۱۳۹۶ بهمن ۳, سه‌شنبه

مسئولان زندان اردبیل، زندانی ۵۶ ساله را وادار به عرعر کردن کردند



زندان مرکزی اردبیل که بعنوان مکانی برای تبعید زندانی سیاسی و غیرسیاسی توسط نهاد های قضایی مورد استفاده قرار میگیرد، همواره با مشکلات مضاعفی چون برخورد سلیقه ای مسئولین، نبود امکانات اولیه‌ای چون آب گرم حمام، قطعی تلفن و مشکلات فاضلابی همچنین خشونت های بدون توجیه قانونی روبه روست. این رفتار های سو مدیریتی طی سال های اخیر افزایش یافته بطوریکه در بازرسی زمستانه زندانیان، پرسنل زندان به یک زندانی ۵۶ ساله گفته”اگر میخواهی به بند بازگردی باید مثل خر عر عر کنی”.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مشکلات زندانیان زندان مرکزی اردبیل و رفتار های فراقانونی مسئولین زندان طی ماه های گذشته روند صعودی داشته است.
از عمده مشکلاتی که زندانیان طی این سالها همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مسئله حمام گرم و فاضلاب بوده است.
استفاده زندانیان از حمام در روزهای جمعه ممنوع و در روز های عادی نبود آب گرم در حمام های این زندان مشکلات عدیده ای بوجود آورده است، مسئولین زندان برای فشار به زندانیان هنگامی که آب حمام در حال گرم شدن است جلوی استحمام زندانیان را به بهتنه های مختلف می گیرند.
از دیگر مشکلات بهداشتی این زندان انسداد چاه های فاضلاب  بند هاست، برای مثال مورخ ۱۰ دی‌ماه سال جاری پس از انسداد فاضلاب یکی از بندهای این زندان به مدت ۴ روز علی‌رغم هشدار زندانیان به مسئولین مربوطه، هیچگونه پیگیری صورت نگرفته و زندانیان که ناظر وضعیت اسفناک بودند با هزینه شخصی اقدام به خرید اسید کردند ولی اینکار نیز بی‌فایده بوده و مسئولین زندان به زندانیان اعلام کرده‌اند “برای تعمیر فاضلاب بودجه کافی نداریم، شما کمک کنید و بین خودتان مبلغ را جور کنید تا تعمیرکار بیاوریم”. این سخن با واکنش منفی زندانیان رو به رو شده و در نهایت در تاریخ ۱۷ دی‌ماه، زندانیان لوله بازکن را تهیه و خود اقدام به تعمیر لوله ها کرده‌اند.
مسئولین زندان نه تنها به وضعیت بغرنج محیط زندان رسیدگی نمیکنند بلکه با بی‌توجهی به این وضعیت زندانیان را با مشکلات خود رها کرده‌اند، آقای فرهاد نوروزی یکی از روسای اندرزگاه این زندان زمانیکه زندانیان مشکلات فاضلاب بند را با وی مطرح کردند مدعی شده که زندانیان عمدا اقدام به خرابکاری می‌کنند.
فرهاد نوروزی به گفته خود بسنده نکرده و زندانیان را در هوای سرد زمستان بدون پوشش مناسب بصورت تنبیهی بمدت یک‌ساعت در محوطه هواخوری زندان نگه‌داشته است.
از زمان شروع اعتصاب غذای محمد صابر ملک رئیسی در اعتراض به مضروب شدن‌اش در زندان تلفن های چند بند این زندان تا مدت ها به بهانه معیوب بودن خطوط بسته شده است.
مختاری، رئیس حفاظت کل زندان های اردبیل مدعی شده که اخبار این زندان توسط زندانیان سیاسی به رسانه ها اطلاع رسانی شده و این سزای این کار بوده و ضمن تهدید به زندانیان اعلام کرده “اگر اخبار زندانیان را به بیرون از زندان منتقل کنید ما تمامی امتیازات شما را اعم از حمام، تلفن و ملاقات های حضوری و کابینی را از شما خواهیم گرفت”.
این گفته با اعتراض زندانیان مواجه شده است. آنها در جواب گفته‌اند که حمام و تلفن از امتیازات زندان نیست و از حقوق اصلی یک زندانی است ولی مسئول حفاظت کوچکترین توجهی به این اعتراض نکرده و خطاب به یکی از زندانیان سیاسی گفته “اگر شلوغ کنید شما را در هوای سرد به میله های هواخوری زندان می‌بندم”.
مسولین مورد اشاره به این رفتارهای فراقانونی بسنده نکرده است. آنها کرامت انسانی زندانیان را نیز براحتی زیر پا می‌گذارند بطوریکه گزارش شده، ولی شایگان زندانی ۵۶ ساله را از بند خود بیرون کرده و برای تحقیر این زندانی گفته اند “اگر میخواهی به بند بازگردی باید مثل خر عر عر کنی”. تنها بعد از اینکه این زندانی “عرعر” کرده است به او اجازه داده شده از فضای سرد هواخوری به بند خود بازگردد.
این زندان از دیرباز شاهد اعمال بدرفتاری مسئولین زندان بوده است بطوریکه محمد صابر ملک رئیسی در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی اشاره کرد که به مدت ۱۴ ساعت در هوای سرد اردبیل با دستبند و پابند در حیاط این زندان به میله بسته شده است.
گزارش شده محمد صابر ملک رئیسی پس از پایان اعتصاب غذای طولانی مدت دچار مشکلاتی چون ناراحتی معده شده و مسئولین بهداری کوچکترین توجهی نسبت به وضعیت این زندانی نمی‌کند.
در حال حاضر، محمد صابر ملک رئیسی به همراه پنج زندانی سیاسی در تبعید به نام های شیراحمد شیرانی، علی پژگل، عبدالکریم شه بخش، ماهر کعبی و نور احمد حسن زهی در زندان مرکزی اردبیل تحمل حبس می نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر