۱۳۹۵ شهریور ۱۰, چهارشنبه

دادگاه حشمت طبرزدی، فعال سیاسی برگزار شد


حشمت طبرزدی

امروز دادگاه حشمت طبرزدی، دبیر کل جبهه دموکراتیک ایران در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه سال جاری، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده، حشمت طبرزدی را به اتهام «تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» محاکمه نموده است.
حشمت طبرزدی، فعال سیاسی که در روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه بازداشت و در تاریخ ۲۳ تیرماه با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیونی از زندان اوین آزاد شد.
وزارت اطلاعات در بازجویی‌ها به موارد همچون «کمپین حقوق بشر»، «کمپین حق انتخاب آزاد»، «کمپین معیشت» و «همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر» که با استقبال گسترده مردم روبرو شده بود، اشاره‌کرده است و برای این فعال سیاسی دست به پرونده‌سازی زده است.
در همین حال این فعال سیاسی با انتشار دست‌نوشته‌ای به روند برگزاری دادگاه اعتراض کرده است.
حشمت طبرزدی می‌گوید:«ضمن این‌که مطابق اصول متعدد قانون اساسی و اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر، آزادی بیان و به‌ویژه فعالیت‌های مذکور از حقوق اولیه و اساسی هر شهروندی است. پس عناوین اتهامی، و جرائم انتسابی، قانونی نیست. فرایند بازداشت، نحوه‌ی نگهداری و نحوه‌ی رسیدگی در به‌اصطلاح دادگاه انقلاب، هیچ‌یک قانونی نیست و آیین دادرسی همواره زیر پا گذاشته‌شده و به‌ویژه مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی، جرائم سیاسی باید در دادگاه صالحه با حضور هیئت منصفِ و به‌صورت علنی باید برگزار شود. من این موارد را با افکار عمومی در میان خواهم گذاشت و از حق انسانی و شهروندی‌ام دفاع می‌کنم. در شرایط کنونی فقط قانون زور حاکم است و من در اعتراض به این قانون‌شکنی‌ها، در مراحل بازپرسی، بازجویی و دادگاه غیرعلنی، برای خود حق سکوت که حقی است که قانون به رسمیت شناخته است را محفوظ داشته و می‌دارم. نخواسته‌ام به این زور، وجاهت قانونی بدهم. زندان و انفرادی برایم بسیار راحت از حضور در چنین محاکم و مشروعیت دادن به آن است که نداده و نمی‌دهم.»
وی ادامه داد: «در جلسه‌ی امروز وقتی در پاسخ به آقای احمدزاده اعلام کردم که به‌عنوان اعتراض، سکوت کرده و نه چیزی می‌نویسم و نه امضا می‌کنم، گفت:
ما به این چرت‌وپرت‌ها کاری نداریم؟!»
حشمت‌الله طبرزدی، دبیر جبهه دمکراتیک ایران که سابقه چندین بازداشت و حبس را دارد، آخرین بار در سال ۱۳۸۸ بازداشت و به ۹ سال زندان محکوم گردید. وی پس از ۵ سال و نیم حبس در زندان رجایی شهر کرج، در آبان ماه سال جاری از زندان آزاد شد.
این روزنامه‌نگار پیش‌تر مدیرمسئول نشریاتی همچون «پیام دانشجو»، «ندای دانشجو»، «هویت خویش» و «گزارش روز» بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر