۱۳۹۵ شهریور ۸, دوشنبه

بازداشت هفت شهروند مسیحی در فیروزکوه


Image result for ‫شهروند مسیحی‬‎

 روز جمعه پنجم شهریورماه ۷ تن از نوکیشان مسیحی که با خانواده‌هایشان جهت تفریح به فیروزکوه در استان تهران رفته بودند توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند. دوتن از این شهروندان بلافاصله آزاد شدند. اما از مکان نگهداری و وضعیت پنج نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۵ شهریورماه، رامیل بت تمرز، امین نادرافشار، هادی عسکری، محمد دهنوی و امیرسینا دشتی با همسرانشان به شهر فیروزکوه در استان تهران برای ماهیگیری و پیکنیک رفتند. حدود ساعت یک و نیم بعدازظهر، ماموران وزارت اطلاعات به محل توقف آن‌ها حمله کرده، مردها را از زن‌ها جدا کردند. امین نادرافشار از آن‌ها حکم قضایی درخواست می‌کند که نه تنها حکمی نشان ندادند بلکه وی را مورد ضرب‌وشتم نیز قرار دادند.
یک منبع نزدیک به خانواده بازداشت شدگان با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “درواقع در ابتدا ۷ نفر بازداشت شدند اما دو نفر از آن‌ها بلافاصله آزاد شدند. سپس نیروهای امنیتی مردان بازداشت شده را با خود به مکان نامعلومی منتقل کردند و خانواده‌ها از وضعیت آن‌ها بی‌خبرند.”
رامیل بت تمرز، فرزند کشیش آشوری ویکتور بت تمرز است که در جشن کریسمس مورخ ۵ دی‌ماه ۹۳ در خانه‌اش بازداشت شد. امین نادرافشار نیز در همان زمان دستگیر شده بود.
کشیش ویکتور شفاها متهم به «فعالیت تبلیغی مسیحی و اداره غیرقانونی کلیسای خانگی» و «چاپ و توزیع انجیل» شد. وی دهم اسفند همان سال با تودیع وثیقه آزاد شد. امین نادرافشار نیز بهمن ماه ۹۳ به قید وثیقه آزاد شد. هر دوی این شهروندان منتظر احضاریه دادگاه برای دفاع از اتهامات مربوط به فعالیت مسیحی‌شان هستند.
منبع نزدیک به این خانواده ها تاکید کرد: “نزدیکان این شهروندان مسیحی هیچ دلیلی برای بازداشت آن‌ها غیر از همان بازداشت ویکتور، امین و یک نفر دیگر در جشن کریسمس سال ۹۳ در خانه کشیش ویکتور نمی‌بینند. بیم آن می رود که نیروهای اطلاعات درپی گرفتن اعترافات اجباری و تهیه مدرک علیه بازداشت شدگان آن مراسم باشند.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر