۱۳۹۶ آذر ۳۰, پنجشنبه

اعدام دستکم ۱۲ زندانی در کرج ، زنجان ، زاهدان ، شیراز و خوی

طی روزهای اخیر دستکم ۱۲ زندانی به اتهام قتل در شهر های کرج، زنجان، زاهدان، شیراز و خوی به طناب دار آویخته شدند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، صبح روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه حکم اعدام دستکم ۸ زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. این زندانیان که عمدتا با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند ، روز دوشنبه ۲۷ آذر ماه در یک گروه ده نفری از بندهای مختلف این زندان جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند.
اسامی چهار تن از اعدام شدگان که از سوی سازمان حقوق بشر احراز شده عبارت است از: «مصطفی چهاردولی» از بند ۱، «امیرعباس اردستانی» از بند ۳، «حمید عبدالهی» از بند ۶ (جوانان)، «نیما اسماعیلیان» از بند ۴.
صبح روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ماه نیز حکم اعدام یک زندانی در محوطه زندان مرکزی زنجان به اجرا درآمد. هویت این زندانی که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، «یاسین عابدی» اهل قزوین احراز شده است.
همزمان یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان با هویت «یاسر سالاررشید» اعدام شد. وی از پنج سال پیش در این زندان تحمل حبس می‌نمود.
هچنین خبرگزاری صدا و سیما گزارش کرد که صبح روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر ماه یک زندانی در یکی از خیابان‌های شهر خوی و با حضور مردم اعدام شد.
این زندانی که ۳۶ سال داشته است، متهم بود که سال ۱۳۹۱ در طی یک نزاع خیابانی مرتکب قتل شده است.
در همین روز، حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی شیراز نیز به اجرا درآمد.
این زندانی متهم بود که روز جمعه ۴ تیر ماه ۱۳۹۵ یک محیط‌بان به نام «منوچهر شجاعیان» را به قتل رسانده است.
عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.
سازمان عفو بین‌الملل در بخشی از گزارش سالیانه خود عنوان داشته که چنانچه کشور چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت را در آمار در نظر نگیریم، شمار اعدام‌ها با حکم قضایی در ایران، ۵۵ درصد کل موارد ثبت‌شده در جهان است.
این سازمان همچنین تأکید کرده است که بسیاری از اعدام‌شدگان، «زیر شکنجه» به «جرائم» نسبت داده‌شده «اعتراف کرده‌اند» و مواردی وجود دارد که فرد به جرائمی که اساساً پس از بازداشت او رخ‌داده‌اند، اعتراف کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر