۱۳۹۵ آبان ۲۹, شنبه

امیر امیرقلی؛ جزئیات ضرب‌وشتم، اعتصاب غذا و آخرین وضعیت پرونده


 Image result for ‫امیر امیرقلی؛ جزئیات ضرب‌وشتم، اعتصاب غذا و آخرین وضعیت پرونده‬‎


امیر (علی) امیرقلی زندانی سیاسی به دلیل «عدم امنیت جانی، عدم رسیدگی مسئولین به واقعه مضروب شدن وی، عدم رسیدگی پزشکی پس از مضروب شدن، عدم تفکیک جرائم زندانیان و عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان در اعتصاب» در زندان اوین در چهارمین روز اعتصاب غذا به‌سر می‌برد. حکم ۱۹ سال و شش‌ماه حبس دادگاه بدوی وی که چندی پیش در دادگاه تجدیدنظر به ۸ سال کاهش یافته بود، تجمیع شده و پنج سال آن اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیر (علی) امیرقلی از روز چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه در اعتصاب غذای اعتراضی بسر می‌برد.

یک منبع نزدیک به خانواده امیرقلی دراین‌باره به گزارشگر هرانا توضیح داد: “نیمه شب ٢۵ آبان در پی یک درگیری لفظی، یک زندانی سومالیایی با دستگیره در به او حمله ور شد و صورت او را مضروب کرد که گونه او به دلیل ضربه پاره شد و خونریزی شدید داشت اما افسرنگهبانی و مسئولین زندان از اعزام او به بهداری و بخیه زخم خودداری کردند و امیر صبح چهارشنبه شکایت خود را از زندانی سومالیایی و ماموران افسرنگهبانی تنظیم کرد و اعلام اعتصاب غذا کرد و با لباس خونی به ملاقات با خانواده ش رفت.”

این منبع مطلع در مورد دلایل اعتصاب غذا نیز تصریح کرد: “امیر پیش از این هم چندین بار بر تفکیک زندانیان بر اساس جرم طبق آیین نامه سازمان زندان‌ها تاکید کرده بود، اما هرگز به درخواست او رسیدگی نشد. او دلیل اعتصاب غذای خود را عدم امنیت جانی در بند ٨ زندان اوین، عدم تفکیک جرائم، عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت خود در پی درگیری، عدم رسیدگی به شکایت خود از زندانی مهاجم و مسئولان بند و افسرنگهبانی و هم‌چنین حمایت از دیگر زندانیان در اعتصاب غذا  اعلام کرده است.”

منبع نزدیک به این زندانی سیاسی درپایان در مورد آخرین وضعیت پرونده او اظهار داشت: “بعد از آن‌که دادگاه تجدید نظر ۸ سال از حکم ۱۹سال‌ونیم امیر را تایید کرد، اجرای احکام زندان طبق ماده ۱۳۴، حکم وی را ۵ سال و تاریخ آزادیش را ۲۸ آبان ۹۸ اعلام کرده است. یعنی در واقع این تاریخ در پرینت زندانش درج شده.”

امیر امیرقلی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین پیش از این در اعتراض به شرایط نگهداری‌اش و عدم رعایت تفکیک جرایم دست به اعتصاب غذا زده بود و بعد از ۱۸ روز، در پاسخ به درخواست فعالین مدنی و سیاسی به اعتصاب غذای خود پایان داد.

امیر امیرقلی فعال دانشجویی سابق و زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین، در دی‌ماه ۱۳۹۴ به اتهام «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۱۹ سال و شش‌ماه حبس تعزیری محکوم شد.

جلسه دادگاه تجدیدنظر این زندانی سیاسی مورخ ۱۳مردادماه سال جاری برگزار شده بود و شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با قضاوت «قاضی قمی‌زاده» حکم ۱۹سال و شش‌ماه حبس امیر (علی) امیرقلی را به ۸ سال زندان کاهش داد.

بر اساس این حکم، آقای امیرقلی از اتهامات «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» تبرئه و به اتهامات «توهین به ائمه اطهار» به ۵سال، «توهین به امام و رهبری» به ۱ سال و «تبلیغ علیه نظام» به ۲سال و جمعا به ۸سال حبس محکوم شد.

در اردیبهشت ماه سال جاری، سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای با عنوان «امیر امیرقلی، فعالی که در ایران به دو دهه زندان محکوم شده» ضمن برشمردن موارد متعدد نقض حقوق این فعال مدنی و وضعیت نامناسب سلامت وی، از مقامات ایرانی خواست تا او را بدون قید و شرط آزاد کنند و اطمینان دهند که او از شکنجه و رفتار نامناسب در امان است.

چندی پیش در مردادماه نیز بیش از ۳۰۰ تن از شهروندان ایرانی و خارجی فعال در زمینه سیاست و حقوق بشر در بیانیه ای خواستار رسیدگی به وضعیت امیر امیرقلی شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر