۱۳۹۵ شهریور ۱, دوشنبه

یک قاضی دادگستری: مجازات فرزندکشی در ایران بازدارنده نیست


مجازات فرزندکشی

به گفته‌ی یکی از مسئولان قوه قضائیه خشونت علیه فرزندان در بسیاری از موارد به خاطر نگاه مالکانه پدر رخ می‌دهد. او می‌گوید عدم وجود آمار دقیق درباره خشونت خانگی شناخت گستردگی و عمق آن را دشوار می‌کند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، مدیرکل امور اسناد و مترجمان قوه قضائیه می‌گوید در قتل‌های خانوادگی معمولا دختران بیشتر در معرض آسیب قرار دارند زیرا از آنها انتظار می‌رود که در برابر هر تصمیم پدر خود “اعم از ازدواج اجباری، ازدواج در سن پائین یا ترک تحصیل” تسلیم باشند.
علی کاظمی روز دوشنبه، اول شهریور گفت: «قتل‌های خانوادگی گاهی دلایل روانشناختی دارند؛ یعنی ممکن است پدر یا مادری دچار اختلالات روانی همچون پارانویا، دو قطبی بودن و یا سایر اختلالات روانی باشد که این موضوع باعث گرفتن تصمیمات اشتباه و انجام اقدامات نادرست توسط آنان می‌شود.»
این قاضی دادگستری خاطرنشان کرد که در مواردی نیز این قتل‌ها ریشه در مسائل خانوادگی دارد، و اعضاء خانواده در پی بروز اختلاف کنترل خود را از دست می‌دهند و به یکدیگر آسیب می‌رسانند.
او افزود که با توجه به پرونده‌های زیادی که درباره این گونه درگیری‌ها وجود دارد ضروری است که “مهارت‌های کنترل خشم و شیوه‌های زندگی مشترک و همسرداری” به شهروندان آموزش داده شود.
مجازات فرزندکشی: حداکثر ۱۵ سال حبس
علی کاظمی بخش دیگری از قتل‌های خانوادگی را ناشی از آداب و رسومی عنوان کرده که آنها را “ناروا و مضر” ارزیابی می‌کند: «نوع نگاه مالکانه پدر نسبت به فرزند باعث می‌شود که پدر در مواردی که فرزند برخلاف دستور وی عمل می‌کند با او برخوردهای شدیدی داشته باشد.»
او تصریح کرد که در خانواده‌هایی که چنین نگرشی بر آنها حاکم است به طور معمول مادران نیز از شکایت علیه همسرانشان به دلیل آزار فرزندان خودداری می‌کنند و “این موضوع مشکلات را افزایش می‌دهد”.
به گفته‌ی این حقوق‌دان در برخی از مناطق ایران که در آنها فرهنگ و روابط قبیله‌ای حاکم است نگاه مالکانه پدر نسبت به فرزندان وجود دارد و “قتل، ضرب و جرح و ایجاد صدمه بدنی” علیه کودکان پیگیری نمی‌شود.
او می‌گوید قانون‌گذار برای قتل فرزندان توسط پدر یا ولی شرعی مجازات قصاص را در نظر نگرفته و برای کسانی که مرتکب چنین قتل‌های می‌شوند حداکثر ۱۵ سال زندان در نظر گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر