۱۳۹۵ آبان ۱۹, چهارشنبه

علی شریعتی دست به اعتصاب غذای خشک زد


علی شریعتی

خبرگزاری سحام روز جاری نوشت که علی شریعتی، پس از ده روز اعتصاب غذای تر با وجود وضعیت نامساعد جسمانی دست به اعتصاب غذای خشک زده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، علی شریعتی، زندانی سیاسی بند هشت اوین، در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولین به خواست‌های قانونی خود، اعتصاب غذای خود را از اعتصاب غذای تر (فقط آب) به اعتصاب غذای خشک (عدم نوشیدن آب) تبدیل کرد.
«فشار خون پایین»، «درد در ناحیه‌ی کلیه»، «ضعف جسمانی»، «از دست دادن ۸ کیلو از وزن» وضعیت نگران کننده‌ای را برای علی شریعتی ایجاد کرده است.
علی شریعتی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمع ۳۰ مهرماه سال ۱۳۹۳ علیه اسید‌پاشی مقابل مجلس شورای اسلامی به پنج سال حبس محکوم شد. درخواست تجدید‌نظر به این حکم نیز در شعبه ۳۳ دادگاه انقلاب رد و مجددا حکم پنج سال حبس تایید شد. آقای شریعتی در ۲۹ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ بازداشت شد و در تاریخ ۲۷ اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ به مرخصی آمد اما در روز ۱۰ آبان سال‌ جاری( ۱۳۹۵) دوباره بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
علی شریعتی، ۲۹ ساله، فارغ‌التحصیل رشته معماری در مقطع کارشناسی، اولین‌بار در ۲۵ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ در تجمعات خیابانی برای اعتراض به نتیجه انتخابات ریاستَ‌جمهوری سال ۸۸ دستگیر و به مدت یک‌ماه در سلول انفرادی زندان اوین بود. پس از آن با قرار وثیقه آزاد شد. او بعدتر در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. دادگاه تجدید نظر این حکم را به یک‌سال حبس کاهش داد و شلاق نیز بخشوده شد. علی شریعتی هشت ماه از دوران یک‌سال حبس خود را گذراند و آزاد شد.
آقای شریعتی مجددا ۲۳ خرداد‌ماه سال ۱۳۹۳ در زیر پل سیدخندان تهران بازداشت شد. او به همراه عده دیگری به مناسب عید مذهبی «نیمه شعبان» و برای رفع حصر سران جنبش سبز «نذری پخش می کردند که توسط نیروی انتظامی دستگیر شد و بعدتر پس از یک هفته بازجویی به او اتهام تبلیغ علیه نظام تفهیم شد اما با قرار وثیقه آزاد شد.
بار سوم در روز ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ در منزلش دستگیر شد. او طی دو جلسه دادگاه در تاریخ های ۳۰ خرداد و نهم شهریور‌ماه  سال ۱۳۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی از جمله به دلیل شرکت در «تجمع ۳۰ مهر‌ماه سال ۹۳ در اعتراض به اسیدپاشی‌ها» به «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به ریاست‌جمهوری و داشتن ماهواره در منزل» متهم و محاکمه شد. در تاریخ ۲۰ شهریور‌ماه ۱۳۹۴ طی حکمی که به او ابلاغ شد به دلیل این اتهامات به اشد مجازات یعنی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد. دادگاه تجدید‌نظر او ۲۱ دی‌ماه سال ۱۳۹۴ برگزار شد. بر اساس رای این دادگاه که در خرداد‌ماه ۱۳۹۵ ابلاغ شد، علی شریعتی از سه اتهام «توهین به رهبری، توهین به ریاست‌جمهوری و تبلیغ علیه نظام»تبرئه شد اما برای اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس محکوم شد. اعاده دادرسی او نیز در شعبه ۳۳ دادگاه انقلاب قم در شهریور‌ماه سال ۱۳۹۵ رد شد.
برای چهارمین‌بار هم روز ۱۰ آبان‌ماه سال جاری (۹۵) علی شریعتی بدون اطلاع قبلی و هنگامی که برای کار شخصی به شهرداری رفته بود بازداشت و روانه زندان اوین شد و از همان روز اعتصاب عذای خود را در اعتراض به اجرای حکم پنج سال زندان، آغاز کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر