۱۳۹۶ آذر ۲۲, چهارشنبه

اعدام دستکم ده زندانی در اصفهان ، تبریز، کرمانشاه ، ساری و اردبیل



طی روز های اخیر حکم اعدام دستکم ده زندانی به اتهام قتل در شهرهای اصفهان ، تبریز ، کرمانشاه ، ساری و اردبیل اجرا شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، صبح روز جاری ، چهارشنبه ۲۲ آذر ماه ، دو زندانی در میدان خوراسگان اصفهان و در ملأ عام به طناب دار آویخته شدند. این دو زندانی با اتهام قتل یک مامور پلیس در تاریخ ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۵ در شهرستان نایین اصفهان بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.
یکی از زندانیانی که اعدام شد «عبدالمجید حسن‌زهی» نام داشت و روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه در زندان مرکزی اصفهان جهت اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود.
روز سه شنبه ۲۱ آذرماه، حکم اعدام یک زندانی متهم به قتل عمد در زندان مرکزی تبریز اجرا شد.
هویت این زندانی که توسط شبکه حقوق بشر کُردستان احزار شده، ابراهیم رضایی، اهل تبریز، از بند ۹ بوده است.
صبح روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه، پنج زندانی در زندان مرکزی کرمانشاه اعدام شدند. این پنج زندانی همگی با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند.
هویت یکی از زندانیان اعدام شده که از سوی سازمان حقوق بشر احراز شده «کیکاووس آشوری» بوده است.
وی از ۱۵ سال پیش با اتهام قتل عمد بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.
همزمان  یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود در محوطه زندان ساری اعدام شد.
در این رابطه اسدالله جعفری، دادستان عمومی و انقلاب استان مازندران روز دوشنبه گفت: «محکوم علیه (ع. پ) فرزند یار محمد که به جرم قتل عمد مرحوم (ف. م) به قصاص نفس محکوم شد، با حضور اولیای دم در محوطه زندان ساری به دار مجازات آویخته شد.»
از سویی دیگر روز یکشنبه ۱۹ آذر ماه، یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی اردبیل اعدام شد. هویت این زندانی «صیاد احدی» ۳۵ ساله احراز شده که از ۴ سال پیش بازداشت و در این زندان بسر برده بود.
عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.
سازمان عفو بین‌الملل در بخشی از گزارش سالیانه خود عنوان داشته که چنانچه کشور چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت را در آمار در نظر نگیریم، شمار اعدام‌ها با حکم قضایی در ایران، ۵۵ درصد کل موارد ثبت‌شده در جهان است.
این سازمان همچنین تأکید کرده است که بسیاری از اعدام‌شدگان، «زیر شکنجه» به «جرائم» نسبت داده‌شده «اعتراف کرده‌اند» و مواردی وجود دارد که فرد به جرائمی که اساساً پس از بازداشت او رخ‌داده‌اند، اعتراف کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر