۱۳۹۶ آذر ۱۲, یکشنبه

اعدام دستکم یازده زندانی در کرج و آمل

طی دو روز اخیر حکم اعدام دستکم یازده زندانی به اتهام قتل در کرج و آمل اجرا شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، صبح روز چهارشنبه ۸ آذر ماه ، ۱۰ زندانی در محوطه زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.
این زندانیان که در یک گروه سیزده نفری به سلول انفرادی منتقل شده بودند عمدتاً با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند.
هویت پنج تن از زندانیان اعدام شده که از سوی سازمان حقوق بشر احراز شده عبارت است از: مجید نظیفی از بند ۳، فرشید کریمی از بند ۱۰، حسن امین زاده از بند ۶، حسین علی شیر از بند ۳ و قاسم مهرابی از بند ۶.
از سویی دیگر روز سه‌شنبه ۷ آذر ماه باشگاه خبرنگاران جوان خبر از اعدام یک زندانی در محوطه زندان آمل داد. هویت این زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود «م. ا» فرزند علی اکبر اعلان شده است.
اسدالله جعفری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران در این خصوص گفت که وی به جرم قتل فردی به نام «م. ع» به قصاص نفس محکوم شده بود.
عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.
سازمان عفو بین‌الملل در بخشی از گزارش سالیانه خود عنوان داشته که چنانچه کشور چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت را در آمار در نظر نگیریم، شمار اعدام‌ها با حکم قضایی در ایران، ۵۵ درصد کل موارد ثبت‌شده در جهان است.
این سازمان همچنین تأکید کرده است که بسیاری از اعدام‌شدگان، «زیر شکنجه» به «جرائم» نسبت داده‌شده «اعتراف کرده‌اند» و مواردی وجود دارد که فرد به جرائمی که اساساً پس از بازداشت او رخ‌داده‌اند، اعتراف کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر