۱۳۹۵ مرداد ۴, دوشنبه

۹.۷ میلیون کارگر ایرانی زیر خط فقر هستند


kargaran

کاهش نرخ تورم رسمی تاثیری در معیشت کارگران نداشته است. فعالان کارگری می‌گویند که ۷۵ درصد مزدبگیران زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
بر اساس اعلام مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم رسمی تک رقمی شده و به نسبت بهار سال گذشته نزدیک به پنج درصد کاهش یافته است. اما گزارش بانک مرکزی از قیمت مواد غذایی در هفته گذشته نشان دهنده افزایش قیمت کالاهای اساسی در یک‌سال گذشته است.
برپایه گزارش بانک مرکزی قیمت برنج به نسبت تیر ماه سال قبل ۴۱.۶ درصد و قیمت قند و شکر ۳۸.۵ درصد افزایش یافته است. پس از این دو گروه کالایی، حبوبات با ۲۸.۸ درصد، گوشت قرمز با ۱۹.۹، چای با ۱۴.۸ و میوه‌های تازه با ۱۲.۴ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.
بنا بر اعلام بانک مرکزی روند افزایشی قیمت مواد غذایی در آخرین هفته تیر ماه نیز ادامه داشته است. معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران صبح دوشنبه پنجم مرداد در واکنش به گرانی قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار گفت: «قیمت دانه‌های خوراکی ۵۰ درصد افزایش داشته است.»
معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران هم، روز یکشنبه سوم مرداد «دلالان» را عامل افزایش قیمت شکر دانست.

سفره‌های خالی کارگران

افزایش قیمت کالاهای ضروری در حالیکه دولت با افزایش دستمزد کارگران بر پایه نرخ تورم سبد کالاهای ضروری مخالفت کرد، به افزایش شکاف هزینه و درآمد کارگران انجامیده است.
هادی ابوی دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران دوشنبه چهارم مرداد به خبرگزاری مهر گفت که هر روز تعداد بیشتری از کارگران قدرت خرید خود را از دست می‌دهند و «این مسئله باعث تشکیل خط فقر جدید و ریزش مرتب معیشت نیروی کار به زیر خط فقر شده است».
او با بیان اینکه «دولت اراده‌ای برای حل مسئله قراردادهای موقت ندارد»، از افزایش تعداد کارگرانی که بر اساس قراردادهای جدید «حداقل حقوق را می‌گیرند»، خبر داد و گفت: «فاصله دستمزد و هزینه خانوارهای کارگری روز به روز افزایش می‌یابد.»
بر اساس مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران ۸۱۲ هزار تومان اعلام شده است. ابوی با یادآوری اینکه «کارگران خواستار افزایش حداقل دستمزد بر اساس نرخ تورم سبد کالاهای ضروری بودند»، گفته است که با این وضعیت« بیش از ۹.۷ میلیون نفر از ۱۳ میلیون کارگر در بازار کار ایران حداقل دستمزد را می‌گیرند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر