۱۳۹۷ خرداد ۳, پنجشنبه

مخالفت رئیس دستگاه قضا با حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا



صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر مخالفت کرده است. حضور اقلیت‌ها در انتخابات شوراهای شهر و روستا دو هفته پیش در صحن مجمع تشخیص مصلحت بررسی شده اما به رأی‌گیری نرسیده است. بر اساس این گزارش صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و از اعضای حقوقی مجمع ، با حضور اقلیت ها در انتخابات شوراها مخالفت کرده است..... لاریجانی در عین حال رئیس کمیسیون حقوقی مجمع تشخیص مصلحت هم هست.
رئیس قوه قضاییه یکی از پراشتباه ترین، پرفساد ترین و ناکارامدترین دستگاه های انتصابی را اداره می کند و در عین حال سمت های دیگری نیز دارد. مشخص است فردی که نتوانسته در سیستم زیر درست خود عدالت را برقرار کند، نمی تواند در دیگر دستگاه‌ها و نهادها نیز برقرار کننده عدالت و عامل تصویب قوانینی به نفع مردم باشد.
احمد جنتی یکی از نزدیکان فکری و سیاسی آملی لاریجانی از عوامل اصلی عدم حضور  در  یزد است. دبیر شورای نگهبان که این روزها به خاطر نامه‌اش به رئیس جمهور و درخواست عذرخواهی از حسن روحانی به خاطر امضای برجام و انتشار آن نامه با عنوان کلی مجلس خبرگان رهبری مورد توجه و نقد افکار عمومی قرار گرفته است، سال گذشته در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی دستور داد تا هیات‌های نظارت مانع از حضور نمایندگان اقلیت های مذهبی در شوراهای شهر شوند. امری که با مخالفت رئیس مجلس مواجه شد و در نتیجه سپنتا نیک نام با کسب اکثریت وارد شورای شهر گشت.
دبیر شورای نگهبان، هرجا که بتواند با اعمال نظارت استصوابی و اگر هم جایی دستش بسته باشد با استفاده از اختیارات قانونی و فراقانونی خود تلاش می کند تا مخالفان فکری و سیاسی خود را از گردونه های رقابتی حذف کرده تا خود و جریانش امکان حضور بی دردسر در نهادهای انتخابی را داشته باشند خصوصا که می‌دانند چقدر سخت رای کسب می‌کنند.
احمد جنتی نتوانست در گردونه رقابت‌ها یک زرتشتی که مخالفش بود را از حذف کند، از این رو از دیگر روش‌ها استفاده کرد تا مانع از حضور اقلیت‌ها در گردونه انتخابات شوراها شود. در این امر نیز صادق لاریجانی که بسیار مشابه به جنتی فکر و عمل میکند و در واقع با او در یک جریان یعنی جریان اقتدار گرا و سرکوب گر قرار دارد همراه شده است. حال که نتوانسته مانع از رای مردم شود، با استفاده از اختیارات خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در کنار جنتی در شورای نگهبان مانع از راهیابی اقلیت های مذهبی و حتما پس از آن قومی به شوراهای شهر و شاید روزی مجلس می‌شوند.
جریان اقتدارگرا در انتخابات های گوناگون که در معرض رای مردم قرار گرفته، شکست خورده است و بخشی از این شکست ناشی از اقبال اقلیت های مذهبی و قومی به جریان اصلاح طلب و تحول خواه است. برای همین نیز در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، رئیسی و قالیباف تلاش کردند تا با حضور در میان اقلیت ها و دیدار با رهبران آنان وعده های دهند و رای آنان را به سمت خود جلب کنند. اما حال که این تغییر رفتار پاسخ نگرفت، در حال تلاش برای حذف ایرانیانی با دین و حتی قومی متفاوت از عرصه انتخابات هستند.
مخالفت های رییس دستگاه قضا در مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز در همین راستا می توان دید. صادق لاریجانی که در دستگاه تحت امر خود کمترین مخالفت‌ها و نقدها را با بازداشت و احکام سنگنین پاسخ می‌دهد و تحمل کمترین نقدی را ندارد، نباید هم با حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد موافق باشد. او نه‌تنها به شنیدن صدای مخالفان عادت ندارد که حذف مخالفان عادت کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر