۱۳۹۶ آذر ۳۰, پنجشنبه

گزارشگران بدون مرز « ایران در سال ۲۰۱۷ همچنان عضویت در باشگاه پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌ نگاران را حفظ کرده است.»

سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) روز سه‌ شنبه ۲۸ آذر ۹۶ ، بیلان خشونت علیه روزنامه‌ نگاران در سال ۲۰۱۷ را منتشر کرد که در آن از ایران به عنوان یکی از پنج زندان بزرگ فعالان رسانه‌ای در جهان یاد شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در فهرست سازمان گزارشگران بدون مرز ، ایران با ۲۳ فعال رسانه‌ای زندانی ، یکی از پنج زندان بزرگ خبرنگاران جهان محسوب می‌شود. سوریه با ۲۴ زندانی یک گام جلوتر از ایران و ویتنام با ۱۹ زندانی ، پنجمین زندان بزرگ خبرنگاران است. ترکیه و چین در صدر فهرست قرار دارند.
در این گزارش آمده است: «با آنکه برخی از روزنامه‌نگاران زندانی با سپری کردن مدت محکومیت خود امسال آزاد شدند، اما بازداشت روزنامه‌نگاران ادامه پیدا کرد. در این سال هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار باسابقه، طاهره ریاحی، دبیر صفحه‌های اجتماعی برنا نیوز، زینب کریمیان، خبرنگار و همکار برنامه «حالا خورشید» از گروه اجتماعی شبکه سه تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی و صالح دلدم، کارگردان و مستندساز جوان، مراد ثقفی، مدیر مجله گفت‌وگو و رامین کریمیان، پژوهش‌گر و همکار این رسانه، عالیه مطلب‌زاده، عکاس-روزنامه‌نگار و مدافع حقوق زنان و عسل اسماعیل‌زاده، بختیار خوشنام، مهدی خزعلی ناشر و مدیر سایت باران، عبدالرضا داوری و … بازداشت شدند. برخی از این افراد در انتظار صدور حکم یا دادگاه تجدید نظر، در حال حاضر موقتا آزاد ‌شده‌اند.»
سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین با اشاره به نام ساسان آقایی، معاون سردبیر روزنامه اعتماد و یغما فشخامی، روزنامه‌نگار سایت اطلاع‌رسانی دیده‌بان ایران آورده است: «ساسان آقایی به تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶، در محل کارش، از سوی ماموران حفاظت اطلاعات قوه قضاییه {بازداشت شد}. در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶، یغما فشخامی، روزنامه‌نگار سایت اطلاع‌رسانی دیده‌بان ایران نیز به همان روش بازداشت شد. این دو روزنامه‌نگار همچنان بدون هیچ اتهام روشنی در انفرادی‌‌های بند ۲۴۱ زندان اوین به سر می‌برند.»
بر اساس بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران سال ۲۰۱۷ سازمان گزارشگران بدون مرز، در طول یک سال گذشته بیش از ۹۴ مورد بازداشت برای جرایم اینترنتی در ایران رخ داده که شماری بسیاری از آنها در رابطه با استفاده از «تلگرام» بوده است: «در موارد بسیاری مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگاران را با اتهام‌هایی چون جرایم رایانه‌ای یا غیر اخلاقی تحت پیگرد قرار می‌دهند.»
فعال رسانه‌ای دیگری که در بخش مربوط به ایران بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران سال ۲۰۱۷ سازمان گزارشگران بدون مرز به نام او اشاره شده، سهیل عربی، عکاس و وب‌نگار زندانی متهم به سب النبی است. او که از روز ۱۵ دی ماه سال ۹۲ در زندان به سر می‌‌برد، برنده جایزه سال ۲۰۱۷ گزارشگران بدون مرز در بخش شهروند-خبرنگار است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر