۱۳۹۶ دی ۱۱, دوشنبه

بازداشت هزاران شهروند معترض ؛ آتش گشودن به سوی مردم



شمار کثیری از مردم ایران که از هفتم دی‌ ماه در اعتراض به وضعیت معیشتی خود به خیابان‌ها آمدند ، از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت و تعدادی به دنبال تیراندازی این نیروها کشته شدند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مقامات جمهوری اسلامی کشته شدن ده تن از تظاهرات کنندگان را در شهرهای ایذه ، شاهین‌شهر و زنجان در روز یکشنبه ۱۰ دی‌ماه تأیید کرده‌اند. روز شنبه ۹ دی‌ماه نیز دو تن در اعتراضات شهر دورود کشته و شمار کثیری زخمی شدند؛ فرماندار شهرستان دورود استان لرستان با تأیید کشته شدن این دو شهروند مدعی شد که «این شهروندان به دست سرویس های جاسوسی کشته شده اند» درحالی که شاهدان عینی از شلیک نیروهای امنیتی حاضر در میان نیروهای نظامی خبر دادند.
مسعود کیانی قلعه‌سردی از کشته‌شدگان در شهر ایذه
مسعود کیانی قلعه‌سردی از کشته‌شدگان در شهر ایذه
در ویدیوها و تصاویری که از اجتماع مردم شهرستان‌ها به دست این خبرگزاری رسیده، معترضان علیرغم حضور نیروهای پلیس،شعارهایی علیه رهبری، روحانیون و دیکتاتوری سر دادند؛ «مرگ بر دیکتاتور» و «رفراندوم، رفراندوم، اینه شعار مردم» از جمله شعارهایی است که از سوی معترضان شنیده می‌شود و در بسیاری از ویدیوها دیده می‌شود که نیروها امنیتی-انتظامی ضمن شلیک به سوی تظاهرات کنندگان به ضرب و شتم آنان می پردازند.
اجتماع اعتراضی گسترده مردم تهران نیز در ۱۰ دی‌ماه که از ظهر در خیابان‌های انقلاب و ولیعصر آغاز شد، پس از ورود ماشین‌های آب‌پاش و حمله نیروهای امنیتی با شوکر به خیابان آزادی و خیابان کارگر کشیده شد و معترضان همزمان با شعار علیه مسئولان حکومتی و درخواست رفراندوم، خواستار حمایت نیروهای نظامی شدند. «مرگ بر خامنه‌ای» و «رفراندوم، رفراندوم، این است شعار مردم»، «نیروی انتظامی، حمایت حمایت» و «برادر ارتشی، حمایت حمایت» «خامنه‌ای بدونه، بهزودی سرنگونه» از مهم‌ترین شعارهایی است که در ویدئوهای منتشرشده از سوی معترضان شنیده می‌شود.
گفتنی است؛ در تظاهرات ۹ و ۱۰ دی‌ماه در تهران دستکم ۵۰۰ تن از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده‌اند؛ معاون امنیتی انتظامی تهران بازداشت ۲۰۰ تن از آنان را تأیید کرده است.
حمزه لشنی از کشته شدگان شهر دورود
حمزه لشنی از کشته شدگان شهر دورود
این بازداشت‌ها با خشونت نیروهای امنیتی صورت گرفته و شماری از بازداشت‌شدگان به زندان اوین منتقل‌شده‌اند؛ خانواده‌های بازداشت‌شدگان از روز گذشته در مقابل زندان اوین تجمع کردند و خواستار آزادی فرزندان خود هستند.
در مشهد نیز دستکم ۱۰۰ نفر از هفتم دی‌ماه در بازداشت به سر می‌برند؛ سرپرست دادسرای مشهد بازداشت ۵۲ تن از این شهروندان را تأیید کرده است.
در اصفهان بیش از ۵۰ تن، گیلان ۱۷۰ تن، کرمان ۸۰ تن و کاشان ۵۰ تن، طی تظاهرات پنج روز اخیر بازداشت‌شده‌اند.
همچنین، در پی برخورد شدید نیروهای امنیتی اهواز در تظاهرات هشتم و نهم دی‌ماه، دستکم ۱۰۰ تن بازداشت‌شده‌اند.
فرمانده انتظامی رباط‌کریم هم از دستگیری دو نفر در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر خبر داده است.
علی آقازاده، استاندار استان مرکزی تعداد دستگیرشدگان روز سوم اعتراضات در اراک را ۱۰۰ نفر اعلام کرده است.
منابع مطلع در سبزوار نیز از بازداشت دست‌کم بیست تن خبر دادند که حداقل پنج نفر آنان دانش‌آموزان دبیرستانی‌اند.
این بازداشت‌ها در حالی رخ داد که روز یکشنبه رئیس‌جمهوری ایران طی یک سخنانی ضمن وعده دادن برای بهبود وضعیت اقتصادی، مدعی شد «یک اقلیت و گروه کوچکی علیه مقدسات و ارزش‌های انقلاب و خلاف قانون و خواست مردم شعار می‌دهند. ملت ما به خوبی این‌ها را جمع می‌کند» با این حال، معترضان در شهرهای مختلف بدون توجه به این سخنان امروز نیز به تظاهرات خود ادامه دادند.
شایان ذکر است که از بعدازظهر یکشنبه دهم دی‌ماه دو شبکه تلگرام و اینستاگرام در ایران مسدود شده‌اند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از نخستین ساعات تظاهرات سراسری در صفحه رسمی توییتر خود از این اقدام مردم ایران حمایت کرد؛ وی در آخرین توییت خود اعلام کرد: «ایران به رغم توافق بسیار بدِ دولت اوباما، در همه سطوح شکست خورده است. ملت بزرگ ایران سال‌ها تحت سرکوب بوده و اکنون تشنه آزادی و حقوق بشر است. علاوه بر حقوق بشر، ثروت ایران نیز به غارت رفته؛ زمان تغییر فرا رسیدهاست».
حمایت دونالد ترامپ از اعتراض‌ها در ایران با پشتیبانی سایر مقام‌های آمریکایی ازجمله مایک پنس معاون رئیس‌جمهور، پل رایان رئیس مجلس نمایندگان، وزارت امور خارجه، و چندین سناتور آمریکایی از جمله تام کاتن، تد کروز، جان مک‌کین، لیندسیگراهام و برنی سندرز، و نیز هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده، همراه شده است.
ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور ارشد رییس‌جمهور امریکا نیز روز گذشته اعلام کرد: «تحت تأثیر قهرمانی و شجاعت معترضان صلح‌جو در ایران قرار گرفتم. ما باید در کنار مردم ایران که در پی رهایی از استبداد هستند، بایستیم.»
همچنین شاهزاده رضا پهلوی در یک پیام توییتری نوشت: «حکومت کنونی ایران غیرقابل اصلاح است. این حکومت ۳۸ سال وقت داشت که تعدیل شود اما نشد و در عوض با بر باد دادن سرمایه ملی، ایران را به مناقشات خارجی سوق داد و برای حفظ قدرت ده‌ها هزار تن از ایرانیان را کشت.»
شاهزاده رضا پهلوی نیز با تأکید بر این که «تنها باید متکی به نیروهای خود بود»، اعلام کرده که همواره حامی ملت ایران است و به رایزنی‌های خود در سطح بین‌المللی ادامه خواهد داد.
بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران از روز هفتم دی‌ماه تاکنون صحنه اعتراضات مردم به نظام حاکم بر کشور بوده است.
اعتراضات از خراسان و شهر مشهد با شعار «نه به گرانی» آغاز شد و با شعارهایسیاسی به سایر شهرهای ایران سرایت کرد.
شعارهای معترضان در نفی وضعیت موجود و علیه سران جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، حسن روحانی و به طور کلی نهاد روحانیت حاکم بر کشور بوده است.
بسیاری از شعارها نیز در ستایش از رضا شاه، بنیان‌گذار حکومت پادشاهی پهلوی، و «پشیمانی» از انقلاب سال ۵۷ بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر