۱۳۹۶ دی ۸, جمعه

پس از گذشت یک سال « گورخواب‌ها » بیابان‌ خواب و یا زندانی شده‌اند



یک سال پس از انتشار گزارشی درباره « گورخواب‌ها » معتادانی که در قبرهای خالی آرامگاه نصیرآباد شهریار ، زندگی می کردند ، رسانه های داخلی خبر داده اند ساکنان این گورها ، بیابان‌خواب و یا زندانی شده‌اند و برای قبرستان، دیوار و نگهبانی و پاسگاه پلیس گذاشته شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روزنامه شهروند سال گذشته ، از وضع زندگی ۵٠ زن ، مرد و کودک در این گورستان نوشته بود ؛ که با واکنش های بسیار زیادی روبرو شد و حسن روحانی ، رئیس جمهوری ایران ، گورخوابی را قابل تحمل ندانسته بود.
همچنین محمد نهاوندیان ، رئیس وقت دفتر حسن روحانی ،‌ با شماری از اشخاص بی‌خانمان که در این گورستان زندگی می‌کردند ، دیدار کرد و مقام‌های مسئول ابراز امیدواری کردند که مراکز جدیدی برای اسکان بی‌خانمان‌ها ساخته شود.
اما این روزنامه در روزهای اخیر نوشته که این وعده‌ها محقق نشده است و « معتادان بی‌خانمان در مناطقی حفره‌هایی درست کرده‌اند و شب آن‌ جا می‌خوابند تا از سرما و باران در امان باشند».
نگهبان گورستان به گزارشگر این روزنامه گفته است که « قبرهای خالی را با سنگ و خاک‌ بسته‌اند تا کسی داخل آنها نرود».
در بخشی از گزارش روزنامه درباره سرنوشت گورخواب‌ها آمده است: «پرویز زیر قاب خروجی کمپ “اخوان”، زندگی‌اش را کیسه سیاهی کرد، انداخت روی شانه‌های خمیده‌اش و رفت. رفت تا جُل و پلاسش را این‌بار در”ویره” پهن کند. لیلا سر از زندان درآورد، پسرش مهدی هم، بین شایعه مرگ و زندگی، دست و پا می‌زند. فرخنده و پروانه، از هفت دی پارسال، مثل ١٠، ١۵‌سال قبلش، آواره بیابان و باغ‌های خشکیده شدند. آرمان را هر روز در پاتوقی جدید می‌شود پیدا کرد و سایه مادرجون، همین یکی دو شب پیش اطراف یکی از باغ‌ها دیده شد.»
بعد از انتشار گزارش سال گذشته، در حالی ‌که فرماندار شهریار وعده داده بود به وضعیت افراد بی‌خانمان که در گورهای خالی گورستان نصیرآباد شهریار می‌خوابند رسیدگی شود، بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، مسئولان شهریار دریک طرح ضربتی «با ضرب و شتم »، این گورخواب‌ها را از گورستان بیرون کردند.
حسین هاشمی، استاندار تهران در دولت یازدهم، به خبرگزاری تسنیم گفته بود که «گورخواب‌های نصیرآباد» بی‌خانمان نبودند بلکه «معتادان متجاهر» بودند.
معتادان متجاهر به آن دسته از مصرف کنندگان مواد مخدر گفته می‌شود که در ملاء عام مواد مصرف می‌کنند.
اعتیاد، یکی از عمده‌ترین آسیب‌های اجتماعی در ایران است. آخرین آمار رسمی تعداد معتادان، تیر ماه گذشته از سوی پرویز افشار؛ معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعلام شد که تعدادشان را «۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر به عنوان مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر در کشور» عنوان کرد. اما کارشناسان می‌گویند این تعداد، کمتر از شمار واقعی معتادان درایران است.
ابوطالب فرنیاپور، معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهریار، در گفت‌وگو با روزنامه شهروند اشاره کرد که انتشار گزارش گورخواب‌ها و دستور ویژه مسئولان در این رابطه، باعث شده است «دو و نیم‌میلیارد تومان برای ساخت سالن ورزشی در نصیرآباد اختصاص داده شود».
به گفته آقای فرنیاپور، «در‌ سال گذشته، نزدیک به هشت تن موادمخدر در شهرستان شهریار کشف شد. از اول فروردین امسال تا سی‌ام مهرماه هم ١١٠ قاچاقچی، ١۵ تولید‌کننده مواد‌مخدر، سه توزیع‌کننده موادمخدر، ٢٩٨ توزیع‌کننده خرد، ٣۵٢ فرد نگهدارنده مواد و ٧٨۴ معتاد شناسایی و دستگیر شدند. معتادان هم به کمپ‌ها منتقل شدند. درمجموع، در این مدت، ٢‌ هزار و ۵۶٢ مورد دستگیری صورت گرفته است».
این مقام مسئول، تعداد معتادان شهرستان شهریار را ۱۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود که «سیکل معیوبی وجود دارد؛ که این معتادان مدام گرفته می‌شوند و بعد رها می‌شوند.» با این شرایط «در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود ٢٠‌ درصد از این افراد بهبودی کامل پیدا می‌کنند و ٨٠‌درصد به چرخه اعتیاد بر‌می‌گردند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر