۱۳۹۵ آبان ۲۵, سه‌شنبه

گزارشی از وضعیت پنج زن زندانی سیاسی کُرد در زندان کرمان


 

پنج زن زندانی سیاسی کُرد از جمله زندانیان تبعیدی هستند که در تبعید به سر می‌برند. این پنج زندانی سیاسی به زندان‌ مرکزی کرمان منتقل شده‌اند، بدون اینکه از حقوق قانونی خود بهره‌مند باشند. این گزارش، مروری است بر آخرین وضعیت این زندانیان در تبعید.

«افسانه بایزیدی، هاجر پیری، سوهیلا مینایی، سودابه حسن خانی و فریده خوشنام» از جمله زندانیان سیاسی زن هستند که به اتهام عضویت یا همکاری با احزاب اپوزیسیون کُرد دستگیر و در زندان‌ مرکزی کرمان به سر می‌برند. این پنج زندانی سیاسی طی این سال‌ها دوران حبس را بدون هیچ‌گونه مرخصی و ملاقاتی گذرانده‌اند.

گفتنی است که «اغلب فعالان سیاسی کُرد که بازداشت می‌شوند سرنوشت تحمل زندان در تبعید بدون داشتن هرگونه ملاقات، مرخصی و حق استفاه از وکیل، و سپری کردن نیمی از عمر خود را در پشت میلەهای زندان خواهند داشت». در اینجا مروری خواهیم داشت بر آخرین وضعیت این پنج زندانی سیاسی در تبعید.


اسامی و مشخصات این زندانیان ٬ به شرح زیر میباشد:

۱-افسانه بایزیدی فعال دانشجویی و زندانی سیاسی اهل بوکان ٬ وی درمرداد ماه امسال ، به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و همکاری با یکی از احزاب کرد در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به چهار سال حبس و تبعید به زندان کرمان محکوم شد و هم اکنون در زندان کرمان محبوس میباشد.

۲-هاجر پیری زندانی سیاسی ۳۳ساله اهل نقده که نزدیک به نه سال است در تبعید به سر می‌برد وی در اردیبهشت سال۱۳۸۶ در نقده توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد و در مهرماه سال۱۳۷۶ در شعبه ۱دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام«عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف نظام و اقدام علیه امنیت نظام» توسط قاضی حصاری به ۱۷سال حبس و تبعید به زندان کرمان محکوم شد و اینک در زندان کرمان دوران محکومیت خود را سپری می کند.

۳-سوهیلا مینایی ۲۷ساله اهل دیواندره ٬ خانم مینایی ۱۹مرداد سال گذشته توسط ماموران اطلاعات این شهر دستگیر شد پس از تحمل ۶ماه بازداشت و بلاتکلیفی در بازداشتگاه دیواندره که پرونده وی به دادگاه انقلاب سنندج موکول گردیده و در همان دادگاه به اتهام ارتباط با یکی از احزاب کُرد جمعا به ۳سال و یک روز زندان و تبعید به زندان کرمان محکوم شد و اینک مدت نه ماه از حبس باقیمانده خود را در زندان کرمان می گذراند.

۴-سودابه حسن خانی ۳۱ساله مهندس کامپیوتر و اهل حلب از توابع شهرستان بیجار٬ این زندانی سیاسی خردادماه سال ۸۳ از سوی نیروهای امنیتی شهربیجار بازداشت شد و نزدیک به نه ماه در بازداشتگاه اطلاعات بیجار در بازداشت و بلاتکلیفی به سر برده و سرانجام ۱۴اسفندماه سال ۸۳ توسط دادگاه انقلاب بیجار به اتهام«جاسوسی با کشور بیگانه و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل ۹سال حبس محکوم شد.
در حالیکه در پرونده خانم حسن خانی تبعید نداشته و تبعید ایشان به زندان کرمان پس از گذشت ۷ماه تحمل زندان در بیجار به کرمان منتقل شد و اینک نزدیک به یک سال است در زندان کرمان دوران محکومیت نه ساله خود را سپری می کند.

۵- فریده خوشنام ۳۲ساله اهل شهرستان تکاب و دارای لیسانس حقوق میباشد.
این زندانی سیاسی هفتم مردادماه سال ۸۴ در شهرستان تکاب از سوی ماموران امنیتی در محل کارش بازداشت شد. خانم خوشنام نزدیک به ۵ماه در بازداشتگاه اطلاعات همان شهر تحت بازجویی و زیر شکنجه های جسمی و روحی بوده است که از ناحیه چشم دچارعارضه شدید چشم و پا درد شده است.
این زندانی سیاسی ۲۴بهمن ماه سال ۸۴ توسط شعبه ۲دادگاه انقلاب تکاب به اتهام « اقدام علیه امنیت کشور٬ از طریق ارتباط موثق با اطلاعات حکومت اقلیم کردستان» به تحمل ۱۴سال حبس ۸۰ضربه شلاق و تبعید به زندان کرمان محکوم شد.
خانم خوشنام در خردادماه سال جاری بدستور قاضی پرونده از زندان تکاب به زندان کرمان منتقل شد و هم اکنون دوران محکومیت چهارده ساله خود را می گذراند.
لازم به ذکر است: ۳تن از این زندانیان تا لحظه تنظیم این گزارش نام و مشخصات آنها در سازمانهای حقوق بشری ذکر نشده است و همراه با دیگر زندانیان سیاسی در سخت ترین شرایط ٬ بدون داشتن امکانات کافی از لحاظ سرویسهای بهداشتی و درمانی و همچون نبود آب گرم در حمام و غیره نگهداری می شوند.

به گفته اغلب فعالان حقوق بشری و مدافع زندانیان، زندانی در تبعید با فاصله زیاد از خانواده‌اش رنج‌های بیشتری را تحمل می‌کند، چرا که از دوستان و یارانی که همچون خودش زندانی سیاسی و عقیدتی هستند، دور شده و از سوی دیگر به میان زندانیانی نا‌آشنا با جرایم عادی منتقل شده است. تبعید زندانی علاوه بر فشارهای روحی مضاعف برای زندانی آثار دیگری نیز برای خانواده زندانیان به همراه دارد، تحمیل هزینه‌های سنگین مادی برای انجام سفرهای مکرر به شهری که زندانی برای گذراندن دوران محکومیتش به آنجا منتقل شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر