۱۳۹۷ تیر ۱۵, جمعه

مافیای زندان و نقش نهادهای امنیتی ؛ جزییات تکمیلی از قتل سازمان یافته وحید مرادی در زندان رجایی شهر کرج...





 در کنار رقابت باندهای قانون شکن ، به کارگیری محکومان جرایم خشن توسط نهادهای امنیتی دلیل دیگری بر چند دستگی بین گروه خلافکاران شناخته شده محسوب میشود.  از محکومان شناخته شده جرایم خشن در تهران نمونه بارزی از قتل های حاصل از درگیری های مرتبط با شبکه سازی این نیروها است. منابع مطلع جزییات جلسه ای در زندان را در اختیار هرانا گذاشتند که بر سازمان یافته بودن این قتل بیشتر صحه می گذارد. شبکه و رویه ای که میتواند در زمان و شرایط مختلف مورد بهره برداری نهادهای امنیتی نیز قرار بگیرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وحید مرادی از خلافکاران خشن شناخته شده در روزهای اخیر در زندان رجایی شهر کرج به قتل رسید. قتل آقای مرادی، از دو منظر قابل توجه است.
در وهله نخست، وجود گسترده سلاح های سرد در زندان، فعالیت باندهای مافیایی و عدم وجود مکانیزم های نظارتی لازم بر زندان که بعضا تعمدی است.
زندانی مانند زندان رجایی شهر کرج که در طبقه بندی سازمان زندانها به محکومان جرایم خشن تعلق دارد بصورت آشکاری فاقد نظارت و اعمال استاندارد است.

مافیای دولتی در زندان رجایی شهر کرج به شدت پیچیده و پیشرفته است، هرانا بارها طی گزارشاتی به مسئله مافیای مواد مخدر، تجارت جنسی، وجود گسترده سلاح های سرد، قتل های سازمان یافته از جمله وجود محلی به نام “رینگ خونین” پرداخته بود.

مسئله دیگر، موضوع سازمان یافته بودن قتل وحید مرادی در زندان رجایی شهر کرج است. این زندانی پرسابقه از جمله “خلافکاران” شناخته شده ای است که بر اساس اطلاعات دریافت شده هرانا، آبان ماه سال قبل، دعوت به حضور در سوریه را که با واسطه نهادهای امنیتی مطرح شده بود نپذیرفت. هر چند هرانا نمیتواند دلیل نپذیرفتن این پیشنهاد را ریشه یابی کند.
مراسم خاکسپاری وحید مرادی در بهشت زهرا

سردار حسین همدانی از فرماندهان سپاه که در سوریه کشته شد، طی مصاحبه ای در سال ۹۴ از «سازماندهی اراذل و اوباش توسط سپاه پاسداران برای سرکوب اعتراضات مردمی در کودتای انتخاباتی سال ۸۸» سخن به میان آورده و گفته بود: «۵ هزار نفر از کسانی که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی در احزاب و جریانات سیاسی حضور نداشتند بلکه از اشرار و اراذل بودند را شناسایی کردیم و در منزل‌شان کنترل‌شان می‌کردیم. روزی که فراخوان می‌زدند این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند. بعد این‌ها را عضو گردان کردم. بعداً این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم باید چنین افرادی که با تیغ و قمه سروکار دارند را پای‌کار بیاوریم. یکی از این‌ها فردی بود به نام ستاری. این ستاری وقتی به جمعیت زد جانباز ۷۰ درصد شد و سال گذشته هم به شهادت رسید.»

این زندانی سابق، رقابت شدیدی با گروه دیگری از خلافکاران سابقه دار تهران و حومه آن داشت که برخلاف او به همکاری گسترده با نهادهای امنیتی و استفاده از رانت روی آورده بودند، افرادی که حتی در طرح های مختلف “ارتقای امنیت اجتماعی” در سطح شهر بارها چرخانده شده بودند ولی اکنون حتی در مهمانی مقامات سطح بالای دولتی دعوت میشوند، تصاویر متعدد و تبلیغی آنها در جنگ سوریه منتشر می شود. از رانت و ثروت بادآورده در کنار مصونیت قضایی بهره مند می شوند و حتی به بهانه های مختلف در صدا و سیما از آنها نام برده میشود یا امکان حضور پیدا می کنند.
فارغ از اینکه مبنای اختلاف آقای مرادی با این دسته از افراد چه بود بهرحال درگیری دامنه دار آنها شبکه ای از خلافکاران شناخته شده را در مقابل هم قرار داده بود.
وحید مرادی از چهره های موثر در این درگیری بعد از اینکه بابت قتل دستگیر شد در خردادماه از اداره آگاهی به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.
روال زندان بر این است که زندانی بین یک تا دو هفته باید در قرنطینه زندان تحمل حبس کند و سپس به بند عمومی منتقل شود. بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا این روال در مورد آقای مرادی اعمال نشده بود و نامبرده بدون طی مرحله قرنطینه به مرحله بند عمومی رسیده بود.
اما مهمترین بخش شهادت افرادی است که هرانا با آنها گفتگو کرده است. این افراد که در زندان دارای مسئولیت هستند به هرانا گفتند در جلسه ای که اواسط خردادماه برگزار شد، وحید مرادی بدون طی قرنطینه قرار به انتقال به بند عمومی شد.
در دفتر رئیس حفاظت زندان جلسه ای با حضور سادات رئیس حفاظت، ذولفعلی رئیس گارد زندان و محمدی مدیر داخلی زندان برقرار شد.
در این جلسه که وحید مرادی نیز حضور داشت، مسئولین مذکور به این زندانی گفتند که او قرار است به “بند یک” زندان منتقل شود.
به گفته شاهدین آقای مرادی به مسئولین گفت در این محل که قبلا هم تحمل حبس کرده بود “دشمن دارد” و “رفتنش عاقبت خوبی نخواهد داشت.”
این زندانی از مسئولین خواست او را به بند ۶ زندان که به نظر محل آرام تری است بفرستند اما مسئولان مخالفت کردند و نهایتا بالاجبار و در معیت سربازان و پرسنل گارد زندان این زندانی به بند ۱ زندان رجایی شهر کرج منتقل و کوتاه مدتی بعد توسط گروهی از زندانیان که عناصر اصلی آن وابستگی نزدیکی به گروههای رقیب آقای مرادی داشتند به قتل رسید.

قتل وحید مرادی برای افرادی که به محیط زندان رجایی شهر کرج، خرده فرهنگ های “شرارتی” و شبکه سازی نیروهای امنیتی در میان این بخش از جامعه آگاه هستند نمونه دیگری از تصفیه حساب و قتل های خاموس میتواند تلقی شود که با فرم دادن به آن تحت عنوان “دعوای ارازل” با تحریک زندانیان در محیط بسته زندان صورت گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر