۱۳۹۵ مرداد ۳۱, یکشنبه

ممانعت دادگاه ویژه روحانیت و نیروهای امنیتی از بستری شدن آیت‌ الله نکونام


Mohammadreza-Nekounam-sahamnews

مرجع تقلید محبوس در زندان ساحلی قم که به دلیل تعلل دادگاه ویژه روحانیت و ماموران امنیتی، در زندان اوین دچار سکته مغزی گردید و به دلیل عدم مداوای کامل، پس از پنج روز مجددا به زندان بازگردانده شده بود، دچار آسیب جدی جسمانی شده است.
به گزارش خبرنگار «سحام»، آیت‌الله محمدرضا نکونام مرجع تقلید محبوس در زندان قم که در تاریخ ۲۷ مردادماه ۱۳۹۵، برای سومین بار طی یک‌ماه گذشته از بیمارستان به زندان و سپس به منزل خود منتقل شده، مجددا به وخامت جسمانی مبتلا و مطابق نظر پزشکان معالج، باید در بیمارستان بستری شود.
آیت‌الله نکونام در ۱۲ اسفند ماه سال ۹۳، در زندان انفرادی بند ویژه روحانیت زندان اوین، دچار سکته مغزی حاد شد و تا امروز هیچ نهادی مسئولیت به خطر انداختن سلامت جسمانی وی را بر عهده نگرفته است.
این مرجع تقلید شیعیان به علت تعلل دادگاه ویژه روحانیت در اعزام به بیمارستان پس از سکته مغزی٬ هم‌اکنون به بیماری‌ها و مشکلات عدیده جسمانی مبتلا شده که آثار و عوارض آن‌ها٬ سلامت جسمانی وی را در معرض خطر جدی قرار داده است.
یکی از شاگردان این مرجع تقلید طی گفت‌وگویی با خبرنگار «سحام» می‌گوید: «به خاطر توصیه استاد مبنی بر «رعایت آرامش» و «عدم ایجاد تشنج در کشور»، تا امروز برای حفظ نظام و انقلاب اسلامی، سکوت اختیار کرده‌ایم، باشد تا مسئولین ارشد نظام، به جای برخورد با مراجع تقلید مستقل شیعه در ایران٬ با آزاد گزاردن علمایی چون آیت‌الله العظمی نکونام و استفاده علمی و معنوی از ایشان٬ پیشرفت روز افزون کشور٬ حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی را در خدمت رسانی به مردم و جامعه، رقم بزنند.»
بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی به دستور مستقیم دادگاه ویژه روحانیت، از انتقال این مرجع تقلید از منزل به بیمارستان ممانعت به عمل می‌آورند.
گفتنی است آیت‌الله محمدرضا نکونام با عدم قبول شروط دادگاه ویژه روحانیت مبنی بر «منع تدریس در حوزه‌های علمیه»، «منع انتشار کتب علمی»، «منع ارتباط با شاگردان و طلاب»، «منع گشایش دفاتر شرعی» و «عدم انتقاد به حاکمیت و برخی مراجع تقلید وابسته»، تحت فشار شدید امنیتی قرار دارد.
دادگاه ویژه روحانیت علی‌رغم‌ گذشت یک‌سوم از محکومیت فرمایشی و داشتن ۶۸ سال سن و ابتلا به بیماری‌های متعدد، از آزادی مشروط این عالم روحانی جلوگیری کرده است.
پزشکان معالج، هم‌چنین «گواهی عدم تحمل حبس» برای آیت‌الله نکونام را صادر کرده‌اند که علیرغم صراحت نظر آنان مبنی بر ناتوانی جسمانی این مرجع تقلید برای تحمل حبس، نظر پزشکان قانونی توسط دادگاه نادیده گرفته شده است.
۲۳ مردادماه، بیش از ۳۰۰ نفر از طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه، طی نامه‌ای به مجامع بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری، از آن‌ها خواستند نسبت به موارد متعدد نقض حقوق این روحانی منتقد در پروسه دادرسی و تحمل حبس واکنش مناسب نشان دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر