۱۳۹۶ آبان ۳۰, سه‌شنبه

کشته‌ و زخمی‌ شدن دستکم پنج کولبر در پیرانشهر و بانه



طی روز های گذسته در پی تعقیب و گریز و تیراندازی نیروهای نظامی ایران به سوی کولبران، پنج کولبر مناطق پیرانشهر و بانه کشته و زخمی شدند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عصر روز گذشته ، ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۶، تعدادی از کولبران در منطقه مرزی « شوانی شیخ » بدون اخطار قبلی مورد هدف شلیک مستقیم نیروهای انتظامی ایران قرار گرفته و در نتیجه آن یک کولبر کشته شده و حداقل دو کولبر دیگر نیز زخمی شده‌اند.
هویت کولبر کشته شده از سوی شبکه حقوق بشر کُردستان « حسن مرادی » اهل روستای « امین ‌آباد » پیرانشهر احراز شده است.
« سمکو احمدی » و « رحمان محمود نژاد » نیز که در جریان این تیراندازی زخمی شده بودند به بیمارستان این شهر منتقل شدند و هم اکنون تحت مداوا قرار دارند.
از سویی دیگر روز دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۹۶، کولبری که قبلا در تاریخ ۲ شهریورماه از سوی نیروهای هنگ مرزی در نزدیکی روستای «ننور» مورد هدف تیراندازی قرار گرفته و به شدت زخمی شده بود، به دلیل شدت جراحات در بیمارستان جان باخته است.
هویت این کاسبکار بانه‌ای «نژاد محمدی» احراز شده که متاهل و دارای یک فرزند بوده است.
همچنین مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان گزارش کرده که یک کولبر به با هویت «لقمان واحدی» در محلی به نام «کانی‌خدا» از توابع شهرستان پیرانشهر در هنگام تعقیب و گریز از سوی نیروهای مرزبانی از محدوده‌ی اصلی تردد کولبران خارج شده و بر روی مین رفته است‌.
گفته می شود که او یکی از پاهایش را از دست داده و در بیمارستانی در پیرانشهر تحت مراقبت پزشکی است.
گروه‌های حقوق بشری تیراندازی مستقیم و بدون هشدار به کولبران را «غیرانسانی» توصیف کرده و از این‌گونه اقدامات مأموران نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده‌اند.
کولبرها به افرادی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود اجناسی را از مرزهای ایران وارد یا خارج می‌کنند. آنها بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به این کار اشتغال دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر