۱۳۹۶ آذر ۲۴, جمعه

عفو بین‌ الملل « مصونیت عاملان قتل‌های زنجیره‌ای و آزار و اذیت خانواده‌های قربانیان باید متوقف شود.»



سازمان عفو بین‌ الملل روز گذشته در بیانیه‌ای خواستار توقف آزار و اذیت خانواده‌های قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای شد و اعلام کرد عاملان و آمران این جنایت باید منطبق با استاندارهای بین‌المللی محاکمه و مجازات شوند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران،‌ عفو بین‌الملل در بیانیه خود آورده است « با گذشت ۱۹ سال از قتل‌های فراقضایی تعدادی از روشنفکران ، نویسندگان و مخالفان سیاسی به دست مأموران وزارت اطلاعات ایران ، خانواده‌های قربانیان نه تنها شاهد مصونیت آمران و عاملان از محاکمه و مجازات هستند ،‌ بلکه خود نیز با آزار و اذیت‌های مختلف روبر هستند. آن‌ها از حق برگزاری آزادانه و علنی مراسم یادبود برای عزیزانشان محروم گشته‌‌اند و به دلیل فعالیت در راستای حقیقت‌ طلبی و دادخواهی مورد انواع اتهامات بی‌اساس امنیتی ، بازجویی‌های خودسرانه و حتی محاکمه‌ ناعادلانه قرار گرفته‌اند.»
عفو بین‌الملل همچنین خواستار تغییر رویکرد امنیتی مقامات ایران در قبال خانواده‌های قربانیان و حرکت به سمت رویکردی مبتنی بر جبران و ترمیم جنایت‌های گذشته است.
این سازمان حقوق بشری افزوده است: «مقامات ایران باید به‌جای تاختن بر خانواده‌های دردمند، خواست‌های به حق آن‌ها در زمینه حقیقت و دادخواهی را به‌جا آورند و عاملان و آمران این جنایت را منطبق با استاندارهای بین‌المللی محاکمه و مجازات کنند.»
عفو بین‌الملل در پایان تأکید کرده است: «مقامات ایران همچنین موظف هستند که حقایق مربوط به بسترسازمانی و فرایند برنامه‌ریزی و پیشبرد قتل‌ها را برای خانواده‌ها و عموم جامعه آشکار کنند و اجازه دهند که خانواده‌ها و مدافعان حقوق بشر نظرات خود را آزادانه و بدون ترس از آزار و اذیت ابراز کنند. این‌ اقدامات برای پایان دادن به پدیده فراگیر مصونیت در ایران ضروری هستند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر