۱۳۹۶ مهر ۲۱, جمعه

گزارشی از مشکلات زندان مرکزی زاهدان ؛ محرومیت های درمانی و پزشکی ادامه دارد



 زندان مرکزی زاهدان که محل نگهداری جمعیتی بالغ بر ۳۵۰۰ تن است با مشکلات شدید بهداشتی و درمانی از جمله عدم دسترسی به امکانات و خدمات پزشکی و نیز محرومیت مضاعف از بابت امکانات بهداشتی رو بروست. زندانیان این زندان از مشکلات زیادی مانند عدم تفکیک جرایم و جمعیت مازاد بر ظرفیت رنج می برند. اعتراضات آنان تاکنون راه به جایی نبرده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندان زاهدان ۱۱ بند دارد که حدود ۳۵۰۰ زندانی با جرائم متفاوت و در بند های مختلف این زندان محبوس هستند دهها تن از این جمعیت را زندانیان سیاسی و عقیدتی تشکیل می دهند.
هم چنین این زندان سه بند قرنطینه دارد که از لحاظ بهداشتی شرایط بسیار بدی دارند. در بند های عمومی این زندان هم وضعیت بهداشتی بسیار نامناسب گزارش می شود.

یک زندانی سابق این زندان به گزارشگر هرانا گفت “وضعیت بندهای عمومی این زندان آن قدر نامناسب است که زندانیان بندهای قرنطینه و سلول های انفرادی را به بندهای عمومی ترجیح می دهند.”

مسئولان زندان با وجود اینکه بارها زندانیان نسبت به وضعیت بهداشتی این زندان به آنها شکایت کرده اند اما هیچ توجهی نسبت به بهبود این وضعیت نشان نداده اند.
علاوه بر این در بندهای عمومی این زندان برخلاف اصول تفکیک زندانیان، کماکان عده ای از زندانیان مبتلا به بیماری ایدز نگهداری می شوند. شیوع ارتباط جنسی در بین عده ای از زندانیان تعداد مبتلایان به ایدز در این محل را نسبت به سالهای گذشته افزایش است.
در سالهای گذشته عدم تفکیک زندانیان بر اساس وضعیت سلامت منجر به گسترش بیماری سل در این زندان و مرگ حداقل سه زندانی شده بود.
هرانا در سالهای گذشته هم از وضعیت نامناسب بهداشتی و درمانی این زندانی بزرگ گزارشاتی را منتشر کرده بود، پس از چند سال لازم به تاکید است وضعیت درمانی در این زندان فرق خاصی نکرده است.
کماکان بهداری زندان با کمبود شدید پرسنل و سهمیه بندی بیماران برای مراجعه به پزشک عمومی روبروست. پزشکان متخصص مانند گوش و چشم و قلب و… به زندان ترددی ندارند و اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان برای دیدن دکتر به ندرت و با دشواری صورت میگیرد.

در بند های مختلف این زندان هر اطاق ۵ در ۶ متر و دارای ۱۸ تخت است که در هر اطاق حدود ۵۰ زندانی نگهداری می شوند و زندانیان به صورت فشرده و کتابی در کنار هم می خوابند. در بند ۲ این زندان که از نظر قانونی گنجایش ۱۰۰ نفر را داراست حدود ۳۸۳ زندانی نگهداری می شوند و سایر بندهای این زندان هم وضعیت مشابه این بند را دارد.

یکی از جدی ترین مشکلات اخیر زندان مشکلات بهداشتی در بند هفت این زندان بزرگ گزارش می شود.

در حال حاضر در این بند که محل نگهداری صدها زندانی معتاد است تعداد ۱۶ سرویس بهداشتی وجود دارد که ۱۱ تای آن خراب است. بنابراین صدها زندانی باید صرفا از ۵ دستشویی استفاده کنند.

از سوی دیگر از ۱۵ حمام در نظر گرفته شده در این بند تعداد ۱۰ حمام خراب است و زندانیان مانند سرویس های بهداشتی مورد اشاره صرفا به ۵ حمام دسترسی دارند.
عدم دسترسی به آب گرم از دیگر مشکلات این محل گزارش می شود به طوریکه زندانیان صرفا در معدود مواردی که امکان استحمام دارند باید با آب سرد اینکار را انجام دهند.
لازم به ذکر است که این زندان علاوه بر اینکه وضعیت غذایی بسیار نامطلوبی دارد به فروشگاه مناسبی برخلاف سایر زندانهای بزرگ کشور دسترسی ندارند تا اقلام مورد نیاز خود را لااقل با هزینه شخصی تامین کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر