۱۳۹۶ آذر ۱۲, یکشنبه

ممانعت نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم بزرگداشت علی اشرف درویشیان

مأموران امنیتی از برگزاری مراسم بزرگداشت علی اشرف درویشیان، داستان‌نویس و پژوهشگر حوزه ادبیات عامه، در روز جمعه دهم آذر جلوگیری کرده‌اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، کانون نویسندگان ایران اعلام کرد مراسم بزرگداشت علی اشرف درویشیان قرار بود روز جمعه در سالن اجتماعات یک برج مسکونی برگزار شود اما مأموران « یک نهاد امنیتی » با رئیس هیئت مدیره این ساختمان تماس گرفته و گفته اند این مراسم نباید برگزار شود.
روز شنبه ششم آبان نیز مراسم بزرگداشت علی اشرف درویشیان که قرار بود در دانشگاه علمی‌کاربردیِ کرمانشاه برگزار شود، لغو شده بود.
علی‌اشرف درویشیان نویسنده‌ای است که کتاب‌هایش در قبل و بعد از انقلاب با سانسور مواجه بوده است.
رادیو فردا در این خصوص نوشته است؛ به جز سازمان اطلاعات سپاه پاسداران وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی نیز در چند سال اخیر همچنین از برگزاری نشست برخی از گروه‌های سیاسی و فرهنگی منتقد حکومت ایران از جمله جبهه ملی و کانون نویسندگان ایران جلوگیری کرده‌است.
در همین حال کانون مدافعان حقوق بشر در خرداد ماه از حسن روحانی خواسته بود که در دوره دوم ریاست جمهوری ضمن نظارت بیشتر بر وزارت اطلاعات، در برابر «تخلف» نهادهای اطلاعاتی موازی «مقاومت» و این نهادها را به مردم «معرفی کند».
علی‌اشرف درویشیان روز چهارم آبان بر اثر بیماری در سن ۷۶ سالگی درگذشت و روز هشتم آبان در «بهشت سکینه» کرج به خاک سپرده شد.
نویسنده کتاب «شناخت‌نامه علی‌اشرف درویشیان» نیز به تازگی گفت که وزارت ارشاد به طور رسمی به ناشر این کتاب اعلام کرده که چاپ آن «ممنوع» است.
آقای درویشیان حدود ۳۰ عنوان کتاب چاپ‌شده دارد که فرهنگ ۱۹ جلدی «افسانه‌های مردم ایران» (با همکاری رضا خندان مهابادی) از یکی از مهم‌ترین آثارش محسوب می‌شود.
از دیگر آثارش می‌توان به مجموعه ۱۰ جلدی «داستان‌های محبوب من» و ۲۸ عنوان کتاب دیگر اشاره کرد.
«بیستون، آبشوران، فصل نان، همراه آهنگ‌های بابام، گل طلا و کلاش قرمز، ابر سیاه هزارچشم، روزنامه دیواری مدرسه ما، رنگینه، کی برمی‌گردی داداش جان و آتش در کتابخانه بچه‌ها» از دیگر آثار این نویسنده مشهور ایرانی هستند.
این نویسنده ایرانی که از قدیمی‌ترین اعضای کانون نویسندگان ایران بود، سال ۲۰۰۶ جایزه «هلمن همت» سازمان دیدبان حقوق بشر را دریافت کرده بود.
این جایزه به نویسندگانی تعلق می‌گیرد که در رژیم‌های مختلف، آثارشان سانسور و خود مورد سرکوب واقع شده‌اند.
آقای درویشیان پیش از انقلاب ۵۷ در ایران به دلیل فعالیت‌های سیاسی از کار اخراج شد و از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ را در زندان به سر برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر