۱۳۹۵ شهریور ۱, دوشنبه

گزارشی از آخرین وضعیت بازداشت شدگان سنی‌مذهب آذربایجان غربی


sunni-orumiyeh-orumieh-suny

 دست کم یازده شهروند سنی‌مذهب از حدود سه ماه پیش در شهرهای بوکان و مهاباد توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر شدند. تعدادی از این شهروندان به تازگی با تحمل حبس از زندان آزاد شده بودند. تنی از بازداشت شدگان هنوز در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه نگهداری می شوند و تعدادی از آن‌ها به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تعداد یازده شهروند سنی‌مذهب از سه ماه پیش در شهرهای بوکان و مهاباد توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر شدند. هویت احراز شده بازداشت شدگان توسط هرانا و اطلاعات مربوط به این شهروندان عبارت است از:
۱- علی ماوت، سابقه بازداشت در سال ۹۱ و تحمل ۱۶ ماه حبس را دارد، وی اهل بوکان است و از سه ماه پیش در بازداشت به سر می برد، نامبرده تاکنون تنها دو تماس محدود چند دقیقه ای با خانواده داشته است.
۲- فاروق ماوت (برادر علی ماوات)، اهل بوکان و مدت سه ماه است که بازداشت به سر می برد.
۳- کامران مام حسینی، سابقه بازداشت در سال ۹۱ و تحمل سه سال حبس را دارد، نامبرده اهل بوکان است و اکنون مدت سه ماه است که در بازداشت به سر می برد.
۴- عباس عبادی، سابقه بازداشت در سال ۹۱ و تحمل ۱۷ ماه حبس را دارد، نامبرده اهل شهرستان تکاب است و مدت سه ماه است که در بازداشت به سر می برد.
۵- یوسف احمدیان، سابقه بازداشت در سال‌های ۸۸ و ۹۱ و هم‌چنین تحمل سه سال حبس را دارد، وی اهل شهرستان مهاباد است و مدت سه ماه است که در بازداشت به سر می برد.
۶- مختار ابراهیمی، ۲۱ ساله، اهل مهاباد است و مدت سه ماه است که در بازداشت به سر می برد.
۷- ارسلان بشارت، (برادر خسرو بشارت که با حکم اعدام مدت هفت سال است در زندان رجایی‌شهر کرج نگهداری می‌شود)، اهل مهاباد است و مدت سه ماه است که در بازداشت به سر می برد.
۸- خالد آک، اهل شهرستان مهاباد است و مدت سه ماه است که در بازداشت به سر می برد.
۹- یوسف کریمی، اهل مهاباد است و مدت ۱۰ ماه است که در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه نگهداری می‌شود، از سرنوشت او هیچ اطلاعی در دست نیست
۱۰- یوسف زودی، پس از سه ماه بازداشت اخیرا با تودیع وثیقه آزاد شده است
۱۱- یونس زودی (برادر یوسف زودی)، پس از سه ماه بازداشت اخیرا با تودیع وثیقه آزاد شده است
از اتهامات نامبردگان اطلاع دقیقی در دست نیست با اینحال معمولا دولت ایران بازداشت شدگان که در رابطه با مسایل مذهبی و بطور خاص مسئله اهل سنت فعال هستند را به ارتباط با گروههایی که آنها را “سلفی یا تکفیری” می خواند متهم می کند، در نقطه مقابل بازداشت شدگان عمدتا بر این موضوع که آنها صرفا در حوزه تبلیغ و جذب مذهب خود فعال بوده اند پافشاری می کنند.
از آنجا که در پروسه رسیدگی به اتهامات این افراد معمولا دستگاه قضایی فاقد شفافیت است و دادگاههای آنان در پشت درهای بسته برگزار می شود نمیتوان بصورت مستقل ادعاهای دستگاههای اطلاعاتی و قضایی را با توجه به عهده دار بودن وظیفه شفافیت و اطلاع رسانی تایید کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر