۱۳۹۵ شهریور ۷, یکشنبه

گزارشی از وضعیت مصطفی رحیم‌بصیری؛ ده سال زندان در شرایط وخیم جسمی


زندانی زندان اوین_Fotor

مصطفی رحیم‌بصیری، زندانی سیاسی، با وجود بیماری قلبی و درد شدید مفاصل، همچنان در زندان اوین و محروم از رسیدگی کامل درمانی به سر می‌برد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مصطفی رحیم‌بصیری که از ناراحتی شدید قلبی، درد مفاصل، مشکلات کلیوی و روحی رنج می‌برد، علیرغم وخامت حال و وضعیت نامساعد جسمانی، هم چنان در زندان اوین نگهداری شده و مسئولینزندان از ارائه کامل خدمات درمانی و اعزام وی به مرخصی امتناع می‌کنند.
بنا به بخش دوم ماده ۲۲ کنوانسیون حقوق زندانیان: زندانیان بیماری که نیاز به معالجات ویژه و تخصصی دارند باید به موسسات تخصصی یا بیمارستان‌های غیرنظامی در خارج زندان منتقل شوند. بیمارستان مورد اشاره باید تجهیزات لازم، تخت کافی، لوازم دارویی مناسب و پزشک متخصص و آموزش دیده برای مراقبت‌های پزشکی و درمانی از زندانی بیمار را داشته باشد.
مصطفی رحیم‌بصیری، خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۷۰ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» دستگیر و به ۱۰ سال زندان محکوم می‌شود. وی بعد از آزادی از زندان در سال ۱۳۸۰ به انگلستان مهاجرت کرده و در سال ۱۳۹۳ برای دیدار با خانواده به ایران برمیگردد. این زندانی سیاسی پس از بازگشت، مجدداً بازداشت و بعد از چند ماه در «شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران» به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی» به ۱۰ سال حبس تعزیری به اتهام «همکاری با دول متخاصم انگلیس» محکوم می‌شود.
طبق کنوانسیون ژنو می بایست وضعیت رحیم‌بصیری که یک تبعه انگلستان است مورد پیگیری این کشور قرار گیرد؛ اما دولت ایران هیچگونه اطلاعاتی در اختیار دولت انگلیس در رابطه با محکومیت این فرد قرار نداده است.
مصطفی رحیم‌بصیری، هم‌اکنون سومین سال از دوران حبس خود را در زندان اوین می‌گذراند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر