۱۳۹۵ مرداد ۷, پنجشنبه

از سرنوشت جوانان بازداشت‌شده یارسان در کرمانشاه اطلاعی در دست نیست

حسن روحانی ۲۷ تیر در بیست و نهمین سفر استانی‌اش به کرمانشاه رفته بود. سفر رییس جمهوری اسلامی به این استان برای گروهی از هواداران یارسان (اهل حق) پرپیامد بود: ۱۶ جوان یارسانی که شامگاه ۲۸ تیر در اعتراض به تبعیض و نقض حقوق یارسان مقابل ساختمان سپاه پاسداران در کرمانشاه اجتماع کرده بودند بازداشت شده‌اند. از سرنوشت آن‌ها هنوز اطلاعی در دست نیست.
سه شهروند یارسان در کرمانشاه که لب‌های خود را در اعتراض به «تبعیض» دوختند
سه شهروند یارسان در کرمانشاه که لب‌های خود را در اعتراض به «تبعیض» دوختند
مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان گزارش داده بود که در سفر حسن روحانی به کرمانشاه،سه جوان یارسانی به نام‌های سیاوش حیاتی، امین عباسی و نوشاد طاهری در اعتراض به «تبعیض و بی‌توجهی به خواست و مطالبان جامعه یارسایان» لب‌های خود را دوختند.
اداره اطلاعات استان کرمانشاه این سه نفر را بازداشت کرد.
سپس صدها نفر از طرفداران یارسان مقابل ساختمان سپاه پاسداران اجتماع کردند و خواهان آزادی هم‌کیشانشان شدند. نیروهای سپاه و اطلاعات ۳۸ نفر از معترضان را بازداشت کردند.
اجتماع دیگری در اعتراض به این بازداشت‌ها برگزار شد که ۱۶ نفر دیگر هم بازداشت شدند. از سرنوشت این بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.
یارسان در قانون اساسی ایران به عنوان اقلیت دینی به رسمیت شناخته نشده است. پیروان این اقلیت دینی در استان‌هایی مانند کرمانشاه، ‌ همدان، ‌ آذربایجان شرقی، لرستان، مازندران و تهران سکونت دارند.
پیروان آئین «یارسان» در استان کرمانشاه سال‌هاست نسبت به «تبعیض‌ها» و «بی‌عدالتی‌ها» علیه پیروان این آئین اعتراض دارند و در مواردی نیز اعتراض آنها با خودسوزی همراه بوده است.
مرداد ۱۳۹۲ یکی از پیروان آئین یارسان مقابل ساختمان مجلس خود را به آتش کشید و پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.
علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با شماری از پیروان آیین اهل حق (یارسان) دیدار داشت و پذیرفته بود که در کشور برخی «تنگ‌نظری‌ها» در مورد آنان صورت می‌گیرد و وعده داده بود که از «حقوق شهروندی» آنان دفاع کند. این وعده‌ها اما تحقق پیدا نکرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر