۱۳۹۶ مهر ۲۲, شنبه

عفو بین‌الملل « اعدام پسر ۱۷ ساله را متوقف و حکم او را به زندان تبدیل کنید.»



عفو بین‌الملل روز گذشته در خصوص اجرای حکم اعدام قاتل ۱۷ ساله سحر قریشی هشدار داد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عفو بین‌الملل روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات ایران باید فوراً برنامه اعدام پسر ۱۷ ساله‌ای که به خاطر قتل و تجاوز محکوم شده را متوقف کرده و حکم اعدام او را به زندان تبدیل کنند.
امیرحسین پورجعفر قرار است در تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۳۹۶ در یکی از زندان‌های تهران اعدام شود. او در فروردین ۱۳۹۵ بازداشت و پس از ۶ ماه به  قتل و تجاوز به یک دختر ۷ ساله به نام ستایش قریشی از جامعه‌ی تحت تبعیض افغان مجرم شناخته شده و به اعدام محکوم شد.
مگدلنا مغربی معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل گفت: «جای سؤال نیست که این جنایت وحشتناک بوده و فرد مجرم باید مسئول نگه داشته شود. عفو بین‌الملل با خانواده‌یستایش قریشی و جامعه‌ی افغان در ایران درخواست برقراری عدالت  همراه است اما اعدام یکپسر ۱۷ ساله عدالت نیست.»
مغربی گفت: «استفاده از مجازات اعدام علیه افرادی که هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشتند در قوانین بین‌الملل حقوق بشر مطلقاً ممنوع شده است. اگر مقامات ایران این اعدام را در هفته‌یآینده انجام دهند، بار دیگر مرتکب یک تخطی وحشتناک از تعهدات بین المللی شان می‌شوند.»
دادگاه در حکم نهایی خود اظهار داشته که حکم اعدام علیه امیرحسین پورجعفر با در نظر گرفتن «توقعات آحاد جامعه و اذهان عمومی» صادر شده است.
زید رعدالحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز حدود یک ماه پیش در گزارش خود به شورای حقوق بشر اعلام کرد که ایران از معدود کشورهایی است که به اعدام کسانی کهزیر سن قانونی مرتکب جرم شده‌اند، ادامه می‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر