۱۳۹۶ اردیبهشت ۳۱, یکشنبه

انفجار یورت حاصل اهمال‌ها و بی‌تدبیری‌ها : « کارگران دو هزار متر زیر زمین به حال خود رها شده بودند »



یک فعال کارگری در رابطه حادثه معدن یورت با اشاره به عدم رعایت اصول ایمنی و نبودن نظارت و کنترل در این حادثه می‌گوید که کارگران یورت دو هزار متر زیر زمین به حال خود رهاشده بودند و در معدنی مملو از گاز متان و فاقد اصول ایمنی فعالیت داشته‌اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، بهرام حسنی نژاد، دبیر سابق انجمن صنفی معدن چادرملو، اعلام کرد: اولین مساله ای که باید به آن توجه شود، واگذاری مشاغل پرخطر مثل معادن به بخش خصوصی و افراد فاقد صلاحیت است که در این شرایط، اصول ایمنی به هیچ وجه رعایت نمی‌شود. مساله بعدی این است که کارگران شاغل بایستی آموزش‌های ایمنی ببینند که در معادن خصولتی این اتفاق هم نمی‌افتد.
دبیر سابق انجمن صنفی معدن چادرملو در مصاحبه با ایلنا ادامه داد: حتی اگر همه اصول ایمنی هم رعایت بشود باز هم در معادن، خطرات پیش‌بینی نشده وجود دارد؛ حال شما فرض کنید در معدن پرخطری مثل معدن یورت که مملو از گاز متان است و براساس گزارشات مشخص است که فاقد اصول ایمنی بوده، چقدر احتمال خطر بالا می‌رود.
وی با بیان این که کارگران یورت دو هزار متر زیر زمین به حال خود رها شده بودند؛ ادامه داد: نقطه ضعف بعدی که در همچین مواردی خودش را نشان می‌دهد، عدم آزادی کنش صنفی و فقدان تشکل های مستقل است که کارگران را بی دفاع می‌سازد و دست کارفرمایان را برای هر نوع اجحافی باز می‌گذارد.
حسنی‌نژاد افزود: در فیلم ها و کلیپ‌های یورت دیدیم که  کارگران بازمانده از حادثه می‌گویند چند ده میلیون طلبکاریم ولی پول نداریم فرزندمان را دکتر ببریم و این یعنی فاجعه به معنای واقعی کلمه.
این فعال کارگری در ادامه گفت: عدم رعایت اصول ایمنی، فقدان نظارت و کنترل مسئولان و بازرسان وزارت کار و ممانعت از ایجاد تشکل و کنش صنفی، مجموعه عواملی هستند که بستر مناسبی برای این قبیل فجایع فراهم می‌کنند.
حسنی‌نژاد در پایان گفت: متاسفانه کارگران، سنگ زیر آسیاب هستند؛ حالا پس از این حادثه، معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار بازماندگان یورت خواهد بود؟ کدام یک از مسئولان قرار است پاسخگوی خانواده ها و فرزندان این معدنکاران شهید باشند؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر