۱۳۹۵ شهریور ۱۰, چهارشنبه

تهران، بجنورد و جوانرو؛ بازداشت شهروندان از سوی نیروهای امنیتی


آیت‌ میراحمدی  مصطفی خلیلی راد , پویا حسین پناهی

طی هفته جاری، دستکم سه شهروند از سوی نیروهای امنیتی در شهر های بجنورد، تهران و جوانرو بازداشت شده اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مصطفی خلیلی راد، نویسنده و روزنامه نگار در شهر بجنورد، پویا حسین پناهی، فعال مدنی در تهران و آیت‌ میراحمدی، شهروند ساکن روستای “سرو” در آذربایجان غربی، توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و هم اکنون در بازداشت به سر می برند.
مصطفی خلیل راد، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با شماری از گروه های اپوزیسیون ایران، روز یکشنبه هفتم شهریور، در بجنورد بازداشت شده است.
مصطفی خلیل راد با بسیاری از رسانه های کُردی همکاری کرده و بیشترین فعالیت وی در طی سال های اخیر در زمینه هایی چون زبان و ادبیات کُردی، شعر سرایی و داستان نویسی بوده است.
وی پیشتر نیز توسط نیروهای امنیتی اداره اطلاعات بجنورد به مدت ۱۵ روز بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفته بود. اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب بجنورد با استناد به فعالیت های مصطفی خلیل راد در زمینه آموزش زبان و ادبیات کُردی با الفبای لاتینی، فعالیت های وی را جرم و عاملی برای تبلیغ پیشبرد اهداف حزب کارگران کُردستان و حزب حیات آزاد کُردستان اعلام کرده و وی را به ۸ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.
همچنین روز دوشنبه ۸ شهریور ماه، پویا حسین پناهی در محل کارش در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. این شهروند اهل روستای دهگلان پیش تر نیز در تاریخ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۴، بازداشت و از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
احتمال می رود که این بازداشت جهت اجرای حکم حبس وی صورد گرفته باشد.
از سویی دیگر، روز شنبه ۷ شهریورماه، آیت‌ میراحمدی اهل روستای “سرو”، در شهر جوانرو بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردیده است.
از دلایل بازداشت وی تا زمان انتشار این خبر اطلاعی در دست نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر