۱۳۹۶ آذر ۲۱, سه‌شنبه

کشته و زخمی شدن دستکم ۲۵ کولبر در مناطق مرزی کشور طی سه ماه گذشته



در سه ماه گذشته در مناطق مرزی غرب کشور دستکم ۲۵ کولبر کشته و زخمی شدند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شلیک نیروهای هنگ مرزی ، مین و حوادث طبیعی طی سه ماه گذشته منجر به کشته شدن ۹ کولبر و مجروح گشتن ۱۶ تن در مناطق مرزی غرب کشور شده است.
شامگاه چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ « ادریس بایزیدی » ۲۵ سالە از اهالی روستای سنگان اشنویە در اثر سرمازدگی در حین کولبری جان باخت و جسد بی جان وی از سوی مردم پیدا شد.
ادریس بایزیدی از دهستان «هق» در بخش نالوس راهی مناطق مرزی اشنویه بود که قربانی برف و کولاک شد.
شامگاه سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶، یک کولبر به نام «عبدالله مصطفوی» در مناطق مرزی شهرستان اشنویە در کوهستان کیلەشین در اثر سرمازدگی جان خود را از دست داد.
روز پنج شنبە ٢٣ شهریور هم یک کولبر ۵۱ ساله به نام «حمزە مولودی‌پور» در مرز تمرچین پیرانشهر در حین کولبری در اثر خستگی بیش از حد دچار سکتە قلبی شده و جانش را از دست داد.
روز یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶، یک کولبر به نام «سمکو جبلی» از اهالی منطقه‌ی ترگور ارومیه به همراه گروهی از کولبران از سوی نیروهای مرزبانی مورد شلیک مستقیم قرار گرفت و از ناحیه‌ی پا زخمی شد.
همزمان در حادثه‌ای مشابه، نیروهای مرزبانی ماکو در نزدیکی روستای «بهلوله» جمعی از کولبران را هدف قرار دادند که در پی آن یک تن به نام «نوروز بادپا» به شدت زخمی شد.
سه شنبه ۳۰ آبان ماه، یک کولبر به نام «ادریس ـ م» معروف به شیرکو، ۲۷ ساله در حوالی سردشت، منطقه کانی زرد بر اثر برخورد با مین از ناحیه پا مجروح شد.
روز دوشنبە ٢٩ آبان ۱۳۹۶ نیروهای هنگ مرزی جمهوری اسلامی در مرز پیرانشهر بە سوی گروهی از کولبرها آتش گشودند که در نتیجه یک کولبر به نام «حسن مرادی» از اهالی روستای امن‌آباد جان خود را از دست داد.
هویت دو کولبر زخمی هم «رحمان محمودنژاد» و «سمکو احمدی» است کە هم اکنون در مراکز درمانی این شهرستان تحت مراقبت‌ هستند.
همزمان یک کولبر به نام «لقمان واحدی» در محلی به نام «کانی‌خدا» از توابع شهرستان پیرانشهر در هنگام تعقیب و گریز از سوی نیروهای مرزبانی از محدوده‌ی اصلی تردد کولبران خارج شده و بر روی مین رفت‌. او یکی از پاهایش را از دست داده و در بیمارستانی در پیرانشهر تحت مراقبت پزشکی است.
شب دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶، جمعی از کولبران در منطقه‌ی مرزی الوسان ارومیه در کمین نیروهای مرزبانی قرار گرفتند که در نتیجه‌ی گشودن آتش از سوی این نیروها، یک تن به نام «ریبار نامی اربیلان» ۲۸ ساله از اهالی روستای البیران جان خود را از دست داد و یک کولبر دیگر هم دچار جراحت شد.
در حادثه‌ی مشابهی در شب چهارشنبە ٣ آبان، شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی شهرستان چالدران منجر بە کشتە‌شدن یک کولبر به نام «مجید دلایی میلان» و زخمی‌شدن یک کولبر دیگر شد.
شامگاه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶، نیروهای هنگ مرزی در اطراف منطقه‌ی مرزی قندول سردشت بر روی جمعی از کولبران آتش گشودند که در نتیجه یک تن به شدت دچار جراحت شد.
هویت وی «محمدرسول خالدی» از اهالی بخش مرکزی شهرستان سردشت است.
طی شامگاه ۱۰ مهر ۱۳۹۶، جمعی از کولبران در مناطق مرزی سردشت در کمین نیروهای مرزبانی افتادند و یک تن به نام «امیر خضری» از ناحیه‌ی پا دچار جراحت شد.
روز شنبه ۸ مهرماه هم یک کولبر به نام «سیامند راستگو» فرزند لقمان در اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی در «دشت‌وزنی» زخمی و برای رسیدگی پزشکی به یکی از مراکز درمانی ارومیه منتقل شد.
روز ۳ مهر ۱۳۹۶، نیروهای انتظامی مستقر در پاسگاهی در نزدیکی روستای «قشلاق‌پل» از توابع سقز خودروی یک تاجر مرزی به نام «دانا عراقی» را هدف تیراندازی قرار دادند.
خودروی این تاجر مرزی (کاسبکار) سقزی درپی تعقیب و گریز نیروهای مذکور، واژگون شد و وی جان خود را از دست داد.
روز جمعە ۱ مهر هم نیروهای هنگ مرزی در پاسگاه بیتوش سردشت بە سوی گروهی از کولبران آتش گشودند کە منجر بە زخمی‌شدن یک کولبر به نام «خضر اسپندار» فرزند احمد از اهالی روستای فقی‌سلیمان شد.
وی اکنون در یکی از مراکز درمانی مهاباد تحت مراقبت‌ پزشکی می‌باشد.
روز پنج شنبە ٣٠ شهریور نیز، نیروهای مرزبانی پاوە در محلی بە نام «قلعە‌گا» بر روی جمعی از کولبران آتش گشودند کە منجر بە زخمی‌شدن یک کولبر به نام «فرزاد قادری» از اهالی روستای «نیسانه»‌ی نوسود گردید.
صبح روز ۲۷ شهریور نیز در اطراف روستای «هق» شهرستان اشنویه یک کولبر اهل «نلاس» سردشت جان خود را از دست داد.
هویت این کولبر، سلیمان ‌قادری اعلام شده‌است.
شامگاه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶، گروهی از کولبران در نقاط مرزی شهرستان خوی در کمین نیروهای مرزی افتادند که بعد از گریز کولبران، یک تن از آنها به نام «جهان محمدلو» از پرتگاه سقوط کرده و از ناحیه‌ی پشت دچار مصدومیت شدید شد.
در حادثه‌ای دیگر روز جمعه ۲۴ شهریور، اتومبیلهای چند تن از کاسبکاران در جاده‌ی مهاباد – نقده در نزدیکی روستای «آلبلاغ» به ظن حمل کالای قاچاق از سوی نیروهای انتظامی مورد تعقیب قرار گرفتند. در نتیجه‌ی این تعقیب و گریز، اتومبیل یک تن از کاسبکاران به نام «حسین مهدی‌زاده» فرزند فتاح دچار سانحه‌ شده و در اثر شدت جراحات وارده، جان خود را از دست داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر