۱۳۹۵ آبان ۱۷, دوشنبه

وضعیت نامساعد جسمانی علی شریعتی پس از هشت روز اعتصاب غذا


%d8%b9%d9%84%db%8c-%d8%b4%d8%b1%db%8c%d8%b9%d8%aa%db%8c

علی شریعتی، زندانی سیاسی محبوس در بند هشت زندان اوین، از دهم آبان ماه در اعتراض به احضار و بازگردانده شدن به زندان در اعتصاب غذا به سر می برد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، علی شریعتی، زندانی سیاسی، پس از هشت روز اعتصاب غذا هم اکنون در وضعیت نامساعد جسمانی قرار داشته و به دلیل با افت فشار شدید چندین بار به بهداری زندان اوین منتقل شده است.
شایسته السادات شهیدی، مادر علی شریعتی درمصاحبه با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «مشخص است که وقتی کسی یک هفته فقط آب و چای بخورد حال جسمی خوبی ندارد. وقتی با من حرف می زند صدایش بی حال است اما واقعیت این است که به من چیزی نمی گوید که نگران نشوم اما شنیده ام که او را چند بار به بهداری زندان هم برده اند. من از این دولت که فرزندم حامیش بوده آزادیش را می خواهم. حکمی که برایش صادر و به خاطر آن زندانی شده غیرعادلانه است.»
مادر علی شریعتی همچنین در این مصاحبه افزوده است: «در اعتراض به بازگشت به زندان برای گذراندن حکمی که مصداق قانونی ندارد دست به اعتصاب غذا زده و گفته است تا زمانیکه از این حکم غیرعادلانه و غیرقانونی تبرئه نشود دست از اعتصاب خود برنمی دارد.»
علی شریعتی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمع ۳۰ مهرماه ۱۳۹۳ علیه اسید پاشی مقابل مجلس شورای اسلامی به پنج سال حبس محکوم شد. درخواست تجدید نظر به این حکم نیز در شعبه ۳۳ دادگاه انقلاب رد و مجددا حکم پنج سال حبس تایید شد. آقای شریعتی در ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۳ بازداشت شد و در تاریخ ۲۷ اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ به مرخصی آمد اما در روز ۱۰ آبان سالجاری( ۱۳۹۵) دوباره بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
علی شریعتی، ۲۹ ساله، فارغ التحصیل رشته معماری در مقطع کارشناسی، اولین بار در ۲۵ بهمن ماه ۱۳۸۹ در تجمعات خیابانی برای اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دستگیر و به مدت یکماه در سلول انفرادی زندان اوین بود. پس از آن با قرار وثیقه آزاد شد. او بعدتر در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. دادگاه تجدید نظر این حکم را به یکسال حبس کاهش داد و شلاق نیز بخشوده شد. علی شریعتی هشت ماه از دوران یکسال حبس خود را گذراند و آزاد شد.
آقای شریعتی مجددا ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۳ در زیر پل سیدخندان تهران بازداشت شد. او به همراه عده دیگری به مناسب عید مذهبی «نیمه شعبان» و برای رفع حصر سران جنبش سبز «نذری پخش می کردند که توسط نیروی انتظامی دستگیر شد و بعدتر پس از یک هفته بازجویی به او اتهام تبلیغ علیه نظام تفهیم شد اما با قرار وثیقه آزاد شد.
بار سوم در روز ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۳ در منزلش دستگیر شد. او طی دو جلسه دادگاه در تاریخ های ۳۰ خرداد و نهم شهریور ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی از جمله به دلیل شرکت در «تجمع ۳۰ مهر ماه ۹۳ در اعتراض به اسیدپاشی ها» به «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به ریاست جمهوری و داشتن ماهواره در منزل» متهم و محاکمه شد. در تاریخ ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ طی حکمی که به او ابلاغ شد به دلیل این اتهامات به اشد مجازات یعنی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد. دادگاه تجدید نظر او ۲۱ دی ماه ۱۳۹۴ برگزار شد. بر اساس رای این دادگاه که در خرداد ماه ۱۳۹۵ ابلاغ شد، علی شریعتی از سه اتهام «توهین به رهبری، توهین به ریاست جمهوری و تبلیغ علیه نظام تبرئه» شد اما برای برای اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس محکوم شد. اعاده دادرسی او نیز در شعبه ۳۳ دادگاه انقلاب قم در شهریور ماه ۱۳۹۵ رد شد.
برای چهارمین بار هم روز ۱۰ آبان ماه سالجاری(۹۵) علی شریعتی بدون اطلاع قبلی و هنگامی که برای کار شخصی به شهرداری رفته بود در آنجا بدون اطلاع قبلی بازداشت و روانه زندان اوین شد و از همان روز اعتصاب عذای خود را در اعتراض به اجرای حکم پنج سال زندان که به آن اعتراض دارد، آغاز کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر