۱۳۹۵ آبان ۱۸, سه‌شنبه

وزیر دادگستری: به واسطه آزادی بیان در کشور ما هیچ‌کس حرفش در گلو خشک نمی‌شود


مصطفی پورمحمدی



وزیر دادگستری در نشست خبری خود در نمایشگاه مطبوعات گفت: امروز کسی نمی‌تواند در کشور  ما بگوید آزادی بیان نیست؛ چراکه هیچ خبری پنهان نمی‌ماند و هیچ کس حرفش در گلو خشک نمی‌شود و کسی نیست که حرف ناگفته داشته باشد. ولی باید ما آن را نظم دهیم.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو زمانه، مصطفی پورمحمدی با اشاره به این‌که در روزهای اخیر مواضع متفاوتی اعلام شده، گفته که مبنای هر نوع نظر و عقیده و انتقاد باید در حیطه قانون باشد و اگر تسلیم قانون باشیم همه گفت‌وگوها سازنده خواهد بود.
این گفته‌ها در ادامه اظهارات حسن روحانی‌ است که هنگام حضور در نمایشگاه مطبوعات گفته بود: «هنوز بازپرس در قوه قضاییه از پرونده‌ای خبر ندارد، عده‌ای اطلاعات کامل دارند. هنوز دستگاه امنیتی خبر ندارد، برخی اطلاع دارند. این‌ها اجنه هستند؟»
رئیس‌جمهوری ایران رسانه‌ها را ابزار توسعه دانسته و از «شکستن قلم‌ها و بستن دهان‌ها به بهانه‌های واهی» انتقاد کرده و گفته بود: «بگذاریم در جامعه آزادی باشد.»
روحانی در عین حال بدون نام‌ بردن از رسانه یا روزنامه‌ای خاص، از توهین‌کنندگان و این‌که «کسی بخواهد هر صبح در صفحه اول خود شروع به هتاکی کند» انتقاد کرد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۱ سپتامبر/ ۳۱ شهریور در بیانیه‌ای وضعیت آزادی بیان و سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران را وخیم گزارش کرده و گفته بود روحانی به وعده انتخاباتی خود مبنی بر گشودن فضای اطلاع‌رسانی عمل نکرده است.
گزارشگران بدون مرز در این بیانیه گفته بود روزنامه‌نگاران در ایران همچنان بازداشت، تهدید یا احضار می‌شوند.
در واکنش به گفته‌های روحانی، صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، او را متهم کرد که در برابر مردم و رسانه‌ها از آزادی بیان و مطبوعات سخن می‌گوید اما در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی خواهان برخورد با رسانه‌ها می‌شود. او این موضع‌گیری‌ها را افترا به قوه قضائیه و تضعیف دستگاه قضائی دانست.
پورمحمدی اما در پاسخ به سوالی درباره گفته‌های رئیس‌جمهوری درباره نشکستن قلم‌ها گفت: «ما حرفی نداریم. حرف حقی است و نباید اجازه دهیم مخاطب خاصی پیدا کند. باید اجازه دهیم رسانه‌ها در راستای قانون فعالیت کنند اما اگر به دستگاهی نسبت دهند باید آن را تفکیک کنیم. در هفته مطبوعات باید تلاش کنیم که دهان‌های ما در انتقاد سازنده بسته نشود و قلم‌ها را اجازه دهیم به خوبی به حرکت درآید در محدوده قانون. از حاشیه‌ها فاصله بگیریم و اصل مطلب گم نشود. هیچ مجموعه‌ای از این مطلب طفره نمی‌رود که از آزادی قلم به قدرت در محدوده قانون باید دفاع کنیم.»
پورمحمدی درباره مواجهه متفاوت دو قوه مجریه و قضائیه با رسانه نیز گفته: «قوه قضائیه خود را ملتزم به قانون می‌داند و سایر قوا نیز همین‌طورند. معنی‌اش این نیست در دولت و قوه قضائیه ضوابط مو به مو اجرا می‌شود. ما نقص داریم و این را می‌دانیم، ولی سیاست ما این است و با جدیت تعقیب می‌کنیم.»
وزیر دادگستری در پاسخ به سوالی درباره این‌که در دوره حضور او در سازمان بازرسی، این سازمان به ماجرای املاک نجومی ورود پیدا کرده بود و آیا قالیباف حاشیه امن دارد گفت: «این پرونده آن موقع که در سازمان بازرسی بودم مطرح نبود و این مسئله‌ای بود که حالا دوستان به آن رسیده‌اند. مسایل زیادی داریم که الان مطرح می‌شود.»
پورمحمدی بخشی از این اعداد و ارقام اعلام‌شده در زمینه فساد را بدون پشتوانه، تحقیق و سند دانست و گفت که این اعداد و ارقام در رقابت‌های سیاسی و جناحی مطرح می‌شود و فضای اجتماعی را ملتهب می‌کند.
او همچنین گفته فسادهای زیاد تا حد زیادی کنترل شده اما مردم با فسادهای کوچک در کوچه، خیابان و اداره درگیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر