۱۳۹۶ آذر ۲۵, شنبه

کامران قادری از رسیدگی درمانی محروم مانده است



وضعیت جسمی کامران قادری، شهروند ایرانی– اتریشی محکوم به ۱۰ سال زندان، به شدت نگران‌کننده است و وی نیاز فوری به عمل جراحی در ناحیه کمر دارد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، همسر کامران قادری به کمپین بین المللی گفت: « کامران از مدت‌ها پیش دیسک کمر داشت اما درد گردن هم به آن در زندان اضافه شد. ماه‌ها پیش‌ پزشک متخصص خارج از زندان به او گفته بود که باید عمل کند اما کامران چون نگران بود که پس از عمل به او مرخصی درمانی داده نشود از عمل جراحی خودداری کرد. ولی به مرور حالش بدتر شد تا این‌ که دیگر حتی نمی‌تواند راه برود یا برای چند دقیقه بایستد. بنابراین به عمل جراحی رضایت داد اما از یک ماه پیش که برادرش درخواست انتقال او به بیمارستان و عمل جراحی را از دادستانی کرده تاکنون جوابی به ما داده نشده است.»
هاریکا قادری در ادامه گفت: «این هفته کامران در تماس تلفنی با خانواده‌اش خواسته که به ملاقات او نروند چون او نمی‌تواند تا اتاق ملاقات راه برود. چند بار دیگر هم در هفته‌های پیش این اتفاق افتاده بود که او قادر به راه رفتن نبود و نتوانست خانواده‌اش را ملاقات کند. این روزها هم‌بندی‌هایش برای او غذا درست می‌کنند و در کارهای دیگر کمکش می‌کنند.»
به گفته خانم قادری هنوز دیوان عالی کشور به اعاده دادرسی حکم ۱۰ سال حبس او به اتهام جاسوسی برای دولت متخاصم آمریکا نیز پاسخی نداده است.
هاریکا قادری با اظهار اینکه مسوولان ایران به هیچ‌کدام از نامه‌های او از زمان بازداشت همسرش تاکنون پاسخی نداده‌اند گفت: «من در طی این دو سال مرتب به مقامات ایران نامه نوشتم اما هنوز هیچ پاسخی نگرفته‌ام. من دیگر نمی‌دانم چه کاری باید انجام دهم. فقط درخواستم از مقامات ایران است که او را آزاد کنند. کامران فقط یک تاجر است و هیچ کاری علیه نظام ایران یا شخص دیگری انجام نداده است. کودکانش دو سال او را ندیده‌اند. خودش در زندان وضعیت جسمیش هر روز بدتر می‌شود. دیگر کافیست. آزادش کنند.»
کامران قادری، متولد ۱۳۴۲، شهروند ایرانی– اتریشی، دکتری برق و الکترونیک از دانشگاه تکنیک وین اتریش و فعال در حوزه آی تی(فناوری اطلاعات) و مدیر شرکت آوانک در وین پایتخت اتریش است. او صبح روز ۱۲ دی ۱۳۹۴(دوم ژانویه ۲۰۱۶) پس از ورود به ایران در «فرودگاه امام خمینی» توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. آقای قادری به مدت ۴۷۲ روز در سلول انفرادی بود و پس از آن در تاریخ ۲۸ فروردین ماه به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. این شهروند دوتابعیتی توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «جاسوسی و همکاری با دول متخاصم» به ۱۰ سال حبس محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر هم عینا تایید شد.
او پیش از بازداشت بارها برای شرکت در سمینارهای علمی و تحقیقی و معامله‌های تجاری به تهران سفر کرده بود و هیچگاه با مشکلی مواجه نشده بود. آقای قادری در اکتبر سال ۲۰۱۵ همراه با رییس جمهور این کشور و هیاتی از فعالان حوزه اقتصادی به ایران سفر کرد. او پدر سه فرزند ۱۳ ساله، ۱۰ ساله و سه ساله است که با مادرشان در شهر وین اتریش زندگی میکنند.
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، روز ۲۶ مهر ۱۳۹۵ در نشست خبری خود از حکم ۱۰ سال حبس برای شش زندانی دو تابعیتی خبر داد. او با ذکر اسامی باقر نمازی، سیامک نمازی، فرهاد عبدصالح، کامران قادری، نزار زکا و علیرضا امیدوار آنها را متهم به «جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا» متهم کرد و گفت هر کدام از این شش شهروند دوتابعیتی «در دادگاه به ده سال حبس محکوم شده اند.»
در حال حاضر چندین شهروند دوتابعیتی به اتهام‌های مختلف در زندان اوین به سر می‌برند، نازنین زاغری، شهروند ایرانی–بریتانیایی، کمال فروغی، شهروند ایرانی– بریتانیایی، کامران قادری، شهروند ایرانی– اتریشی، صابر حسن پور، شهروند ایرانی– هلندی، نزار زکا، شهروند آمریکایی- لبنانی، رویا صابری نوبخت، شهروند ایرانی – بریتانیایی و کارن وفاداری، شهروند ایرانی– آمریکایی. همچنین احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی است که پیش از بازداشت ساکن کشور سوئد بود.
ژیائو وانگ، شهروند چینی- آمریکایی است که به ۱۰ سال حبس به اتهام جاسوسی برای دولت آمریکا محکوم شده و اکنون در زندان اوین است.
کامران قادری در حالی به همراه پنج زندانی دو تابعیتی دیگر و در پرونده های جداگانه به «اتهام جاسوسی و همکاری با دول متخاصم» به ۱۰ سال حبس محکوم شدهاند که طبق سند رسمی وزارت امور خارجه که در ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۲ منتشر شد ایران هیچ کشوری جز اسرائیل، را مصداق «کشور متخاصم» و در واقع دشمن با جمهوری اسلامی نمی داند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر