۱۳۹۶ شهریور ۱۷, جمعه

نزار زاکا ؛ وخامت وضعیت جسمانی و مخالفت مسئولین با وی انتقال به بیمارستان



وکیل نزار زکا، شهروند لبنانی و مقیم آمریکا که در زندان اوین به سر می‌برد، از وخامت وضعیت جسمانی این زندانی امنیتی خبر داده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، جیسون پابلت ، وکیل آمریکایی نزار زاکا که محکوم یه ۱۰ سال حبس است ، به کمپین بین المللی گفت: « دیروز رییس زندان اوین کاغذی را به او داده تا امضا کند. متن به زبان فارسی بوده و هیچ‌ کس هم برای او ترجمه نکرده ، از آن‌ جایی که نزار نمی‌دانسته این اعتراف‌ نامه است یا چیزی مربوط به امورات پزشکی او امضا نکرده است. قبلا هم گفتم که سعی می‌کنند از او اعتراف بگیرند و چندین بار از او خواسته‌اند تا متنی به زبان فارسی را امضا کند. نزار هرگز چیزی را تا از محتوایش مطلع نشود امضا
نخواهد کرد. این حق اوست که بداند چه چیزی را باید امضا کند.»
جیسون پابلت با اشاره به کاهش وزن شدید نزار زاکا گفت: «من از نظر حقوقی نمی‌توانم وارد جزییات شوم اما می‌خواهم به شما اطمینان دهم حال موکلم به طور جدی خراب است و داروهای بهداری هم به او کمکی نمی‌کند. پزشک بهداری هم گفته که نراز نیاز به پزشک متخصص دارد. با این حال ما نمی‌دانیم چرا رییس زندان اوین با انتقال او به بیمارستان مخالفت می‌کند. چند روز پیش رییس زندان سر موکلم داده زده که به هیچ‌کجا منتقل نمی‌شود ولی دلیلش را هم ارائه نکرده است. این رفتارها انسانی نیست.» به گفته وکیل نزار زکا، او پیش از زندان مبتلا به بیماری نبوده است و این علایم محصول دوران زندان است.
جیسون پابلت با اظهار این‌که آن‌ها همچنان درخواست‌های خود را برای مقامات قضایی ایران ارسال خواهند کرد، گفت: «ما تاکنون بارها خواسته‌ایم تا اجازه دهند نزار پزشک متخصص را ببیند و همچنان هم تلاش خواهیم کرد. امیدواریم یک نفر کار درست را انجام دهد و اجازه بدهد تا او درمان شود. این یک شکنجه است. کسی نمی‌تواند چنین رفتارهای با انسان دیگر حتی برای اعتراف‌گیری داشته باشد.»
نزار زاکا که از او به عنوان کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات یاد می‌شود، تابستان سال ۹۴ با دعوت شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس‌جمهوری ایران برای شرکت در «دومین همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» به ایران سفر کرد.
چندی بعد رسانه‌های ایران اعلام کردند که سپاه پاسداران او را به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر کرده است. شهریورماه امسال این شهروند لبنانی در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم به ۱۰ سال زندان و پرداخت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار جریمه محکوم شد.
سازمان عفو بین‌الملل گزارش کرده است که نزار زاکا تا ماه‌ها پس از بازداشت از داشتن وکیل محروم بود و تنها دو جلسه کوتاه دادگاه غیرعلنی را سپری کرد.
به تازگی وکیل زاکا در بیانیه‌ای نوشت: «نزار همان‌طور که در طول این مخمصه اعلام کرده است همچنان ابراز بیگناهی می‌کند. حکومت ایران باید سیاسی‌کاری را کنار گذاشته و پیش از وخامت اوضاع همان‌طور که اخیراً در مورد یک آمریکایی در کره شمالی پیش آمد نزار را بر مبنای انسان‌دوستی آزاد کند».
نزار زاکا یکی از چهار آمریکایی دارای اقامت دائم یا شهروندی است که اکنون در ایران در زندان هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر