۱۳۹۶ آذر ۱۶, پنجشنبه

پلمب پنجمین محل کسب شهروندان بهایی ساکن تبریز



علیرغم وعده های معاون رئیس جمهور در مورد پیگیری برای حل مشکل پلمب گسترده اماکن کسب بهاییان ، روز گذشته محل کسب یک شهروند بهایی ساکن تبریز به نامهای تورج میثاقی پلمب شد. مغازه آقای میثاقی پنجمین محل کسب شهروندان بهایی این شهر است که اخیرا پلمب شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته مامورین اداره اماکن با مراجعه به محل کسب تورج میثاقی در شهر تبریز مغازه ایشان را پلمب کردند.
به گفته یک منبع نزدیک به آقای میثاقی “طی روزهای اخیر بارها از آقای تورج میثاقی توسط ماموران امنیتی یا انتظامی بازجویی بعمل آمد که روز گذشته بعد از آخرین احضار و بازجویی محل کسبش را پلمب کردند.”
هر چند از جزییات بازجویی و دلایل پلمب محل کسب ایشان اطلاع خاصی در دست نیست اما بر اساس رویه شکل گرفته بخصوص در سالهای اخیر جلوگیری از فعالیت اقتصادی بهاییان بعنوان یک اهرم فشار بر پیروان این اقلیت دینی مورد استفاده سازمان یافته نهادهای انتظامی و امنیتی قرار می گیرد.

شهروندان بهایی بر اساس باور دینی خود اماکن کسب خود را به هدف اجرای مناسک مذهبی تعطیل می کنند. اما دستگاههای انتظامی و امنیتی علیرغم حقوق مشخص قانونی و شهروندی افراد در عمل به باورهای دینی خود و نحوه مدیریت اماکن تجاری خود، به پلمپ اماکن کسب آنان اقدام می کنند.

اقدام به پلمب مراکز صنفی شهروندان بهایی در حالی انجام می‌شود که براساس بند ب ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، صاحبین واحد صنفی می‌توانند تا سقف ۱۵ روز در سال واحد صنفی خود را بدون اطلاع اتحادیه تعطیل نمایند.

لازم به یادآوری است پیش از پلمب محل کسب تورج میثاقی، ۴ محل کسب دیگر متعلق به شهروندان بهایی این شهر از جمله شهریار خداپناه، انیس حکمران (در شراکت با پدرشان)، خیراله بخشی و پیام ظفریاب توسط اداره اماکن این شهر پلمب شده است.

پلمب اماکن کسب بهاییان در ایران در حالی ادامه دارد که شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی ۱۲ آذرماه سال جاری در گفتگو با رسانه ها گفت که “راجع به پلمپ اماکن تجاری و ممانعت از فعالیت بهایی‌ها، استعلاماتی از معاونت حقوقی رئیس جمهور شده است و این بحث را ازطریق حقوقی پیش می‌بریم تا راهکاری برای موضوع بیابیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر