۱۳۹۷ مرداد ۸, دوشنبه

سیاست مسئولین زندان در استفاده از تضاد عقاید به تنش در زندان رجایی شهر کرج منجر شد...


 

مسئولین زندان رجایی شهر کرج با قرار دادن زندانیان با عقاید متفاوت در محیط بسته بندها از تضاد عقاید این افراد برای افزایش فشار بر آنان استفاده می کنند. زندانیان سنی مذهب این زندان دوره ای با این مشکلات روبرو بودند اکنون همان رویه در مورد زندانیان سالن ۱۰ این زندان به کار گرفته شد که روز جاری منجر به بروز درگیری و زخمی شدن تعدادی از زندانیان شد......
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به دستور رئیس زندان، ۵ عضو گروه های اسلامگرای خارجی که از اتباع جمهوری آذربایجان، چچن و عراق هستند از مدتی پیش به بندی در مجاورت سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرچ منتقل شدند. نگهداری اجباری این دسته از زندانیان در کنار زندانیان سیاسی که بعضا با باورهایی کاملا متفاوت از این دسته در زندان به سر می برند امروز به بروز درگیری بین این دو دسته از زندانیان منتهی شد.
ابراهیم فیروزی، هوشنگ رضایی، سعید شیرزاد، زانیار مرادی و آرش صادقی از زندانیان سالن ۱۰ و حداقل ۳ زندانی دیگر از گروه زندانیان خارجی از جمله افرادی بودند که دچار آسیب دیدگی و نهایتا انتقال به انفرادی شدند.
هر چند گفته میشود ابراهیم فیروزی و هوشنگ رضایی اندکی بعد به بندهای خود بازگردانده شدند با اینحال از سرنوشت و وضعیت سایر زندانیان کماکان اطلاعی به دست نیامده است.
بر اساس آیین نامه های مدون سازمان زندانها و همینطور مقاوله نامه های حقوق زندانیان، مسئولان زندان ملزم به ایجاد تفکیک در محل نگهداری زندانیان بر اساس مواردی از جمله اتهامات و باورها هستند و همینطور مسئولیت حفظ امنیت و سلامت زندانیان نیز بر عهده آنان قرار دارد.
با اینحال مسئولین زندان رجایی شهر کرج با استفاده از سیاست تضاد عقاید، موجب ایجاد تنش و گاها درگیری های شدید بین زندانیان با عقاید مختلف میشوند.

هرانا پیشتر نیز طی گزارشی از افزایش تنش و فشار بر زندانیان اهل سنت این زندان خبر داده بود که از طریق نگهداری اجباری زندانیان تندرو خارجی با زندانیان صرفا مذهبی در یک محل محقق شده بود.

شدت تنش ها در این میان به حدی بود که درگیری های خونینی را در زندان رقم زد. مسئله سلب امنیت از هر دو گروه زندانیان در سایه سومدیریت مسئولان زندان بسیار چشمگیر بود.
همانطور که اشاره شد این یک سیاست مسبوق به سابقه برای فشار بر تمام دسته های زندانیان محسوب می شود. برای آشنایی با چهره های دخیل در نقض حقوق بشر در زندان رجایی شهر کرج به گزارش اخیر هرانا مراجعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر