۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۳, چهارشنبه

اجساد ۲۱ معدن‌ کار محبوس شده از معدن یورت استان گلستان خارج شد.



انفجار در معدن زغال‌سنگ آزادشهر باعث تخریب بخشی از معدن و حبس حدود ۵۰ نفر از کارگران مشغول به کار در آن شد که به گفته معاون امداد جمعیت هلال احمر استان گلستان با توجه به اینکه در میزان گاز ۸۰۰ درجه دیگر موجودی زنده نمی ماند، احتمال اینکه معدن‌چیان محبوس فوت کرده باشند زیاد است. تعداد حادثه دیدگان انفجار ۶۷ تن برآورد شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، ساعت ۱۲:۰۵ دقیقه ظهر امروز چهارشنبه در معدن زغال‌ سنگ آزاد شهر انفجاری شدید رخ داد و باعث تخریب بخشی از این معدن شد که متأسفانه تعدادی از کارگران مشغول به کار در آن مجروح و تعداد زیادی در تونل‌های معدن محبوس شده‌اند که اطلاع دقیقی از وضعیت آنها در دسترس نیست.
معاون امداد جمعیت هلال احمر استان گلستان گفت: ۲ تیم جستجوی ۳ نفره وارد تونل معدن زغال سنگ شهرستان آزادشهر شدند.
علیرضا صیار، از ورود ۲ تیم جستجوی سه نفره در تونل زغال سنگ معدن زمستان یورت آزادشهر اطلاع داد و اظهار داشت: تاکنون ۳۰۰ متر لوله‌گذاری انجام شده است.
وی تصریح کرد: مشکل اصلی ما انباشته شدن گاز است و این موضوع سرعت امدادرسانی را کم کرده است.
معاون امداد جمعیت هلال احمر استان گلستان ادامه داد: تاکنون توانستیم  با هوادهی و لوله‌گذاری میزان گاز را از ۸۰۰ درجه به ۶۰ درجه برسانیم.
صیار تاکید کرد: اگر این میزان به ۳۰ درجه برسد تردد در داخل تونل امکانپذیر خواهد بود.
معاون امداد جمعیت هلال احمر استان گلستان با بیان اینکه در میزان گاز ۸۰۰ درجه دیگر موجودی زنده باقی نمی‌ماند، افزود: احتمال اینکه معدن‌چیان فوت کرده باشند، وجود دارد.
خبرگزاری ایلنا، به نقل از چند شاهد عینی از خروج دو پیکر از زیر آوار معدن یورت خبر داده بود.
این در حالی است که حمیدرضا منتظری، معاون بحران استانداری گلستان گفته “هیچ کارگری جان خود را از دست نداده است.”
آقای منتظری تعداد مفقودین را ۲۶ و تعداد مصدومین این حادثه را ۴۰ نفر اعلام کرده است.
همزمان، سازمان هلال‌احمر استان گلستان از خارج شدن ۵۰ مصدوم از معدن یورت خبر داده است.
سرپرست فوریت‌های پزشکی استان گلستان ادامه داد: از این تعداد ۱۲ نفر به دلیل مصدومیت جدی‌تر با بالگرد به مراکز درمانی شهرستان‌های مجاور اعزام شدند.
بوی گاز از روز گذشته استشمام می‌شد؛ بارها به مسئولان تذکر دادیم
یکی از معدنچیان زمستان یورت با بیان اینکه ۱۸ ماه حقوق ما را پرداخت نکردند، گفت: از سال ۱۳۹۲ تا کنون مسئولان مربوطه حقوقها را به صورت کامل واریز نکردند و در هر سال سه تا چهار ماه از حقوق ما را نپرداختند.
رضا محمودی پارسیان با بیان اینکه این مسیر تونل در گذشته نیز از ایمنی مناسبی برخودار نبود، اظهار داشت: ما بارها این مسئله را به مسئولان مربوطه معدن در شهرستان و استان اعلام کرده بودیم.
یکی از معدنچیان معدن زمستان یورت با بیان اینکه متاسفانه تاکنون هیچ گونه عکس‌العملی از سوی مسئولان انجام نشده بود، افزود: این تونل به صورت یک‌طرفه و  محوطه بسته است و وقتی انفجار صورت می‌گیرد همه موجودات زنده در تونل بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست می‌دهند.
این کارگر معدن با بیان اینکه تنها حقوق ۷۳۰ تا ۷۷۰ هزار تومان برای یک کارگر معدن در سال‌های گذشته در نظر گرفته می‌شد، گفت: امسال این میزان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.
محمودی‌پارسیان ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون مسئولان مربوطه حقوق‌ها را به صورت کامل واریز نکردند و در هر سال ۳ تا ۴ ماه از حقوق ما را نپرداختند.
وی گفت: این در حالی بود که در هر سال ۳ ماه از بیمه ما را پرداخت می‌کردند و براساس قانون نیاز بود که این‌ها در طول سال ما را بیمه می‌کرند و این حق ما معدنچیان بود.
این کارگر معدن با بیان اینکه معدنچیان در ۲ کارگاه و در هر شیفت ۱۶ ساعته فعالیت می‌کردند، افزود: به صورت متوسط در هر کارگاه ۸ نفر مشغول به فعالیت بودند.
این کارگر معدن  با بیان اینکه از روز گذشته بوی گاز در معدن استشمام می‌شد، افزود: این موضوع به مسئولان توزیع داده شده بود ولی در محل کارگاه یک دستگاه گاز برای سنجش گاز در معدن وجود نداشت.
محمودی پارسایی با بیان اینکه این تونل‌ها راه دیگری ندارند و در مدت یک ربع تا ۲۰ دقیقه اکسیژن به اتمام می‌رسد، افزود: بارها این موضوع را تذکر دادیم اما هر کسی اعتراضی می‌کرد از کار اخراج می‌شد.
وی با بیان اینکه باید با ایمنی صفر به کار خود ادامه می‌دادیم، افزود: ۱۷ تا ۱۸ ماه طلبکار هستیم و حقوق نگرفتیم چرا که در هر سال ۳ تا چهار ماه از حقوق ما را پرداخت نکردند.
امکان انفجار دوباره در معدن آزادشهر
مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: معدن در شرایطی قرار دارد که امکان انفجار دوباره است و مردم به این مکان مراجعه نکنند تا مشکل جدیدی به وجود نیاید.
صادقعلی مقدم عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: انفجار در یکی  از تونل‌های معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر که در  مسیر آزدشهر به  شاهرود در ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح امروز به وقوع پیوست.
مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان  یادآور شد: با توجه به اینکه امدادرسانی در معدن شرایط خاصی دارد و نوع انفجار و همچنین وجود گازهای سمی، از مردم درخواست داریم که به محل حادثه مراجعه نکنند.
مقدم با بیان اینکه براساس آمارهای مسئولان معدن بین ۲۴ تا ۲۶ کارگر گرفتار شدند، افزود: اکثر مصدومانی که به بیمارستان منتقل شدند امدادگرانی بودند که  برای نجات کارگران گرفتار شده وارد عمل شدند ولی اما دچار گازگرفتگی شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر