۱۳۹۵ شهریور ۷, یکشنبه

گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان مرداد ماه ۱۳۹۵


new



کانون دفاع از حقوق بشر در ایران0

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان مرداد ماه ۱۳۹۵

  تهیه و تنظیم: كاويانی

گردآوری داده: مصطفی خداکرمی، حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی، بهناز جهانبین
ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر:
 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۵ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.
فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه اقلیت‌های دینی در ایران است. در ایران اقلیت‌ها دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت اقلیت‌های قومی عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشیها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزرش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که در اکتبر 2015، مطابق با قطعنامۀ ۲۱/۲۸ شورای حقوق بشر به هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر ۲۰۱۵ ارائه گردید، متذکر شد که در بررسی دوره‌ای جهانی ایران٬ دولت 10 توصیه از 20 توصیه ای که درنتیجه بررسی دوره ای جهانی سال 2010 ایران در مورد رفتاربا اقلیتهای مذهبی به کشور ارائه شده بود را پذیرفت که بیشتر آنها ظاهرأ هنوز انجام نشده است  دولت 8 توصیه از 36 توصیه های مربوط به آزادی مذاهب را نیز بررسی دوره ای جهانی خود در مارس 2015 پذیرفت. همچنین وی یادآور شد که قانون اساسی ایران مدارس فقهی غیر شیعه را به رسمیت می شناسد، وهمچنین ادیان زرتشتی ، یهودیت و مسیحیت را بعنوان مذاهب اقلیت به رسمیت می شناسد . تحت قانون ، پیروان این ادیان آزاد هستند تا مناسک و مراسم مذهبی خود را به جا بیاورند ، به امور شخصی خود بپردازند وبر اساس اصول دین خود، به آموزش مذهبی بپردازند. اما گزارش ها نشان می دهد که اعضای این ادیان ، از جمله مسیحیان و به ویژه مسیحیانی که سابقأ مسلمان بوده اند، همچنان با محدودیت های شدید روبرو هستند. پیروان ادیانی که به رسمیت شناخته نشده اند، مانند آیین بهایی، با محدویتهای شدید و تبعیض روبرو هستند و طبق گزارش ها برای انجام مسالمت آمیز باورهای دینی خود مورد پیگرد قضایی قرار می گیرند.
اهل سنت
 اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.
مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.
رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.
آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.
ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر اقلیت‌های دینی در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.
اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنادییزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.
در این ماه:
به گزارش «محبت‌نیوز» «ماموستا مصطفی شیرزادی» از امامان جماعت اهل تسنن گفته «هیچ معنایی ندارد زن با بدن نرم و شل مردی در خلوت دستگاه روی او بچرخاند که کجایت درد می کند، دین کی چنین چیزی می گوید؟» البته «ماموستا مصطفی شیرزادی» حساسیت ویژه‌ای به اندام زنان دارد چرا که هشتم مرداد ماه به طور رسمی اعلام کرد «دوچرخه سواری زنان در ملاء عام گناه و عیب آن این است که ران و بدنش که روی دوچرخه نمایان است»
ساعت ۵:۳۰ دقیقه روز پنجشنبه چهاردهم مردادماه سال جاری، گردهمایی با شرکت تعدادی از زندانیان سیاسی به مدت یک ساعت در اعتراض به اعدام‌های روز سه‌شنبه هم‌وطنان اهل تسنن در هواخوری بند ۸ زندان اوین برگزار شد.به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در این مراسم تعدادی از شرکت‌کنندگان ازجمله امیرامیرقلی، آرش صادقی، علی معزی، احمد عسگری و بهنام موسیوند درباره ابعاد گوناگون حادثه به سخنرانی پرداختند و ضمن محکوم کردن این جنانت با خانواده این عزیزان ابراز همدردی کردند.
۲۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران با امضای تذکرنامه‌ای کتبی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند که با عوامل تولید برنامه دورهمی «برخورد جدی» کند. آن‌ها می‌گویند که این برنامه به دو چهره شاخص اهل سنت اهانت کرده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، این نمایندگان که عضو فراکسیون اهل سنت مجلس هستند یکشنبه ۲۴ مرداد در تذکری کتبی از علی جنتی خواستند که با عوامل تولید برنامه دورهمی و مهران مدیری، مجری این برنامه برخورد کند.
به گزارش تابناک محمد قسیم عثمانی در تذکر شفاهی امروز خود خطاب به صدا و سیما اظهار کرد: متاسفانه در برنامه پرمخاطبی از شبکه سوم صدا و سیما مجری هنرمند آن علنا صحبت‌های تفرقه افکنانه‌ای زده و با توهین به افراد مورد احترام اهل سنت صحبت‌هایی زده که در شأن صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ، امام جمعه اهل سنت زاهدان، اعدام‌های اخیر زندانیان سنی در ایران را « به‌ دور از دوراندیشی و سعه‌صدر» خواند.مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه این هفته زاهدان، با بیان اینکه «شریعت اسلام در مورد اعدام، جانب احتیاط را مدنظر قرار داده است» نسبت به «تبعات منفی» اعدام بر خانواده‌ها و جامعه هشدار داد.امام جمعه اهل سنت زاهدان، با اشاره به اینکه، در بین شیعه و سنی افراد تندرو و افراط‌گرا وجود دارند، گفت: ما معتقدیم وقتی چنین افرادی دستگیر می‌شوند، محاکمه آنها باید در «دادگاه‌های علنی و عادلانه» باشد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر کارزار لغو گام به گام مجازات اعدام، در بیانیه ای ضمن ناشایست خواندن کلیت اعدام، اعتراض خود را نسبت به آنچه در زندان رجایی شهر کرج بر گروهی از هموطنان کرد سنی رفته است، اعلام کرد.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران” با محکوم کردن این اعدامهای گسترده و ضمن تسلیت به خانواده های بازماندگان این اعدامها، بار دیگر از مسئولان و نهادهای ذیربط میخواهد که به تعهدات بین المللی و مقاوله نامه های پذیرفته شده خود پایبمند بماند. این نهاد حقوق بشری همچنین نسبت به پیامدهای این قبیل اعدام ها که احساسات جمعیت های مختلف نژادی و مذهبی کشور را جریحه دار می کند هشدار می دهد و به هدف ایجاد امنیت و ثبات، بازنگری در احکام سایر زندانیان با شرایط مشابه را درخواست می کند.تشکل “مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران” همچنین از جامعه بین المللی و بخصوص اعضای محترم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد میخواهد نسبت به اعدام زندانیان دگراندیش و متهمان جرایم امنیتی در ایران بی تفاوت نباشند و همصدا با مدافعان ایرانی حقوق بشر، توقف رفتاری را که جنایت علیه حقوق بشر باید دانست از حکومت ایران درخواست کنند.دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
کنشگران کارزار لگام، طی بیانیه‌ای مراتب انزجار خود را از اعدام دسته‌جمعی هم‌وطنان سنی کرد کشورمان ابراز داشته و از مسئولان خواستند اجرای احکام اعدام را متوقف و «جان متهمانی که در انتظار اجرای احکام‌شان در زندان رجایی‌شهر کرج به سر می‌­برند، را نجات دهند.» کنشگران کارزار لغو گام به گام مجازات اعدام ـ لگام۱۳۹۵/۵/۱۳
بیانیه زندانیان سیاسی زندان مرکزی زاهدان در محکومیت اعدام زندانیان عقیدتی اهل سنت در زندان گوهردشت کرج  جهت اطلاع عموم و انتشار در رسانه ها در اختیار « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران » قرار داده شده است. ما زندانیان سیاسی استان سیستان و بلوچستان در زندان مرکزی زاهدان به نوبه خود این جنایت وحشیانه را به شدت محکوم کرده و از دادگاه جنایی بین المللی، مجازات هر چه زودتر آمرین و عاملین این جنایت را خواستاریم و از سازمانهای حقوق بشری درخواست داریم که از ادامه یافتن این جنایتها جلوگیری نمایند . حمزه ریگی، مولوی نورالدین کاشانی، مولوی عبدالواحد شهنوازی، مولوی عبدالرحیم بلوچ زهی،مولوی امان الله رئیسی ، بشیراحمد حسین زهی، عابد بم پوری،وحید هود، زبیر هود،  میثم چندانی، محمدحسین ریگی، اسحاق کلکلی، محمود کلکلی، علی زین الدینی، حسن دهواری، عبدالصمد هود، عطاالله هود، بشیراحمد بلیدهی، درمحمد شه بخش، اسماعیل محمدزهی، ستار بهرام زهی، ابوبکر باران زهی، مصیب وطن خواه، نوید سپاهی، حیات نوتی زهی، شهاب دهواری، عبدالخالق ریگی.
وبسایت کلمه گزارش داده که نشستی در بند زنان زندان اوین برگزار شده و بهاره هدایت، سخنگوی زندانی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در آن سخنرانی کرده‌اند.نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در این نشست با بیان این که “اعدام جوانان کرد سنی با صدور بیانیه اطلاعاتی-امنیتی” مورد پذیرش مردم ایران نیست، گفت: “باید از تاریخ درس آموخت. آیا می‌خواهیم در کشورمان این بار به بهانه‌ای دیگر جوخه‌های اعدام را تجربه کنیم و کین و نفرت بکاریم؟ آیا می‌شود کین و نفرت کاشت و ثبات و صلح را درو کرد؟”
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین فعالین بلوچ، حافظ عبدالرحمن سریازهی، فرزند عبدالوهاب از ۱۷ مرداد در بازداشتگاه وزارت اطلاعات تحت بازجویی قرار دارد.یک منبع مطلع در این باره اعلام کرد: ” وزارت اطلاعات در تماسی به خانواده وی گفته است که عبدالرحمن سیریازهی پیش ما است این طلبه جامعه الحرمین چابهار ساکن کوه ون ۱۷ مرداد پس از خارج شدن از خانه جهت خرید از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده بود. تا کنون علت قطعی بازداشت “عبدالرحمن سیریازهی” مشخص نشده است.
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخارا در سنندج و مفتی و حاکم شرع مردمی سنندج هفته گذشته گذشته در اداره اطلاعات سنندج تحت بازجویی قرار گرفت. وی به دلیل انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به اعدام‌های دسته جمعی اخیر در زندان رجایی شهر کرج و دیدار با خانواده های اعدام شدگان به تشویش اذهان عمومی، مخالفت با نظام و زیر سوال بردن قوه قضائیه متهم شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، از سه روز قبل از اعدام اهل سنت تاکنون نزدیک به ۴۰۰ تن از فعالین مذهبی و یا شهروندان کرد و سنی به وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه احضار و به آن‌ها گوشزد شد تا در برابر اعدام‌ها سکوت کرده و در عدم صورت همکاری خود و اعضای خانواده آن‌ها به اتهام «همکاری با داعش» بازداشت خواهند شد.در این میان می‌توان به احضار مولوی عبدالحمید، عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان، عضو مجمع فقهی مکه، امام‌جمعه اهل سنت شهر زاهدان اشاره کرد که به همراه ۴۷ تن دیگر به بیت رهبری احضار شده بودند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز پنج شنبه، خانواده سلیمان پیروتی، زندانی سنی مذهب، مطلع گشتند که این زندانی در پی سکته قلبی و تأخیر مسولین در اعزام وی به بیمارستان فوت شده است. در پی ابلاغ این خبر مادر و همسر این زندانی به دلیل شوک عصبی و افت فشار خون در مرکز درمانی در شهر مهاباد بستری شدند اما دقاقی پیش به خانواده وی ابلاغ شده است که سلیمان پیروتی زنده بوده و  به بند عمومی بازگردانده شده است. گفتنی که وضعیت این زندانی عقیدتی علیرغم بازگشت به بند همچنان وخیم گزارش می شود. شایان ذکر است که مسولین زندان بارها با تقاضای مرخصی و حتی آزادی مشروط وی مخالفت کردند .
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دستکم ۲۹ تن از ۳۶ زندانیان سنی مذهبی که در روز ۱۱ مردادماه به سلولهای انفرادی منتقل شده بودند، سحرگاه بدون اجازه آخرین دیدار با خانواده ها به طناب دار آویخته شدند.حکم اعدام هفت تن دیگر محبوس در این زندان یعنی قاسم آبسته، داود عبداللهی، کامران شیخه، خسرو بشارت، ایوب کریمی، انور خضری و فرهاد سلیمی هنوز در دیوان‌عالی کشور در دست بررسی است و هنوز تایید نشده است. شهرام احمدی، کاوه ویسی، بهروز شاه نظری، ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻠﮑﯽ، کاوه شریفی،آرش شریفی،وریا قادری فرد، کیوان مؤمنی فرد، برزان نصرالله زاده ، ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﻣﺎﺷﺘﯽ،پوریا محمدی احمد نصیری،ادریس نعمتی ،فرزاد هنر جو، شاهو ابراهیمی،محمد یاور رحیمی ، بهمن رحیمی،مختار رحیمی، ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺮﯾﺒﯽ، فرشید ناصری، محمد کیوان کریمی، ﺍﻣﺠﺪ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﭘﯿﻮﻧﺪ، علی مجاهدی، ﺣﮑﻤﺖ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻋﻤﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻬﯽ،امید محمودی، عبدالرحمان سنگانی و سید جمال سید موسوی، ۲۹ نفر از زندانیان اهل سنت زندانی در زندان رجایی‌شهر هستند که حکم اعدام‌شان به دایره اجرای احکام رفته است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، سلیمان پیروتی زندانی سنی مذهب از سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجایی‌شهر کرج درپی سکته قلبی به بیمارستان منتقل شد. یک منبع نزدیک به این زندانی عقیدتی با اعلام این خبر گفت: “آقای پیروتی بعد از سکته قلبی فورا به بیمارستان منتقل شد اما از وضعیت وی هیچ اطلاعی در دست نیست.”شایان ذکر است سلیمان پیروتی از حدود ۲۲ ماه پیش با حکم ۵ سال حبس در زندان نگهداری می‌شود. تاکنون از مرخصی، عفو و آزادی مشروط وی ممانعت بعمل آمده است .
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران نیروهای امنیتی، پس از اعدام دسته جمعی زندانیان سنی مذهب مولوی اهل سنت را احضار و اخطار کردند که در مقابل اعدام‌ها سکوت کند.هم‌اکنون وضعیت زندان رجایی شهر امنیتی و متشنج گزارش می‌شود. تمامی کیوسک‌های تلفن در زندان قطع گشته و دستور منع تردد و رفت‌وآمد به زندانیان ابلاغ‌شده است.سایر زندانیان محبوس دربند انفرادی در اعتراض به اعدام این افراد شعار سر داده‌اند که این اقدام آنان با واکنش مأموران زندان و ضرب و شتم آنان منجر شده است. هم‌زمان زندانیان بند ۷ زندان رجایی دست به اعتصاب غذا زده‌اند.همچنین عصر روز سه شنبه صالح کهندل، پیروز منصوری و افشین بایمانی سه زندانی سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج در پی اعتراض به این اعدام ها به سلول‌های انفرادی بند سپاه در این زندان منتقل شدند.
گزارش آماری 
احضار و بازجوئی۴۰۳مورد
جلوگیری از ملاقات زندانی با خانواده و بستگان۲۹ مورد
مخالفت با مرخصی زندانی۱ مورد
اجرای حکم اعدام۲۹ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی۱ مورد
انتقال به انفرادی۳ مورد
در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:


بهاییان
ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. از جمله اخراج‌شدگان سال گذشته می‌توان از شمیس پورشاهرضایی، دانشجوی رشته نمایش نام برد که با وجود کسب رتبه ۱۳۸ آزمون سراسری و رتبه ۱۰ آزمون عملی، به دلیل اعتقادات مذهبی از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داده که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود. در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید که نام تدبیر و امید بر خود نهاده ، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. هر روزخبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر میشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل میشود. انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیآبان و در محل کار و زندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.
حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.
بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در دی ماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که بیستم اسفند ماه/ دهم مارچ ۲۰۱۶ در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه داد، از افزایش فشارهای امنیتی بر جامعه بهاییان ایران شدیدا انتقاد کرده است. احمد شهید گفته است نکته نگران‌کننده این است که «متاسفانه دولت ایران در پاسخ به نگرانی‌های من همواره از بهاییان به عنوان فرقه یاد می‌کند و آن‌ها را دشمن مردم ایران می‌شمارد . آمارها نشان می‌دهند که هر چند تعداد زندانیان بهایی در پایان سال ۹۴ از تعداد زندانیان سال قبل کمتر شده است (در پایان سال ۹۳، تعداد زندانیان بهایی حدود ۸۰ نفر بود ولی در انتهای سال ۹۴، این تعداد به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرد)، اما فشارها بر بهاییان کاهش نیافته است. وی همچنین عنوان داشت که ادعا می شود که مقامات همچنان به احضار، بازجویی و دستگیری بهاییان ادامه می دهد وکسب و کار متعلق به پیروان این آیین را می بندد. گزارشگر ویژه همچنین گزارشهایی در مورد تخریب اماکن فرهنگی  و اموال اعضاء جامعه بهاییت دریافت کرده است . این موارد ظاهرأ  شامل تخریب منزلی که متعلق به یکی از رهبران جامعه بهایی آقای جمال الدین خانجانی بود نیز است.
در این ماه:
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، مأموران امنیتی ساعت ۳ بعداز ظهر روز۲۲ مرداد ژیلا شهریاری، شهروند بهایی ساکن تهران  را بازداشت و وی را به منزل خود در خیابان زنجان انتقال دادند. این مأموران پس از تفتیش منزل، تمامی کتب امری، شعائر مذهبی، سیستم کامپیوتر، لب تاب ، موبایل و تمامی کارتهای بانکی وی را ثبت و ضبط کرده و این شهروند بهایی را به مکانی نامعلوم منتقل کرده اند. وی همسر برادر خانم مهوش ثابت   (شهریاری) یکی از مدیران جامعه بهایی ایران می باشد که هم اکنون در حال گذراندن  دوران محکومیت خود در زندان اوین است.
 به گزارش تارنگار حقوق بشر نه نقل از بهائی نیوز کیوان پاکزادان، شهروند بهایی که پیشتر پس از ۳۴ روز با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شده بود، به شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ شهید مقدس اردبیلی اوین احضار گردید . این شهروند بهایی در تاریخ ۲۱ مرداد ماه، طی ابلاغیه ای از سوی سیداحمدحسینی بازپرس شعبه سوم دادسرای اوین جهت دفاع آخر خود در تاریخ شنبه سی مردادماه حضور یافت و به همراه وکیل خود نسبت به رد اتهامات مندرج شده در پرونده  پاسخ داده است.کیوان پاکزادان برای چهارمین بار از دادسرای اوین درخواست استرداد لوازم مربوط به منزل خواهر خود که در زمان بازداشت پس از تفتیش اموال شخصی وی و همسرشان مصادره شد را کرد . در زمان بازداشت کیوان پاکزادان ماموران اداره اطلاعات تعدادی از اموال شخصی بخصوص کامپیوتر و گوشی های موبایل و تعدادی دیگر از اموال شخصی منزل خواهرشان نیز مصادره شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا خانم پوراندخت میثاقی شهروند بهایی ساکن تبریز پس از فوت توسط نیروهای دولتی و به طور خودسرانه در گورستانی دورافتاده در حوالی میاندوآب دفن شد. لازم به ذکر است، خانم پوراندخت میثاقی، همسر آقای الله وردی میثاقی ممقانی از جان باختگان سال ۱۳۶۰ بود که در شب هفتم مردادماه ۱۳۶۰ به اتفاق هشت شهروند بهایی دیگر بعد از سپری کردن ۱۶ ماه زندان، اعدام شد.
 به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، محل کسب حسین شایگان, یکی از شهروندان بهایی ساکن کرج با نام “عینک نور” توسط اداره اماکن کرج صرفا به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی با پلمب روبرو شده است. به گفته یک منبع مطلع: ” پس از گذشت ۵ سال برای دومین بار این محل کسب با پلمب روبرو شده است و پیش از پلمب نیز ده روز پیش به ۳ شهروند بهائی ساکن کرج که از اقوام درجه یک همدیگر هستند حسین شایگان ، منصور عنایتی و منوچهر عنایتی از طرف اداره اماکن شهر کرج اخطار تخیله و پلمب امد و امروز سومین مغازه هم پلمب گردید
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، منزل شخصی ماشالله شادپور و صفا زرندیون و یکی دیگر از شهروندان بهایی یزد به نام مهران بندی توسط ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و اموال شخصی آنها از جمله کتاب های مربوط به دیانت بهایی، سیستم کامپیوتر و ریسیور ماهواره ضبط شد. در روزهای گذشته هفده شهروند بهایی در یزد در یک بازداشت دسته جمعی بازداشت شدند و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شدند.
روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.
گزارش آماری
 تفتیش منزل۳مورد
اخطار و یا پلمپ محل کسب۴مورد
 جلوگیری از برگزاری یا برهم زدن مراسم مذهبی۱ مورد
احضار و بازجوئی۱۸مورد
بازداشت و بیخبری۱۸ مورد

مسیحیان
جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال  2016میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این اقلیت مذهبی، سد می‌کند.
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که در اکتبر 2015 منتشر گردید، متذکر شد که طبق گزارش ها، مسیحیان همچنان برای فعالیت در کلیساهای خانگی غیر رسمی مورد پیگرد قضایی قرار می گیرند به عنوان نمونه در تاریخ اول مارس 2015 ، کشیش ویکتور بت تمرز، رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی واقع در خیدی شهرآرا تهران که در دسامبر 2014 در زمانی که در حال انجام مراسم کریسمس در منزلش بود دستگیر شدو به اتهام « تبلیغ علیه نظام » و « تبلیغ برای مسیحیت انجیلی » و « تاسیس کلیساهای خانگی » تفهیم اتهام شده بودند را تایید کرد.درپاسخ دولت ایران اعلام داشت نیازی به تاسیس کلیسای جدید نیست چون کلیساهای فعلی پاسخ گوی نیارهای اقلیت های مذهبی هستند واشاره کرد که فعالیت های کلیساهای خانگی غیرقانونی محسوب می شوند.
در این ماه:
به گزارش «محبت‌نیوز» با وجود تمام محدودیت‌های امنیتی برای نوکیشان مسیحی در ایران شمار کلیساهای خانگی در تهران به حدی افزایش داشته که دیگر نه تنها مراجع تقلید و نهادهای امنیتی بلکه امامان جماعت در محله‌های مختلف پایتخت هم از آن نگران شده‌اند. شیخ «نصرت الله هاتفی» امام جماعت مسجد «سید سجاد» تهران با اشاره به ترویج مسیحیت در بین اقشار جامعه، گفته: ” امروز مسیحیان، انجیل را با زیباترین نوع تبلیغ، به جوانان ما ارائه کرده و در محله های مختلف به ویژه در محله بنی‌هاشم تهران، ده‌ها منزل به عنوان کلیسا تشکیل شده و ترویج مسیحیت می‌کنند.
به گزارش محبت‌نیوز در ماه‌های اخیر معاونت فرهنگی «سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس» اقدام به توزیع برگه‌هایی علیه مسیحیت بین شهروندان ایرانی کرده که به کشورهای آذربایجان و ارمنستان مسافرت می‌کنند .در متن این برگه نیز نکاتی عنوان شده که به دور از واقعیت بیان شده، از جمله آنکه ناشر آن مدعی شده «مسیحیت تبشیری، مسیحیت و اسلام و تمام ادیان دیگر را مردود می‌داند و حتی خدا را نیز انکار می‌کند و پخش انجیل تنها استفاده ابزاری برای جلب نظر اولیه است.
به گزارش «محبت‌نیوز» به دنبال دستگیری سه شهروند مسیحی اهل کشور آذربایجان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، اسقف        اعظم مسیحیان پنطیکاستی روسیه از جمهوری اسلامی خواستار پیگیری پرونده آنها شد. پیش از این نیز «جامعه بین‌المللی برای حقوق بشر»(IGFM) و «آژانس خبری پروتستان‌ها» (idea) که در آلمان فعال هستند در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواستار آزادی این افراد شدند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از آژانس خبری مسیحیان ایران، سه گردشگر مسیحی اهل جمهوری آذربایجان که برای گذراندن تعطیلات و دیدار به تهران آمده بودند در تاریخ چهارم تیر ماه ۱۳۹۵ (۲۴ ژوئن ۲۰۱۶) در خانه ای متعلق به یک مسیحی ایرانی در فاز دوم شهرک اندیشه کرج توسط نیروهای لباس شخصی سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شدند این افراد پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، روز جمعه ۲۲ مرداد ماه یازده تن از اعضای یک کلیسای خانگی در اصفهان توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. به گفته شاهدان عینی، ماموران امنیتی مسلح به سلاح کمری و بیسیم، افراد بازداشت شده را همراه با تعدادی کتاب، جزوه و ادوات دریافت ماهواره، به خودروهای ون منتقل کردند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مریم نقاش زرگران، علیرغم تأیید پزشکی قانونی بر بیماری قلبی وی، هم چنان به دلیل مخالفت دادستانی از حق آزادی مشروط محروم می باشد. این زندانی عقیدتی از بیست روز پیش در اعتراض به جلوگیری نهاد های امنیتی از آزادی مشروط، دست به اعتصاب غذا زده و با توجه سابقه بیماری هم اکنون در شرایط بد جسمانی می باشد.
گزارش آماری 
بازداشت و بیخبری۱۵ مورد
عدم رسیدگی به بیماری زندانی۱ مورد
جلوگیری از انجام مراسم مذهبی۲ مورد
تفتیش منزل و ضبط وسائل۲ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی۲۰ مورد
در این ماه، حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید :
اهل حق یا یارسان
آیین یاری در قانون اساسی ایران مانند یک اقلیت مذهبی بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبرده شدە است. اهل حقّ یا یارسان، آئینی عرفانی با خاستگاه کردی است که پیروان آن در برخی‌ از مناطق ایران بخصوص کردستان و کرمانشاه ساکن هستند. جمهوری اسلامی، این دین را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن از هرگونه حقوق شهروندی و اجتماعی محروم هستند و در صورت آشکار شدن باور و دین آنان، بلافاصله از محل کار یا تحصیل اخراج می‌گردند. روحانیون اسلام، آنان را  مرتد و نجس خوانده و از حقوق مساوی با دیگر شهروندان  در مراجع قضایی و حقوقی برخوردار نیستند.
توهین مأموران حکومتی ایران به پیروان اهل یاری همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی ، به نقض حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی نیز، پرداخته است. در بخش اقلیت‌های مذهبی  به نقض حقوق شهروندی، محدودیت آزادی بیان، ممنوعیت استخدام در ادارات و مؤسسات دولتی جامعه ‌یارسان اشاره‌شده است. می‌توان از خودسوزی یا رسانی ها (اهل حق) در اعتراض به هتک حرمت هم‌کیشان خود به‌عنوان تلخ‌ترین نتایج این‌گونه اقدامات مقامات جمهوری اسلامی ایران یادکرد.  بی‌حرمتی نهادهای نظامی و حکومتی ایران نسبت به شهروندان یا رسانی باعث شد که سال گذشته سه شهروند پیرو آیین یاری که دو نفر از آن کُرد بودند به نشانه اعتراض خود را به آتش بکشند و یک سرباز کُرد نیز در پادگان سپاه به دلیل بی‌حرمتی مسئولان نظامی به زندگی خود پایان داد.
در این ماه:
به گزارش وزارت خارجه امریکا نقض حقوق شهروندان پیرو آیین یارسان در گزارش رسمی‌ سالانه دولت آمریکا در باره وضعیت آزادی‌های مذهبی‌ در جهان در سال ۲۰۱۵ که ۱۰ آگوست ۲۰۱۶ منتشر شده ، برای اولین بار انعکاس پیدا کرده است.بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا،  در ایران حداقل ۲۵۰ نفر از اعضا گروه‌های اقلیت‌های مذهبی‌ در زندان هستند که تعدادی از آنها پیرو  آیین یارسان می‌باشند. این گزارش اضافه می‌کند، بر اساس تخمین دولت آمریکا ۳ اقلیت بهائی، مسیحی‌ و یارسان، بزرگترین گروه‌های اقلیت غیر مسلمان در ایران را تشکیل میدهند و  آمار رسمی‌ در مورد  تعداد پیروان آیین یارسان وجود ندارد، اما بر اساس آمار غیر رسمی‌ جمعیت پیروان آیین یارسان حدود یک میلیون نفر تخمین زده می‌شود .
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سیاوش کلیایی، فعال یارسانی، در پی شرکت در سازماندهی مراسم یادبود سومین سالگرد یادبود محمد قنبری، از پیروان آیین یاری در روستای قره‌داش تاکستان قزوین، روز چهارشنبه ۲۰ مردادماه، بازداشت و پس از چند ساعت بازجویی با قرار وثیقه آزاد شد. این فعال یارسانی می بایست روز پنج شنبه ۲۱ مردادماه به دادسرای تاکستان مراجعه کرده و در خصوص اتهام اخلال در نظم عمومی مورد بازپرسی قرار گیرد.
به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان در سفر حسن روحانی به کرمانشاه،سه نفر از فعالان یارسانی به نام‌های سیاوش حیاتی، امین عباسی و نوشاد طاهری در اعتراض به «تبعیض و بی‌توجهی به خواست و مطالبان جامعه یارسایان» لب‌های خود را دوختند.اداره اطلاعات استان کرمانشاه این سه نفر را بازداشت کرد.سپس صدها نفر از طرفداران یارسان مقابل ساختمان سپاه پاسداران اجتماع کردند و خواهان آزادی هم‌کیشانشان شدند. نیروهای سپاه و اطلاعات ۳۸ نفر از معترضان را بازداشت کردند.اجتماع دیگری در اعتراض به این بازداشت‌ها برگزار شد که ۱۶ نفر دیگر هم بازداشت شدند. از سرنوشت این بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.
گزارش آماری 
بازداشت و بیخبری۵۸مورد
احضار و بازجوئی۱ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی۵۸ مورد
در این ماه حقوق شهروندان یارسانی در موارد زیر نقض گردید:

پیروان سایر ادیان
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
در این ماه :
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، بنا بر اطلاع قبلی قرار بود هواداران محمدعلی طاهری روز یکشنبه سوم مردادماه، در مقابل دانشگاه تهران دست به تجمع بزنند؛ اما نیروهای امنیتی – انتظامی با حضور در این محل از شکل‌گیری تجمع جلوگیری کردند.گفتنی است که طی ماه های گذشته تعداد زیادی از هواداران عرفان در پی حضور در تجمعات مسالمت آمیز بازداشت شده اند .
به گزارش سایت «نجات با حلقه»، به نقل از خبرگزاری هرانا، حدود ۶ هزار فعال مدنی و کنشگر گروه عرفان حلقه با امضا و انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه ای رهبر ایران از وی خواستند در مورد پایان دادن تعقیب و آزار محمدعلی طاهری دخالت کند.امضا کنندگان این نامه با هشدار نسبت به عملکرد دستگاههای امنیتی و اثرات برخوردهای سیاسی با گروههای غیرسیاسی به رفتارهی فراقانونی ضابطان قضایی-امنتی اعتراض کردند.
به گزارش خبرنگار «سحام»، «لیلا سبزعلی جماعت» که در آبان‌ماه سال ۱۳۹۲ هنگام تدریس عرفان در کلاس درس بازداشت شده بود، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به اتهام توهین به مقدسات و کسب مال نامشروع به یک‌سال حبس و رد مال(به مبلغی نامشخص) محکوم گردید.این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد. در حالی که در تیرماه ۱۳۹۴ دیوان‌عالی کشور به دلیل نبودن ادله کافی در پرونده دال بر توهین به مقدسات، پرونده خانم جماعت را به دادگاه ارجاع داده بود، بار دیگر دادگاه تجدیدنظر، رای بدوی را تایید کرد.وی روز گذشته خود را جهت گذراندن دوران محکومیت، به دادسرای اوین معرفی کرد. در همین حین مبلغ لازم جهت رد مال، میزان سی میلیون ریال به وی اعلام گردید.
به گزارش منابع حقوق‌بشری، روز شنبه ٣٠ مرداد پیمان میرزایی از پیروان عرفان حلقه در پی احضار به دادسرا جهت اجرای حکم حبس خود بازداشت و به قرنطینه زندان اوین منتقل شد.پیمان میرزایی پیش‌تر به اتهام اخلال در نظم عمومی به تحمل شش‌ماه حبس تعلیقی، شش‌ماه حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی محکوم شده بود. حکم شلاق و جریمه نقدی او بعد از ارجاع محکومیت به دایره اجرای احکام در مورخ ۱۷ مردادماه سال جاری در محل دادسرای اوین مورد اجرا قرار گرفت.همچنین یوسف عیوض‌زاده نیز در همین روز، پس از حضور در دادگاه رسیدگی به پرونده، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است .
در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:
گزارش آماری
اجرای حکم زندان۲مورد
بازداشت و بیخبری۵۷ مورد
 شلاق۱ مورد
احضار و بازجوئی۱ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی۵۷ مورد
 Report00010203040506

0103040506

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر