۱۳۹۶ شهریور ۱۷, جمعه

برخورد نیروهای امنیتی با شهروندان سنندجی معترض/ تداوم فضای امنیتی در شهر بانه



صدها تن از شهروندان سنندجی روز گذشته در نزدیکی میدان اقبال این شهر راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند که با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عصر روز گذشته ۱۶ شهریور ماه با حضور صدها تن از شهروندان سنندجی ، یک راهپیمایی در اعتراض به کشتار کولبران در نزدیکی میدان اقبال این شهر برگزار شد ؛ این تجمع با دخالت نیروهای ضد شورش مواجه و منجر به بازداشت دستکم پنج تن شد.
گفتنی است که از روز سه شنبه ۱۴ شهریورماه به دنبال قتل دو کولبر کُرد در مناطق مرزی بانه ، اعتصاب و اعتراضات گسترده در این شهر  برگزار شد و با گذشت چهار روز وضعیت این شهر همچنان امنیتی توصیف شده است.
نیروهای امنیتی طی چند روز گذشته حداقل ۱۷ شهروند را بازداشت و به محل نامعلوم منتقل کرده‌اند و همچنین تمام مدیران کانال‌های تلگرامی به صورت تلفنی احضار و در خصوص پوشش اخبار اعتراضات شهر بانه مورد بازجویی و تهدید قرارگرفته‌اند.
بامداد روز دوشنبه ۱۳ شهریورماه، در تیراندازی هنگ مرزی دو نفر از کولبران محلی که یکی از آنها دهیار بود، کشته شدند. خانواده‌های کشته‌شدگان و شماری از ساکنان بانه از در پی این رخداد در مقابل فرمانداری تجمع کرده و خواهان رسیدگی فرمانداری به این مسئله شدند.
محسن بیگلری، نماینده بانه در مجلس شورای اسلامی همزمان با درگیری‌های روز چهارشنبه ادعا کرده است که موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کند.
تاکنون ده‌ها کولبر از طرف نیروهای هنگ مرزی و سپاه پاسداران در مناطق مرزی هدف قرار گرفته و کشته‌شده‌اند.
اگر چه سخنگوی دولت روز سه شنبه از مصوبه دولت در زمینه کولبران خبر داد، اما علیرغم وعده‌هایی در این زمینه هنوز سیاست مشخصی از طرف دولت اعلام نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر