۱۳۹۵ شهریور ۸, دوشنبه

حمید بابایی؛ تغییر غیرقانونی عناوین اتهامی در پرونده و رد اعاده دادرسی

Image result for ‫حمید بابایی دانشجوی زندانی‬‎
 اتهامات حمید بابایی زندانی امنیتی و بیمار زندان رجایی‌شهر کرج در پرونده‌ای که حکم آن صادر شده و به تایید دادگاه تجدیدنظر نیز رسیده، اخیرا تغییر یافته و با توجه به اتهامات جدید، درخواست اعاده دادرسی‌اش از سوی دیوانعالی کشور رد شده است. آقای بابایی از پارگی پرده گوش، عفونت مزمن و پیش‌رونده رنج می‌برد و مرخصی پزشکی او با مخالفت نهاد اطلاعات روبروست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اگرچه حمید بابایی در دادگاه با اتهام «جاسوسى و ارتباط با دول متخاصم» به ۶ سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم و این حکم در دادگاه تجدیدنظر تایید شد، اما اتهام پرونده وی در دیوانعالی کشور به «تشویق مردم به ارتکاب جرم، جنایت علیه امنیت داخلی و خارجی» تغییر یافته و با توجه به این اتهام درخواست اعاده دادرسی وی نیز رد شده است.
یک منبع نزدیک به خانواده بابایی با اعلام این خبر با تاکید بر این‌که آقای حمید بابایی تنها یک پرونده دارد و آن «اتهام همکاری با دولت های بیگانه» است، درگفتگو با گزارشگر هرانا توضیح داد: “از آذرماه سال گذشته حمید و خانواده‌اش بارها درخواست اعاده دادرسی داده‌اند و هربار به نحوی در این روند توسط مقامات امنیتی و قضایی اخلال وارد شده است. چند هفته پیش بالاخره پرونده حمید در دیوانعالی کشور به ثبت رسید، اما نه با شماره‌ای که اجرای احکام به خانواده ارائه داده بود. پرونده بررسی شده و رای صادر شده بود. به خانواده شماره‌ای دادند که نتیجه را به صورت آنلاین مشاهده کنند. اما در وبسایت مورد نظر عنوان اتهامی تغییر یافته. با مراجعه مجدد به دیوان به آن‌ها پاسخ می‌دهند پرونده همین است.”
این منبع مطلع در ادامه در مورد بیماری آقای بابایی و نحوه رسیدگی پزشکی به آن گفت: “بیماری حمید پارگی پرده گوش، عفونت مزمن و پیش‌رونده است. اعزام‌ها به بیمارستان خیلی بی‌نظم است. گاهی به بیمارستان می‌آورند و گاهی نمی برند. خلاصه اذیت می‌کنند و خانواده دنبال مرخصی پزشکی هستند که فعلا وزارت اطلاعات موافقت نمی‌کند. با وجود گذشت بیش از سه سال یعنی نیمی از دوران محکومیتش نیز تاکنون نه مرخصی آمده و نه با آزادی مشروطش موافقت شده است.”
حمید بابایی، دانشجوی بورسیه دانشگاه لی‌یژ بلژیک، روز ۲۲ مرداد ١٣۹٢، اندکی پس از ورود به ایران برای دیدار خانواده توسط وزارت اطلاعات احضار، بازداشت و در دادگاهی کوتاه توسط قاضى صلواتى به ۶ سال حبس تعزیرى و ۴ سال حبس تعلیقی، به اتهام جاسوسى و ارتباط با دول متخاصم، محکوم شد، این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر نیز تأیید شد.
او بلافاصله پس از بازداشت به سلول انفرادى در زندان اوین منتقل شده بود، بابایى ٢٠ روز در انفرادى بند ٢۴٠ گذرانده و بعد از آن به بند ٢٠۹ منتقل و نهایتا بعد از تحمل ٣۵ روز انفرادى در تاریخ ٢۷ شهریورماه ۱۳۹۲ وارد بند ۳۵۰ زندان اوین شد.
در جریان انتقال گروهی زندانیان از بند ۳۵۰ به بند هفت و متعاقبا هشت انتقال یافت. او پس از اعتراض به شرایط بند هشت اواخر بهمن‌ماه پارسال به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. او به تازگی از بند زندانیان عادی زندان رجایی شهر به سالن ۱۲ و محل نگهداری زندانیان سیاسی-امنیتی منتقل شده است.
حمید بابایى متاهل، متولد ٢٠ آذر ١٣۶٢ در شهرستان تکاب واقع در استان آذربایجان غربى است. او در سال ١٣٨۵ در رشته ریاضى از دانشگاه صنعتى شریف فارغ التحصیل شد و همان سال براى ادامه تحصیل در مقطع کارشناسى ارشد رشته مهندسى صنایع وارد دانشگاه علم وصنعت ایران شد. وی موفق شده است که در سال ١٣٨۷ با معدل ١٨، از این دانشگاه فارغ التحصیل شود و دانش آموخته ممتاز مقطع کارشناسى ارشد شناخته شود.
نزدیکان حمید بابایى گفته اند که او هیچگونه فعالیت سیاسى در مدت حضور در خارج از کشور در پرونده خود نداشته و تنها به دلیل بى توجهى به درخواست تهدیدآمیز وزارت اطلاعات و طفره از همکارى با آنان بازداشت شده است.
این دانشجوی زندانی، در طول دوران بازداشت، تا امروز از انتخاب وکیل محروم بوده است. به گفته او، وکیل تسخیری نیز نه تنها به دفاع از وی نپرداخته، حتی در نقش بازجو برای وی ظاهر شده است.
بازداشت و محکومیت حمید بابایی به زندان، با اعتراضات گسترده دانشجویان و فعالان حقوق بشر در بلژیک مواجه شد. سازمان عفو بین الملل، دانشجویان دانشگاه آزاد بروکسل و ایرانیان ساکن بلژیک، طی تظاهراتی در برابر سفارت ایران، خواهان آزادی حمید بابایی، از زندان جمهوری اسلامی شدند.
پیشتر دو دانشگاه در بلژیک، با انتشار بیانیه‌ای، خواهان تجدید دادرسی و آزادی فوری این دانشجوی ایرانی دانشگاه لیژ بلژیک شده‌ بودند.
سازمان عفو بین‌الملل بلژیک با انتشار بیانیه‌ای در خردادماه سال جاری ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی حمید بابایی، اعلام کرد که این زندانی سیاسی به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر