۱۳۹۷ خرداد ۱۷, پنجشنبه

آب شرب ۱۲۰۰ روستا در بلوچستان با تانکر تأمین می شود / ۱۱۰ روستای گلستان با تانکر آبرسانی می شوند...



محمد نعیم امینی‌ فرد نماینده ایرانشهر در مجلس گفت که ۳۰۰۰ روستای  فاقد سیستم شبکه آب شرب است و تأمین منابع آبی ۱۲۰۰ روستا در بلوچستان با  عملیاتی می‌شود. همچنین بنابر خبری دیگر ، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان گفت که به دلیل کمبود   آشامیدنی ۱۱۰ روستای این استان با جمعیت ۴۴ هزار و ۸۴۹ نفر با تانکر تامین می شود......
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا مورخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، «محمد نعیم امینی‌فرد» افزود: “۵۰ درصد سیستم آبیاری در در منطقه ایرانشهر در تنش است”.
وی در ادامه تصریح کرد: “۳۰۰۰ روستای بلوچستان فاقد سیستم شبکه آب شرب است”.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت منابع آب شرب در استان اظهار کرد: “بحران آب شرب در شمال استان وجود ندارد، اما در آینده احتمال ایجاد تنش‌های آبی در بلوچستان وجود دارد”.
امینی‌فرد خاطرنشان کرد: “برای حمایت از منافع ملی کشور نباید منابع آب شرب ما وابسته به یک منبع خارجی باشد”.
وی افزود: “۸۵۰ میلیون متر مکعب حقابه ایران از رودخانه هیرمند بر مبنای قراردادی میان ایران و افغانستان است، این قرارداد متعلق به پیش از انقلاب است. اما متأسفانه زمانی که دچار خشکسالی می‌شویم، افغانستان از انجام تعهداتش طفره می‌رود و اعلام می‌کند مدیریت منابع آبی افغانستان مناسب نیست”.
رئیس مجمع نمایندگان استان، با بیان این‌که حوزه منابع آبی این استان به منابع داخلی متکی است، تصریح کرد: “از راهبردهای اساسی و منطقی برای بهبود وضعیت منابع آبی سیستان، انتقال آب شرب از سواحل عمان است و این امر به طور حتم برای ما ارزش راهبردی دارد”.

۱۱۰ روستای گلستان با تانکر آبرسانی می شوند

به گزارش ایرنا مورخ ۹ خرداد ۱۳۹۷، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان گفت: به دلیل کمبود منابع؛ آب آشامیدنی ۱۱۰ روستای این استان با جمعیت ۴۴ هزار و ۸۴۹ نفر با تانکر تامین می شود.
علیرضا شکیبایی فر اظهار داشت: “با فرا رسیدن فصل تابستان ۱۷۱ روستای دیگر گلستان با جمعیت ۱۸۱ هزار و ۱۵۵ نفر دچار تنش آبی شده و به روستاهایی که نیاز آنها با تانکر سیار تامین شود، اضافه می شوند”.
وی اضافه کرد: “آبرسانی در فصل تابستان به بیش از ۲۸۰ روستای گلستان با ۲۳ تانکر سیار با میانگین عمر ۱۲ سال کار سختی است و برای این منظور دست کم به ۳۲ دستگاه تانکر نیاز داریم”.
وی با بیان اینکه آب آشامیدنی روستاهای زیر پوشش شرکت آبفای روستایی گلستان از ۴۰۲ حلقه چاه و ۱۸۴ دهنه چشمه استحصال می شود، افزود: “۸۴۰ روستای استان با ۲۲۲ هزار مشترک از آب شرب سالم بهره مند هستند”.
وی نیاز روستائیان گلستان در شبانه روز به آب آشامیدنی را ۱۵۰ لیتر اعلام و خاطرنشان کرد: “به دلیل کمبود در تامین این ماده حیاتی فقط قادر به تهیه ۳۰ لیتر آن هستیم که ضرورت صرفه جویی در همه بخش ها بویژه کشاورزی و خانگی را بیش از پیش محسوس کرده است”.
به گزارش ایرنا کاهش بارندگی، تغییر اقلیم و گرم شدن هوا و از دیگر سو توجه نکردن به الگوی مصرف بهینه بویژه در بخش کشاورزی و خانگی استان گلستان را طی سال های اخیر با مشکل کمبود آب مواجه کرده است.
استان گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر ۹۴۱ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر