۱۳۹۵ مهر ۸, پنجشنبه

گزارشی از آخرین وضعیت احمد عسگری؛ روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین


احمد عسگری

احمد عسگری، روزنامه‌نگار در بند، با وجود مشکلات روحی و ابتلای مادرش به بیماری سرطان، همچنان بدون حق مرخصی در زندان اوین نگهداری می‌شود.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مسئولان قضایی همچنان از رسیدگی به وضعیت احمد عسگری، زندانی سیاسی، سر باز می‌زنند؛ این درحالی است که وضعیت روحی وی به دلیل ابتلای مادر تنهای خود به بیماری «سرطان لوزالمعده» به وخامت گرویده و این زندانی سیاسی مجبور به استفاده از قرص‌های آرام‌بخش شده است.
در طی عفو عید فطر سال ۱۳۹۴، محکومیت احمد عسگری به دوسال‌ونیم کاهش یافت و از آن زمان مادر وی با مراجعات مکرر به دادستانی و ارائه مدارک پزشکی دال بر ابتلای وی به صرع و تشنج، خواستار قرار گرفتن پرونده فرزندش ذیل عنوان «عدم تحمل کیفر پزشکی» شده که تاکنون به جایی نرسیده است.
لازم به ذکر است این زندانی سیاسی از بیماری «صَرع و تشنج» رنج می‌برد و نیاز به درمان توسط پزشک متخصص دارد. تمامی اطلاعات پزشکی در پرونده وی موجود می‌باشد اما وزارت اطلاعات بدون توجه به مدارک موجود با آزادی مشروط وی مخالفت کرده است.
گفتنی‌است این زندانی سیاسی برای دیدار با قاضی پرونده جهت یک مرخصی چندروزه نزدیک به ۵۰ روز اعتصاب غذا کرده بود.
احمد عسگری برای اولین‌بار در سال ۱۳۸۸ به اتهام شرکت در ستاد میرحسین موسوی و وبلاگ‌نویسی توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و بعد از ۳۳ روز با تودیع وثیقه ۷۰ میلیونی از زندان آزاد شد. وی در آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به ۳ سال حبس محکوم گردید که این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به تعلیق در آمد.
عسگری در خردادماه سال ۱۳۹۲ توسط وزارت اطلاعات بازداشت و مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت که در نتیجه آن دندان‌های ردیف بالای او شکسته شد و به دلیل ضربات وارد‌شده به سرش دچار حملات شدید صرع و تشنج شد. ماموران وزارت اطلاعات بیش از سه ماه او را در انفرادی نگه داشته و تحت فشار قرار دادند تا به ارتباط با شبکه‌های حقوق بشری خارج از کشور اعتراف کند و در نهایت وی در ۱۶ مهرماه سال ۱۳۹۲ با تودیع وثیقه آزاد شد.
همچنین وی برای دومین‌بار در زمستان سال ۱۳۹۲ توسط وزارت اطلاعات بازداشت و پس از چهار ماه بازداشت موقت به اتهام «انتشار اخبار زندانیان سیاسی از جمله حسین رونقی‌ملکی و نوید خانجانی»، «فعالیت ضدامنیتی در پوشش خیریه و همیاری اجتماعی»، «دیدار و عیادت از خانواده زندانیان سیاسی از جمله سیامک قادری، عبدالفتاح سلطانی و نسرین ستوده» و «حضور در اعتراضات عاشورای ۸۸» در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به پنج سال زندان محکوم شد و حکم زندان وی عینا در شعبه ۳۶ به ریاست قاضی زرگر تأیید شد.
احمد عسگری، روزنامه‌نگار، که سابقه همکاری در روزنامه‌های «اقبال»، «کارون»، «بهار» و «مجله نو» را دارد، از دی‌ماه سال ۱۳۹۳ در زندان اوین به‌سر می‌برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر