست ماه قبل سکته مغزی در زندان تجربه کرد و همچنان از عوارض آن در رنج است.
محمدرضا نکونام متولد ۱۳۲۷، مورخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۳ بازداشت شد.
آیت‌الله نکونام در شهریورماه ۹۳ بعد از آن‌که آیت‌الله مکارم شیرازی در استفتایی استفاده از اینترنت پرسرعت به دلیل «امکان ایجاد مکالمه تصویری و فساد» را جایز ندانسته بود، در گفتگو با رسانه‌های داخلی گفته بود: “وقتی که گفتی به طور مثال رایتل حرام است پس استفاده از آیفون تصویری هم می شود حرام باشد! ما نمی توانیم همواره جلوی چشم مردم و جامعه را ببندیم.”
وی با تاکید براین‌که نسبت به هرچیزی مانع ایجاد شود یا مانع تراشی پیش آید نتیجه‌ی معکوس می دهد اظهار داشته بود: “یعنی جامعه نسبت به آن حریص می شود، حالا این فیسبوک، ماهواره، اینترنت باشد یا رایتل.”
این مدرس حوزه به شاگردانش گفته بود: “حتی اگر فرش زیر پای‌تان را می فروشید بفروشید و لب تاب یا تبلت یا کامپیوتر بخرید و سایت و وبلاگ ایجاد کنید و با جامعه و مردم دیالوگ داشته باشید.”
یک منبع نزدیک به آقای نکونام درباره تصرف و تخریب اموال وی به گزارشگر هرانا گفت: “ماموران امنیتی با حکم دادگاه ویژه روحانیت٬ غروب روز ۱۱ اسفند ماه سال ۱۳۹۳ تا پاسی از شب ضمن شکستن درب‌های اتاق کار آیت الله نکونام و تخریب دفتر ایشان٬ به بازرسی کامل بیت وی پرداختند؛ در این بازرسی‌ها حدود ۵۰ انگشتری عقیق گرانبها٬ مقداری طلا٬ تعدادی از امانت مردم٬ تعداد زیادی از دست نوشته‌ها٬ چندین هارد کامپیوتر٬ از جمله مواردی بوده اند که توسط مأموران ضبط گردیده است٬ و تا به امروز تحویل ایشان نگردیده است.”

این منبع مطلع افزود: “از سوی دیگر شکایت‌های آیت الله نکونام از آیت الله مکارم شیرازی٬ آقای مجتهد زاده (دادستان سابق ویژه روحانیت قم)٬ آقای قاضوی (مسؤول حراست دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت)٬ انصاری شیرازی (دادیار سابق دادسرای ویژه روحانیت) و قاضی پرونده بدوی٬ نه تنها با بایکوت کامل و عدم رسیدگی به این شکایت ها روبه رو شد، بلکه دادستانی و دادگاه ویژه روحانیت ضمن شکایت از آیت الله نکونام٬ مدت محکومیت ایشان‌ را از دو سال محکومیت تعزیری در دادگاه بدوی به پنج سال حبس تعزیری افزایش دادند!”

منبع نزدیک به آقای نکونام در پایان سخنان خود تصریح کرد: “صدها عنوان کتاب‌های چاپ شده ایشان که همگی با پول‌های قرضی از ارادتمندان وی به زیور طبع آراسته شده است٬ تماما توسط دادگاه ویژه روحانیت از انبارهای کتب ایشان به مکان نامعلومی انتقال یافته اند.”
محمدرضا نکونام که با محکومیت ۵ سال حبس تعزیری و بیماری‌های گوناگون در زندان قم نگهداری می‌شد، پس از حدود ۱۸ ماه تحمل حبس در تاریخ سوم تیرماه سال جاری از زندان به منزل شخصی خود منتقل شد. اما پس از مدت کوتاهی در تاریخ هفدهم تیرماه توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی‌اش بازداشت و بار دیگر به زندان ساحلی قم منتقل شد. این نقل و انتقال‌ها به منزل و دوباره به زندان بدون درمان کامل چندین باردیگر نیز تکرار شد و نیروهای امنیتی تردد به منزل شخصی آیت‌الله محمدرضا نکونام را تحت نظر گرفته و بر روابط و تماس های وی علی‌رغم عدم حضور در زندان محدودیت های غیرقانونی اعمال کرده بودند.
وی علی‌رغم بیماری‌ و وضعیت نامناسب جسمی درحال حاضر در زندان ساحلی قم نگهداری می‌شود. افزایش فشار و قند خون همراه با کاهش بینایی بعنوان تبعات این وضعیت پزشکی در حالی همواره گزارش می‌شود که مسئولین این زندان در مواردی از ارائه داروهای تجویزی وی در زندان ممانعت به عمل آورده‌اند.
لازم به یادآوری است هرانا در گزارشی مفصل درباره این مجتهد شیعی زندانی و وضعیت پزشکی و پرونده ایشان اقدام به انتشار اسناد مربوطه نموده بود.
پیش از این نامه‌هایی از سوی شاگردان یا طلاب حوزه علمیه در حمایت از آقای نکونام منتتشر شده است از جمله نامه ۱۲۸ طلبه به جواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و نامه بیش از ۳۰۰ تن از مدرسین و طلاب حوزه‌های علمیه.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر