۱۳۹۵ آبان ۲۳, یکشنبه

پلمب محل کسب و کار بهاییان در شهرهای مختلف توسط نیروی انتظامی: «ما هم ایرانی هستیم و حق زندگی داریم»


Image result for ‫پلمپ محل کسب و کار بهاییان در شهرهای مختلف توسط نیروی انتظامی: «ما هم ایرانی هستیم و حق زندگی داریم»‬‎

یک شهروند بهایی اهل کرج که کارگاه تولیدی اش روز یکشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۵ توسط اداره اماکن نیروی انتظامی پلمب شد گفت: «ما خلافی نکرده ایم، طی این چند روز به ما گفته نشده بر اساس چه خلافی کارگاهم پلمب شده است اما می دانیم که این حجم پلمب محل کسب درآمد بهاییان در سراسر کشور یک امر اتفاقی نیست. من فقط از مسئولان انتظار دارم که انصاف را رعایت کنند. ما هم ایرانی هستیم و حق زندگی داریم، ما هم خانواده داریم و این کارگاه ها محل امرار معاش ما و خانواده مان است، انتظار دارم چشم هایشان را باز کنند.»
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، یک شهروند بهایی ساکن کرج که برای حفاظت از بازداشت و آزار توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی نام و هویتش محفوظ است درباره نحوه پلمب کارگاهش گفت: «ساعت ۱۱ صبح روز ۱۶ آبان ماه بود که پنج، شش نفر به کارگاه ما آمدند و بعد از بازرسی کارگاه، گفتند به دلیل اینکه ما شاکی خصوصی داریم باید همین امروز کارگاه را پلمب کنیم. به آنها گفتم هیچ اخطاریه ای برای من فرستاده نشده، به چه دلیل می خواهند کارگاهم پلمب شود. نه گران فروشی کردیم، نه کم فروشی و نه جنس قاچاق داریم. یکی از آنها گفت ما فقط دستور داریم اینجا را پلمب کنیم. گفتم بگویید چون من بهایی هستم و اجازه کار ندارم می خواهید اینجا را پلمب کنید. او هم گفت خودت می دانی، دیگر نپرس. گفتند پنج دقیقه فرصت خارج شدن داریم. کمی به جر و بحث کشیده شد، دو ساعت وقت گرفتیم تا وسایل ضروری و سفارش های مشتریان را خارج کنیم و بعد مغازه پلمب شد.»
این شهروند بهایی گفت: «من از روز یکشنبه تا الان هر روز به دفتر اماکن استان البرز، اداره تعزیرات و اتاق اصناف رفته ام اما هیچ جواب درستی نگرفته ام. هر روز به من می گویند برو فردا بیا. روز اول در اداره تعزیرات به من گفته شد که چون کالای قاچاق داشته ام کارگاه پلمب شده، گفتم آخر ماموران که دیروز کارگاه را بازرسی کردند هیچ کالا قاچاقی پیدا نکردند. بعد گفتند قیمت روی کالاهایم نزده ام. بهشان گفتم آخر من فروشگاه ندارم، کارگاهی دارم که مشتری به آنجا نمی آید که قیمت بر روی کالاهایم بزنم. بعد گفتند باید منتظر باشیم. بهایی های دیگری از دو هفته پیش مغازه یا کارگاه شان تعطیل شده است و آنها نیز تاکنون جواب درستی نگرفته اند. هر روز برای باز شدن محل کسب درآمدمان مراجعه می کنیم اما هیچ جوابی نمی گیریم.»
او در پاسخ به این سئوال که آیا مشخصا گفته شده به دلیل مذهب و بهایی بودنشان کارگاه را پلمب کرده اند، گفت: «به طور مستقیم اصلا اشاره ای به بهایی بودن نشد و حکم یا اخطاریه به شکل کتبی دریافت نکرده ایم. طی دو هفته گذشته بسیاری از مغازه های عینک فروشی، لوازم یدکی ماشین و نصب و تزینات وسایل ساختمان که صاحبانش بهاییان کرج هستند بدون دلیل مشخصی پلمب شده اند. اصولا یک واحد تولیدی و صنفی به دلیل کم فروشی، گران فروشی، داشتن جنس قاچاق یا موارد اخلاقی در محیط کار، تعطیل می شود اما ما هیچکدام از اینها را نداشتیم وگرنه گزارشش را به ما نشان می دادند و بر اساس آن مجازات تعیین می شد.»
این شهروند بهایی با بیان اینکه «من مجوز دارم، هر سال عوارض و مالیاتم را پرداخته کرده ام و هر درخواستی اتحادیه مربوطه داشته انجام داده ام»، گفت: «وقتی هم از آنها می پرسم بر اساس چه اقدام خلاف قانونی کارگاهم تعطیل شده جوابی نمی شنوم. طی دو هفته، ده ها واحد تولیدی بهایی در کرج، شهرهای مختلف استان مازندران، شیراز و اصفهان بدون دلیل مشخصی پلمب شده اند. به نظرم دلیلی جز مذهب مان وجود ندارد. به دلیل بهایی بودن جلوی کسب و کارمان هم گرفته شده است.»
او درباره اینکه آیا قبلا به دلیل اعتقادش به آئین بهایی با مشکلی مواجه شده است گفت: «هشت سال پیش می خواستیم فروشگاه لوازم یدکی ماشین ثبت کنیم که اداره اماکن نیروی انتظامی برای مجوز دادن ما را خیلی اذیت کرد و آن روزها مستقیما به ما گفته شد چون بهایی هستیم اجازه کار نداریم و مجوز هم نخواهیم گرفت. اما به هر حال ما موفق به گرفتن جواز شدیم. پس از آن بارها مامورانی از اداره اماکن به مغازه می آمدند، آنجا را بازرسی می کردند و سئوال های زیادی می پرسیدند.»
جامعه جهانی بهایی، مستقر در ژنو سوییس، نیز روز ۱۷ آبان ماه طی بیانیه ای خبر داد که بیش از صد مغازه متعلق به بهاییان در شهرهای مختلف ایران پلمب شده است. جامعه جهانی بهایی در بیانیه خود اعلام کرد که پلمب مغازه های متعلق به بهاییان به این دلیل صورت گرفته که دو روز تعطیل ایام بهایی یعنی ۱۱ و ۱۲ آبان ماه سالجاری(۹۵) صاحبان این مغازه ها کار نکرده اند.
خانم بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل نیز درباره پلمب گسترده محل کسب بهاییان در ایران، گفت: «پلمب این تعداد زیاد از اماکن کسب و کار بهاییان، نشانی است از پوچی ادعاهای مقامات دولت مبنی بر عدم وجود تبعیض علیه جامعه بهایی ایران.» خانم دوگال با درخواست کمک از جامعه جهانی گفت:‌ «ما از جامعه جهانی می خواهیم که این اعمال ناعادلانه را محکوم کند و از دولت ایران بخواهد تا به اتخاذ اقداماتی اساسی، فوری و قابل توجه برای پایان دادن و همچنین جبران این تبعیض ها اقدام کند.»
پیش از این، جامعه جهانی بهایی در روز ۱۶ شهریور ماه ۱۳۹۵ طی نامه ای سرگشاده به حسن روحانی، رییس جمهور ایران، از او خواست تا به «سرکوب اقتصادی بهاییان» در ایران خاتمه دهد. در این نامه ضمن تاکید براینکه تهاجم شدید اقتصادی علیه شهروندان بهایی «سیاست عمدی» دولت ایران است، به اخراج کارمندان بهایی از بخش های دولتی، محدودیتهای متعدد برای آنان در بخش خصوصی، محرومیت شان از طیف گسترده‌ای از حرفه‌ها و مشاغل با دست‌آویز «نجس» بودن آنان، مصادرۀ اموال، اذیت و آزار صاحبان مشاغل و بستن مغازه‌ها اشاره شده و در نهایت از حسن روحانی رییس جمهور ایران خواسته شده است تا با فوریت به وضعیت بهائیان رسیدگی کند و شرایطی فراهم کند تا موانع موجود در مورد کسب و کار بهاییان برداشته شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر