۱۳۹۵ مهر ۷, چهارشنبه

احمد کریمی؛ بلاتکلیفی و محرومیت از حق مرخصی پس از هشت سال حبس


احمد کریمی copy

احمد کریمی، زندانی سیاسی، هم‌اکنون هشتمین سال از دوران محکومیت خود را، محروم از حق مرخصی و رسیدگی پزشکی در وضعیت بلاتکلیف، در زندان رجایی‌شهر کرج می‌گذراند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، احمد کریمی بعد از تغییرات قانون محاربه، برای اعاده دادرسی درخواست داده است که به دلایل نامعلوم تا‌به‌حال پذیرفته نشده؛ رسیدگی مجدد به پرونده‌ این زندانی می‌تواند حکم ۱۵ سال زندان او را کاهش و حتی موجبات آزادی او را فراهم کند.
در قانون مجازات جدید عنوان محاربه حذف شده و مطابق بند ب ماده ۱۰ این قانون اگر مجازات جرمی به موجب قانون جدید تخفیف یابد، قاضی باید حکم سابق را طبق قانون جدید اعمال کند. قانون مجازات قدیم هر نوع ارتباط و هواداری از گروه‌های مسلح مخالف را مصداق محاربه می‌دانست اما قانون مجازات جدید استفاده از سلاح یا شرکت در عملیات مسلحانه را شرط صدور چنین مجازاتی دانسته است.
احمد کریمی، در حالی هشتمین سال از دوران محکومیت ۱۵ساله خود را سپری می‌کند که از حق مرخصی و رسیدگی پزشکی محروم می‌باشد؛ این زندانی سیاسی که از پوسیدگی شدید دندان رنج می‌برد با نداشتن بیمه و عدم حمایت بیمه زندانیان، بر خلاف ادعای مسئولان قضائی کشور، مجبور است هزینه گزافی بابت رسیدگی پزشکی پرداخت نماید که با توجه به ضعف بنیه مالی از انجام آن تاکنون ناتوان مانده است و بر این‌ اساس دچار مشکلات گوارشی شده است.
احمد کریمی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۸، حدود یک ماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸، در هجوم نیروهای امنیتی به خانه‌اش، در اسلامشهر تهران بازداشت شد. وی پس از گذراندن بیش از یک ماه در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ بازداشتگاه ویژه وزارت اطلاعات، مستقر در زندان اوین از سوی دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام محاربه از طریق ارتباط با یک گروه مخالف حکومت ایران به نام «انجمن پادشاهی تندر» و نقش‌آفرینی در اعتراضات پس از انتخابات به اعدام محکوم گردید. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱۵ سال و سه ماه حبس و تبعید به زندان گنبدکاووس کاهش یافت. او همچنین به اتهام خروج غیرقانونی از کشور به یک سال حبس محکوم شد.
این زندانی سیاسی حدود شش سال از حبس خود را در تبعید و در زندان گنبدکاووس بدون رعایت اصل تفکیک جرایم گذراند و در ماه‌های آخر سال ۱۳۹۴ به زندان رجایی‌شهر منتقل شد؛ خانواده احمد کریمی با توجه به دوری راه و مسافت زیاد از اسلامشهر تا گنبدکاووس، بیش از ۴ ماه بود که وی را ملاقات نکرده و از حال او بی‌خبر بودند.
گفتنی است احمد کریمی، دو سال پیش از دستگیری و در سال۱۳۸۶ به اتهام ارتباط با انجمن پادشاهی به اداره اطلاعات اسلامشهر فراخوانده شد و در نهایت بدون تشکیل پرونده و فقدان هرگونه مدرکی وی را رها کردند.
احمد کریمی‌نجار، ۳۷ ساله، که در زندان‌های اوین تهران و گنبدکاووس محبوس بوده است، هم‌اکنون در بند ۱۰ زندان رجایی‌شهر کرج برخلاف اصل تفکیک جرائم، به صورت بلاتکلیف نگهداری می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر