۱۳۹۵ شهریور ۷, یکشنبه

ده شهریور؛ شروع گشت نامحسوس بسیج در بیمارستان‌ها


Image result for ‫پرستاران‬‎

پرستاران از حرف‌های دادستان شوکه نشده‌اند. عباس جعفری دولت آبادی روز گذشته از حضور گشت نامحسوس در بیمارستان‌ها برای بررسی حجاب پرستاران سخن گفت ولی آن‌ها بیشتر از یک‌ماه است که از تصمیم وزارت بهداشت برای گشت نامحسوش در بیمارستان‌ها شنیده‌اند. منصور پرستار یکی از بیمارستان‌های خصوصی است. او می‌گوید:« قرار است بسیج جامعه پزشکی به صورت نامحسوس، حجاب پرسنل را چک کنند و نتیجه را به صورت مستقیم به وزارت خانه گزارش دهند.»
در گروه‌های تلگرامی متعلق به پرستاران در یک ماه گذشته این موضوع بارها مورد بحث و اعتراض قرار گرفته اما منصور معتقد است مخالفت‌ها راه به جایی نمی‌برد: «وزیر بهداشت آنقدر یک دنده است که کوتاه نمی‌آ‌ید. این موضوع هم دستور مستقیم شخص وزیر است و قرار است این طرح از ده شهریور آغاز شود و ظرف سه ماه به صورت فشرده، همه مراکز درمانی توسط بسیج جامعه پزشکی بازرسی شوند.»
موضوع حجاب پرستاران پس از گزارش خبرگزاری فارس از پرداخت حق آرایش به پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی تهران سر زبان‌ها افتاد. با این که سازمان نظام پرستاری اعلام کرد این خبرگزاری نتوانسته مستنداتی درباره این گزارش ارائه دهد اما بسیج جامعه پزشکی  به دستور مستقیم وزیر بهداشت پیگیری موضوع را در دست گرفته است. دادستان هم روز گذشته درباره این گزارش از نماینده وزارت بهداشت سوال کرد و نماینده وزارت خانه از عدم ارائه مستندات توسط خبرگزاری خبر داد اما دادستان قانع نشد و مقرر کرد که در پیگیری موضوع، وزارت بهداشت تیمی را برای بازرسی وضعیت پوشش و حجاب پرستاران به بیمارستان‌ها اعزام کند. او هم‌چنین در خصوص اعزام چنین گروهی متشکل از اعضای این جلسه برای این موضع اعلام آمادگی کرد.
منصور می‌گوید: «وزارت‌خانه از قبل برای این موضوع برنامه داشت اما این کار را رسانه ا‌ی نکرده بود اما در گروه‌های پرستاری و پرسنل درمان این موضوع عنوان شده بود.» شاید به همین دلیل است که معاون پرستاری وزیر بهداشت از رسانه‌ای شدن این موضوع گلایه کرده است.
محمد میرزابیگی گفته: « کاش اگر چنین مسئله‌ای هست، قبل از اینکه آقای دادستان این موضوع را رسانه ای می کرد، این مسئله را با مسئولان اجرایی درمیان می گذاشت و نوع همکاری را می دید و رسانه ای کردن این موضوع را برای آخرین مرحله، اقدام می گذاشت، انتظار ما از این سطح مقامات این است که رسانه آخرین ابزار باشد نه اولین ابزار.»
به گزارش خبرآنلاین او در بخش دیگری از صحبت‌هایش  گفته: « افراد زیادی از اقشار مختلف مردم در مراکز بهداشتی- درمانی رفت و آمد می کنند و جای گله است که تا قبل از این سخنان آقای دولت آبادی که برای من شوک آور بود، حتی یک نامه در این زمینه از وی دریافت نکرده ام و حتی یک تلفن یا درخواست بررسی و جلسه از این برادر بزرگوار ندیده ایم.»
عاطفه پرستار دیگری است که این موضوع را از مدت‌ها پیش در بین اخبار صنفی پرستاران دنبال کرده است. او می‌گوید: « گویا وزارت‌خانه برای انجام یکسری از کارهایش با بسیج جامعه پزشکی قرارداد بسته و برای این کارها پول پرداخت کرده است، مثلا در بحث ام ام تی (مراکز ترک اعتیاد با داروی متادون) بسیج جامعه پزشکی را آموزش داده‌اند که در مراکز ترک اعتیاد پرونده بیماران را بررسی کنند که مبادا خرید و فروش متادون انجام گیرد. در مورد حجاب هم کار به دست بسیج افتاده، البته بسیج جامعه پزشکی یعنی فعالان حوزه پزشکی که عضو بسیج هم هستند.»
به گفته این پرستار قرار نیست در این موارد بسیج اعمال قانون کند. قرار است به صورت آنلاین گزارش را به طور مستقیم به وزارت‌خانته بفرستد و وزارت‌خانه درباره تخلف‌ها به معاونت‌ها اخطار دهد. عاطفه می‌گوید: «معاونت درمان طبق یک پروتکل تصمیم می‌گیرد که با تخلفاتی که صورت گرفته چطور برخورد کند، مرکز درمانی را پلمپ کند، جریمه کند و ...»
منصور البته تاکید می‌کند گشت نامحسوس وزارت بهداشت فقط موضوع حجاب را در مراکز درمانی کنترل نمی‌کند و قرار است به طور کلی تخلفات را مورد برسی قرار دهد و حجاب هم جزئی از آن است. از او می‌پرسم به عنوان کسی که در بیمارستان خصوصی کار کرده از حق آرایش چیزی شنیده، می‌گوید: «از دو سال پیش در بیمارستان پیامبران به شکلی این موضوع مطرح می‌شد. در فیش حقوقی چیزی نوشته نمی‌شد اما می‌گفتند هر چه تمیزتر و شیک و پیک‌تر باشید ،  percase(به ازای هر مریضی که بستری می‌شود) پول بیشتری می‌گیرید.» عاطفه هم حرف‌های او را تائید می‌کند: «می‌خواهند پرستاران تر و تمیز باشند، فرقی نمی‌کند که خانم یا آقا باشند، مثلا مترون قبلی بیمارستان می‌گفت هر کسی قشنگ‌تر لاک بزند و مش بگذارد یا پسرهایی که خوش‌تیپ‌تر و ترو تمیزتر باشند، امتیاز بیشتری در کارانه می‌گیرند.» او می‌خندد و می‌گوید: «فکر می‌کنم این موضوع در خیلی از بیمارستان‌های خصوصی وجود دارد. خیلی از بیمارستان‌ها وقتی وارد می‌شوید متوجه این موضوع هستید که برای استخدام فقط به دانش پرستاران کافی نبوده و ظاهرشان هم مهم بوده، مثل بیمارستان پارسیان.»
مشخص نیست که گشت ارشاد مخصوص پرستاران به این موارد به صورت جزیی دقت کند یا نه ولی فعلا بدحجابی در دستور کار است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر