۱۳۹۶ دی ۱۴, پنجشنبه

امیرحسین پور جعفر اعدام شد



حکم اعدام امیرحسین پورجعفر، متهم به قنل ستایش قریشی (دختر شش ساله افغان) صبح روز جاری به اجرا درآمد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، غلامحسین اسماعیلی ، رئیس کل دادگستری استان تهران ، با اعلام خبر اعدام این متهم به قتل جوان گفت که « با توجه به تقاضا و اصرار اولیای دم ستایش قریشی و پس از انجام تمامی فرآیندها و تشریفات قانونی ، حکم صادره که به تأیید دیوانعالی کشور رسیده بود به مرحله اجرا درآمد ».
این حکم در ندامتگاه ورامین و با حضور اولیای دم و نماینده دادستان اجرا شده است.
فروردین‌ماه سال ۹۵ جسد ستایش که برای خرید بستنی از منزل خارج شده و برنگشته بود٬ یک روز بعد در منزل امیرحسین پیدا شد و با توجه به طرح این موضوع در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ایران٬ از سوی دادستانی ورامین به صورت «ویژه و خارج از نوبت» در دستور کار قرار گرفت.
۲۰ دی‌ماه سال ۹۵ نیز شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور٬ حکم شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران مبنی بر صدور حکم اعدام برای قاتل بدلبل «ارتکاب قتل به قصاص، تجاوز به‌ عنف» و پرداخت دیه به‌دلیل «جنایت بر میت» به دیه را تأیید کرد.
اعدام قاتل نوجوان ستایش قریشی در حالی صورت گرفت که پیش از این٬ کارشناسان حقوق بشر ملل متحد در بیانیه‌ای از دستگاه قضائی ایران خواسته‌ بودند جلوی اجرای حکم اعدام امیرحسین پورجعفر را بگیرد.
در این بیانیه که از سوی کمیسیون ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر شده٬ آمده بود که متهم در زمان ارتکاب جرم ۱۶ سال داشته‌ و در نتیجه بزرگ‌سال محسوب نمی‌شود.
این کمیسیون یادآوری کرده که اجرای حکم اعدام فردی که در نوجوانی مرتکب جرم شده، برخلاف پیمان‌های بین‌المللی است که ایران نیز آن‌ها را به‌رسمیت می‌شناسد.
پیمان‌نامه‌ای که کمیسیون ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد به آن اشاره دارد، از کشورهای عضو می‌خواهد تا حکم اعدام را علیه افرادی که زیر ۱۸ سالگی به انجام جرم اقدام کرده‌اند، اجرا نکند.
ایران نیز پیمان «حقوق سیاسی و مدنی» و نیز پیمان «حقوق کودک» را به‌رسمیت می‌شناسد، اما تا کنون بارها به اجرای حکم اعدام در مورد متهمانی که زیر ۱۸ سالگی جرمی مرتکب شده‌اند، اقدام کرده‌ است.
سازمان عفو بین‌الملل نیز با صدور بیانیه‌ مشابهی٬ ضمن «وحشتناک» توصیف‌کردن واقعه تجاوز و قتل دختر هفت‌ساله، یادآوری کرده بود که پورجعفر در زمان قتل، زیر ۱۸ سال سن داشته و اعدام او نقض قوانین و پیمان‌های بین‌المللی‌ است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر