۱۳۹۶ اردیبهشت ۳۰, شنبه

قطع نخاع شدن کارگری در یک حادثه کار/ صدور جزای نقدی ۷۴۹ میلیون تومانی برای کارفرما



فقدان ایمنی در کارگاهی موجب قطع نخاع شدن کارگر و محکومیت ۷۴۹ میلیون تومانی برای یک کارفرما شد که بدلیل نداشتن وثیقه لازم، کارفرما به مرخصی نرفته و دخترکانش به مدت دوسال روی پدر را نمی بینند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، به همه فکر جوان کسب روزی حلال برای خانواده بود و رسیدن به کارگران زیر دست؛ شاید در همه فعالیت کاری اش به این می اندیشید که چگونه برای دو دختر دانش آموز خود بتواند مقدمات یک زندگی خوب را فراهم کند و شاید به فکر آینده آنها بود؛ اما گویا سرنوشت با او همراه نبود و شاید هم بیشتر از سرنوشت، اهمال و بی دقتی خود بود که چنین رویداد تلخی در زندگی اش رقم خورد؛ چون کارگرش قطع نخاع و او بابت دیه ۷۴۹ میلیون تومانی روانه زندان شد.
این جوان ۳۶ ساله در پی انجام یک قرارداد جوشکاری ساختمانی به عنوان سرپرست کارگاه به دلیل رعایت نکردن اقدامات ایمنی در اثر جابجایی تیرآهن از طبقه چهارم یک بنای نیمه کاره، ناخواسته موجب مصدوم شدن کارگرش از ناحیه کمر و در ادامه قطع نخاع شدن او می ‌شود.
براساس گزارش انتظامی و پزشکی در فرآیند رسیدگی قضایی به این پرونده ، دادگاه این مددجوی تحت حمایت ستاددیه را با عنوان ایراد صدمه بدنی غیرعمد در پی حادثه کارگاهی مقصر اصلی اعلام می کند.
دادگاه این مددجو را همچنین به میزان ۸۰ درصد دیه نقص اعضایی که در پی این واقعه برای همین دامنگیر سلامت جسمی کارگر ۲۲ ساله خود شده بود ، به رد دیه‌ ای کمر شکن محکوم می‌شود.
«م. الف» با یک مبلغ بدهی ۷۴۹ میلیون تومانی مواجه شد که باید آن را پرداخت می کرد اما او با فروش همه اسباب و وسایل زندگی خود تنها ۳۰ میلیون تومان آن را توانست فراهم کند.
ستاد دیه در فرآیند آزادی این زندانی بدهکار، با برگزاری جلسات متعددی با خانواده شاکی مبلغ ۴۶۹ میلیون تومان را گذشت رضایتمندانه گرفته است اما او از اردیبهشت سال ۹۴ تا کنون یعنی به مدت دوسال در حبس به سر می برد.
همسر جوان و دو دختر دانش آموز این مددجو در نبود سرپرست خانواده با اتکا به یارانه دولتی در منزل پدری وی زندگی خود را می گذرانند و مهمتر اینکه او از زمان زندانی شدن به دلیل ناتوانی در تامین تضامین لازم نتوانسته از مرخصی بهره‌مند شود و خانواده خود را ببیند.
سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد مردمی دیه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضائی ایرنا، با هشدار به همه کارفرمایان در رعایت نکردن موارد ایمنی کارگاهی گفت: با نگاه به این پرونده درمی یابیم دیه یک فرد قطع نخاع شده و آسیب بابت رعایت نکردن موارد ایمنی کارگاهی بیش از دیه دو فردی است که جان خود را از دست داده اند؛ حتی اگر آسیب دیدن کارگاهی ناخواسته و گرفتن جان یک نفر خواسته وعمدی باشد.
وی ادامه داد: در همین پرونده با قطع نخاع مددجوی یاد شده از ناحیه هر دو پا بابت پارگی شدید عصبی به طور دائمی فلج شده و بی اختیاری ادارش دیه یه مرد کامل شده و شکستگی دنده شماره ۵ (سمت راست) و شکستکی مهره دوزادهم پشتی و مهره اول کمری موجب شده این فرد به نوعی زندگی نباتی داشته باشد؛ همچنین ناتوانی دائمی جنسی و زخم بستر شدید در دو طرف کشاله ران ناحیه خارجی و میان دو راهی همه و همه مشکلاتی است که در کنار اختلالات روانی و اضطرابی به این کارگر صاحب اولاد وارد شده است.
۸۴ زندانی دیه بابت رعایت نکردن ایمنی کارگاهی و حوادث کارگاهی
مدیرعامل ستاد دیه کشور اظهار کرد:۸۴ زندانی در اثر حوادث کارگاهی در حال حاضر در زندان هستند و همگی هم واجد شرایط و نیازمند گزارش شده اند.
وی ادامه داد: از این تعداد جمعیت، ۵۶ نفر بابت وقایع منجر به فوت و ۲۸ نفر بابت حوادث منجر به جرح گوشه زندان تحمل حبس می کنند و وضعیت افراد صدمه دیده در این قبیل پرونده ها بقدری حاد هست که ستاد، اصل اخذ رضایت را تقریبا در مورد این قبیل از مصدومان و شاکیان نادیده گرفته و به دنبال آن است تا دست کم در کنار خسارتهای متعدد روانی و اجتماعی و جسمی به فرد مصدوم و خانواده‌اش، در بحث هزینه های درمانی بیشترین مساعدت را داشته باشد.
فارس رکورددار زندانیان دراثر رعایت نکردن موارد ایمنی کارگاهی
جولایی با بیان اینکه استان هایی مثل آذربایجان غربی ، اصفهان، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی و شمالی، سیستان و بلوچستان، سمنان، قم ، گیلان و هرمزگان هیچ زندانی نه فوتی و نه جرحی در این مورد بغرنج ندارند، گفت: اما در مقابل استانی مانند فارس به تنهایی ۳۸ مددجو در این رابطه در زندان دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر