۱۳۹۵ مهر ۵, دوشنبه

یک و نیم میلیون سالمند در وضعیت نامناسب اقتصادی


Image result for ‫سالمندان تحت پوشش‬‎

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد از پوشش ۱٫۵ میلیون سالمند که حدود ۲۵ درصد سالمندان کشور را تشکیل می‌دهند، توسط این نهاد خبر داد.
به گزارش ایسنا، فاطمه رهبر در نشست خبری امروز خود که به مناسبت روز جهانی سالمند برگزار شد، گفت: ۶۲ درصد از سالمندان تحت پوشش این نهاد در روستاها و ۳۸ درصد آنها ساکن شهر هستند.
وی افزود: ۶۲ درصد آنان را نیز زنان و ۳۸ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در مورد وضعیت سنی سالمندان تحت پوشش این نهاد نیز اظهار کرد: ۴۰ درصد این افراد بین سنین ۶۰ تا ۷۰ سال، ۳۵ درصد بین ۷۰ تا ۸۰ سال، ۲۲ درصد ۸۰ تا ۹۰ سال و سایر آنها بالای ۹۰ سال، سن دارند.
استانهای دارای بیشترین و کمترین تعداد سالمندان تحت پوشش
رهبر درباره بیشترین تعداد سالمندان تحت پوشش این نهاد نیز اظهار کرد: کمیته امداد در استان‌های خراسان رضوی، فارس، سیستان و بلوچستان و گیلان دارای بیشترین تعداد مددجویان سالمند هست.
وی درخصوص کمترین استان‌های تحت پوشش نیز گفت: استان‌های سمنان، البرز، یزد و قم از جمله استان‌هایی هستند که دارای کمترین مددجوی سالمند در کمیته امداد بوده و این نشان‌دهنده آن است که بیشتر سالمندان در این استان‌ها در خانه نگهداری شده و روحیه نگهداری سالمند در منزل و حفظ کرامت وی بیشتر مورد اهمیت است.
زنان سالمند بیشتر از مردان سالمند در معرض آسیب قراردارند
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در ادامه ضمن بیان آنکه زنان سالمند بیشتر از مردان سالمند در معرض آسیب هستند، گفت: زنان سالمند با وجود آنکه بیشتر از مردان سالمند مورد آسیب هستند اما از حمایت‌های کمتری برخوردار هستند.
رهبر در ادامه خاطرنشان کرد: اغلب سالمندان تحت پوشش کمیته امداد بیسواد و یا کم سواد هستند که این مساله نیز ضرورت حمایت‌های بیشتر از آنها را ایجاد می‌کند. همچنین آنکه اغلب سالمندان تحت پوشش کمیته امداد در وضعیت جسمی خطر بوده و دارای ناتوانی‌های جسمی متعدد هستند و این در حالی است که آنان فاقد پوشش بیمه نیز هستند.
وی در ادامه بزرگترین چالش کمیته امداد در مسیر حمایت از سالمندان را «توانمندسازی آنها» دانست و گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما در زمینه حمایت از سالمندان، عدم توانایی آنها در رسیدن به توانمندی و خودکفایی است و به طور کلی فرآیند توانمندسازی سالمندان بسیار دشوارتر از گروه‌های تحت پوشش است.
به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد، سالمندان تحت پوشش این نهاد از کاهش میل به زندگی، کمبود اعتماد به نفس، مسائل و مصائبی چون افسردگی و عدم مهارت‌های کافی رنج می‌برند.
۴۸ درصد زنان سالمند تحت پوشش کمیته امداد سرپرست خانوارند
رهبر در ادامه ضمن بیان آنکه اغلب زنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (سرپرست خانوار هستند) گفت: ۶۰ درصد زنان تحت پوشش این نهاد خود سرپرست و سرپرست خانوار هستند این در حالی است که ۶۲ درصد سالمندان تحت پوشش نیز زن بوده که ۴۸ درصد آنان معادل ۵۲۰ هزار نفر سرپرست خانوار هستند.
وی در ادامه به زمین‌گیری سالمندان نیز اشاره کرد و گفت: ۴۲ هزار نفر سالمند زمین‌گیر تحت پوشش کمیته امداد بوده که نیاز ویژه به پرستار و پزشک دارند همچنان که نیاز است که محل سکونت‌شان متناسب با شرایط آنها اصلاح شود.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در ادامه عدم پوشش بیمه‌ای سالمندان یک ضعف قانونی دانست و گفت: در معاونت حقوقی و پارلمانی کمیته امداد در جهت رفع مشکل بیمه‌ای سالمندان تحت پوشش در حال فعالیت هستیم اما راه‌حل بهتر آن است که دستگاه‌های متولی نظام در این حوزه به سمت پوشش بیمه‌ای سالمندان تحت پوشش این نهاد اقدام کنند.
رهبر در ادامه به تنهایی سالمندان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با معضل تنهایی سالمندان در کشور مواجه هستیم که نیاز است با فرهنگسازی مناسب در این زمینه تلاش شود تا اعضای خانواده نسبت به نگهداری سالمند در منزل و در درون نهاد خانواده ترغیب شوند و با ارائه حمایت‌هایی از اعضای خانواده در قبال نگهداری از سالمندان خود این مساله را بیش از پیش در کشور پیگیری کنیم.
سالمندانی که بدلیل ضعف مالی از سوء تغذیه رنج می‌برند
به گفته وی، برخی سالمندان تحت پوشش این نهاد به علت ضعف مالی از سوءتغذیه رنج می‌برند.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد ادامه داد: تامین حداقل نیازهای سالمندان و حفظ شان و منزلت آنها همواره در دستور کار کمیته امداد قرار داشته و علاوه بر آن زمینه توانمندسازی آن دسته از سالمندانی که امکان ورود به چرخه خودکفایی و همچنین اشتغال آن را نیز دارند، با جدیت دنبال می‌کنیم.
رهبر در ادامه ضمن بیان آنکه کمیته امداد انواع کمک‌های معیشتی و موردی را به سالمندان تحت پوشش خود ارائه می‌کند، گفت: این مبلغ از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان با توجه به تعداد خانوار است به طوری که برای خانواده‌های ۱ نفره ۵۳ هزار تومان، ۲ نفره ۶۰ هزار تومان، ۳ نفره ۷۵ هزار تومان و بیش از ۵ نفر ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.
وی گفت: ۴۱ درصد افراد تحت پوشش این نهاد در خانواده‌های یک نفره، ۲۹ درصد ۲ نفره، ۱۵ درصد ۳ نفره، ۸ درصد ۴ نفره، ۴ درصد ۵ نفره و ۳ درصد بیش از ۵ نفر را تشکیل می‌دهند.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد درخصوص وضعیت مسکن سالمندان تحت پوشش این نهاد نیز تصریح کرد: تامین مسکن تمامی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در دستور کار ویژه مهندس فتاح قرار داشته و براساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته، مشکل مسکن تمام مددجویان این نهاد، حل خواهدشد.
رهبر همچنین از پیگیری‌های قضایی  و حقوقی کمیته امداد از مددجویان خود خبر داد و گفت: کمیته امداد نیازمندی‌های قضایی و حقوقی سالمندان را پیگیری و در صورت نیاز، وکیل نیز به آنها معرفی خواهدکرد تا با ارائه حمایت‌های حقوقی، کمترین مشکل را در زمینه قضایی داشته باشند.
وی درخصوص خدمات مکمل و درمانی نیز اظهار کرد: سال گذشته حدود ۳۷۰ میلیون تومان برای خرید سمعک اختصاص داده شد، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به هزینه خرید عینک، ۲۸۰ میلیون تومان برای خرید ویلچر و ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای حل مشکلات دهان و دندان و همچنین ۳۴ میلیون تحت عنوان تامین کمک هزینه‌های دستگاه‌های توانبخشی و حدود ۳۵۰ میلیون تومان برای خرید تشک مواج و سایر لوازم بهداشتی ویژه سالمندان اختصاص داده شد.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد همچنین از اجرای طرح‌های غربالگری ویژه سالمندان نیز خبر داد و گفت: به علت آنکه سالمندان بیش از سایر گروه‌ها در معرض ابتلا به انواع امراض همچون سرطان و… هستند، انجام طرح‌های غربالگری به این قشر را در دستور کار قرار داده و ارائه آموزش‌هایی در زمینه بهداشت فردی، ورزش‌های دوره سالمندی و… را نیز پیگیری می‌کنیم.
پرداخت کمک هزینه ماهانه ۱۰۰ هزار تومانی برای نگهداری سالمندان در منزل
رهبر در ادامه به ارائه هزینه نگهداری در منزل برخی از سالمندان اشاره کرد و افزود: حدود ۱۵ هزار نفر در حال حاضر کمک هزینه نگهداری در منزل سالمندان را از کمیته امداد امام خمینی (ره) دریافت می‌کنند که مبلغ آن ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان است.
وی همچنین به برگزاری همایش بزرگداشت کشوری سالمندان در هفته آینده در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: در این همایش بزرگ کشوری از ۳۵۰ سالمند نخبه در حوزه‌های نویسندگی، شعر و ادبیات، قرائت و حفظ قرآن مجید، هنر، ورزش، نوازندگی، اشتغال و… تقدیر به عمل خواهد آمد.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد همچنین از برنامه‌های آینده این نهاد برای سالمندان خبر داد و گفت: در نظر داریم با تهیه بانک اطلاعاتی جامع از سالمندان و وضعیت آنها در جهت ارائه هرچه بهتر حمایت‌های خود به این قشر و تهیه بسترهای لازم در کشور برای آنها اقدام کنیم.
تمایل برخی سالمندان برای ازدواج مجدد
رهبر همچنین به مساله ازدواج مجدد سالمندان اشاره کرد و گفت: برخی از سالمندان به دلیل توان جسمی و داشتن روحیه شاد و همچنین سلامتی  و توانایی لازم تمایل به ازدواج مجدد داشته که در این صورت مقدمات آن برای آنها از طریق کمیته امداد فراهم خواهد شد.
وی همچنین عنوان کرد: کمیته امداد علاوه بر بسته‌های خدمتی متنوع به سالمندان، مباحثی چون تامین امنیت محیط زندگی این قشر، بهینه‌سازی مسکن سالمندی، ایجاد کانون‌های سالمندی و تلاش به سمت فعال شدن قشر سالمند را نیز پیگیری می‌کند.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد همچنین از وزارت مسکن و شهرسازی درخواست کرد تا نسبت به تامین مسکن سالمندان فاقد مسکن اقدام و این مساله را در دستور کار خود قرار دهند زیرا کرامت و منزلت سالمند بیش از آن است که بخواهد در این دوره سنی از عدم مسکن مناسب رنج ببرد.
رهبر ادامه داد: در چند سال گذشته حدود ۴ میلیون مسکن مهر به مردم واگذار شد. سوال ما آن است که چند درصد آنها به سالمندان اختصاص داده شد؟.
وی همچنین به ضعف قوانین به پوشش بیمه‌ای سالمندان نیز اشاره و تاکید کرد: به طور جدی نیازمند وضع قانین در حوزه پوششی بیمه سالمندان در کشور هستیم.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد ادامه داد: در حال حاضر بیمه تکمیلی سالمندان تحت پوشش بیمه سالمندان صددرصد اجرا، علاوه بر آن بیمه پایه و شهری آنها توسط کمیته امداد تامین و بیمه پایه و روستایی آنها نیز به وزارت بهداشت واگذار شده است.
رهبر همچنین به پوشش بیمه حوادث سالمندان تحت پوشش این نهاد اشاره کرد و گفت: در سال گذشته و سال جاری با اختصاص ۷ میلیارد تومان تمامی سالمندان این نهاد، تحت پوشش بیمه حوادث قرار گرفتند.
پرداخت ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض برای ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار
وی همچنین به ازدواج زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴، ۳۷۰۰ نفر و در سه ماهه اول سال ۹۵، ۵۰۰ نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد اقدام به ازدواج مجدد کردند و به طور سرانه ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض به آنها برای ازدواج مجدد پرداخت می‌شود.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد همچنین به طرح شهید رجایی نیز اشاره کرد و گفت: طرح شهید رجایی از سال ۶۶ تاکنون اجرا و یک میلیون و ۴۸۰ سالمند به موجب آن تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته که از این تعداد یک میلیون و ۱۰ هزار نفر زن و ۷۰ هزار نفر مرد بوده که همگی آنها روستایی و بیش از ۶۰ سال سن دارند.
رهبر همچنین گفت: تمامی هزینه‌های درمانی سالمندان به طور کامل توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد همچنین به هزینه نگهداری سالمندان در مراکز نگهداری نیز اشاره کرد و گفت: کمیته امداد ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه نگهداری هر سالمند در مراکز شبانه‌روزی به این مراکز پرداخت می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر