۱۳۹۵ مهر ۶, سه‌شنبه

پنج سال زیرتیغ اعدام؛ گزارشی از وضعیت سامان نسیم در زندان ارومیه


سامان نسیم

حکم اعدام سامان نسیم، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه، پس از پنج سال، کماکان پابرجاست.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، حکم اعدام سامان نسیم، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه، علیرغم نقض در دیوان عالی کشور، همچنان “لازم‌اجرا” می‌باشد و تاکنون ابلاغیه‌ای از دیوان عالی کشور مبنی بر نقض حکم این زندانی به زندان مرکزی ارومیه ارسال نشده است.
در خردادماه سال جاری پزشکی قانونی پس از چندین جلسه معاینه سامان نسیم، نامه‌ای در رابطه با “بررسی مسئله بلوغ در حین ارتکاب جرم” به شعبه ۱۲ دادگاه جزایی ارسال کرده و بنا به گفته وکیل سابق سامان نسیم در خصوص این نامه پزشکی قانونی به ضرر سامان نظر داده است.
آخرین جلسه دادگاه این زندانی سیاسی در روز سه شنبه ۲۲تیرماه به دلیل عدم حضور وکیل لغو و به زمان دیگری موکول شد.
لازم به ذکر است که طی ماه گذشته مسئولین زندان ارومیه با احضار این زندانی سیاسی، به وی هشدار داده‌اند که مدت زیادی به اجرای احکام اعدام وی نمانده است.
شایان‌ذکر است که سامان نسیم طی چند ماه گذشته بارها سوی مسئولین جهت اخذ اعتراف تلویزیونی مورد فشار قرارگرفته است.
تارنگار حقوق بشر در ایران در تاریخ ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۴ گزارش کرد؛ روز دوشنبه ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۴، مأمورانی که خود را از کارمندان بخش حقوق کودک ستاد حقوق بشر معرفی کرده بودند خواستار انجام مصاحبه ویدیویی از سامان نسیم شده و او را مورد تحدید و فشار قراردادند اما این زندانی سیاسی از انجام این کار امتناع کرد.
این مأموران به سامان نسیم اعلام داشته بودند که این اقدامات به دستور معاون بین‌الملل قوه قضاییه ایران، محمدجواد لاریجانی و دادستان ارومیه انجام می‌گیرد.
سامان نسیم، متولد سال ۷۲، در ۲۷ تیرماه سال ۹۰ توسط نیروهای سپاه پاسداران در مرز سردشت، به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) بازداشت شد. دادگاه انقلاب مهاباد، او را به اتهام عضویت در گروه پژاک و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران، «محارب» شناخت و به اعدام محکوم کرد.
روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه سال ۹۳، سامان نسیم و یونس آقایان به همراه چهار زندانی سیاسی دیگر محکوم‌به اعدام، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند و ازآنجا سامان نسیم و یونس آقایان به زندان زنجان اعزام شدند.
پس از پنج ماه بی‌خبری، سامان نسیم با خانواده‌اش تماس گرفت و گفت که حکم اعدامش فعلاً نقض شده و در زندان زنجان است. سپس، در ۲۸ شهریورماه این زندانی سیاسی از زندان مرکزی زنجان مجدداً به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.
ازآن‌رو که سامان نسیم در هنگام بازداشت ۱۷ سال سن داشته و طبق قوانین بین‌المللی مشمول کنوانسیون حقوق کودک می‌شد، سازمان‌ها و گروه‌های مختلف حقوق بشری نسبت به اجرای حکم اعدام وی واکنش‌های زیادی نشان داده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر